Más lett volna Az utolsó vacsora, ha negyven éve elkészülhet?
Jót tett neki a várakozás. Ma huszonegyedik századi technológiákkal, 2D- és 3D-animáció alkalmazásával jöhetett létre, élőfilmes betéttel. A nyolcezer rajz digitálisan készült, úgy lett színezve. Negyven évvel ezelőtt elbuktunk volna a filmmel, mert képtelenség lett volna ilyen színvonalon megvalósítani.
Tartamilag változott valami?
Amit negyven éve gondoltam, az ma is aktuális. A film akkori dramaturgjával,
Békési Sándorral – aki utóbb teológiából is diplomázott, s ma a teológia egyetemi professzora – abban is egyetértettünk, hogy Az utolsó vacsora az évszázadok során annyira jelentős művé vált, hogy akár az európai kultúra szimbolikus hordozójának is tekinthetjük. Amikor a freskó a film végén teljesen lemállik a falról, az áttételesen arra utal: a hittől, illetve az egyháztól való elfordulásnak – a szekularizációnak – is része van abban, hogy Európában kikopott a köztudatból a klasszikus kultúra. A film üzenetének másik síkja a festmény témáját adó evangéliumi jelenet. A képsorok a keresztyénség legjelentősebb eseményéről, az eucharisztiáról (úrvacsoráról) szólnak. Ám másként, mint ahogy azt A Da Vinci-kód című elhíresült regény, illetve az abból készült film sugallja. Az animációs film az Újszövetség eredeti görög szövege és a kétezer éves teológiai hagyomány értelmében idézi meg a történetet. A kép pusztulása így egyben azt is kifejezi, hogy a kultúrával együtt elveszik – még a magukat európai keresztyéneknek tartó emberek tudatából is törlődik – annak az evangéliumi jelenetnek az emléke, amely a hit lényegét fogalmazza meg. Mindemellett van a filmek egy harmadik síkja is, vagy ha úgy tetszik, van benne egy csavar. A végére ugyanis világossá válik, hogy az evangéliumi esemény természeténél fogva nem kötődik múlandó falhoz, málló festékhez. Ugyanis a szó, vagyis a logosz révén mindaz az alapvető érték, ami a pusztulás, pusztítás áldozatává válik, lelki értelemben újra felépülhet a film nézőinek szívében.
Ami utolsó állítását illeti: reméli vagy hiszi?
Hiszem, annak ellenére, hogy amit a film elmond, az a jelen Európájában sem túl divatos gondolat, ahogy általában a nyugati világban sem. Ettől függetlenül úgy vélem: bármely korban él is, mindenkinek szüksége van valamilyen hitre. A vallás persze mindenkinek a magánügye, nem is téríteni akarok, csupán elgondolkodtatni.
Egyházi személyek látták már a filmjét?
A Magyar Művészeti Akadémia meghívására nemrég Magyarországon járt egy amerikai katolikus egyházi küldöttség. Tagjai megnézték a filmet, tetszett nekik. Felvetették: az amerikai oktatási rendszerben is helye lehetne, ha Krisztus monológját – amelyet az angol nyelvű változatban egy brit színművész mond el – fel lehetne venni egy modernebb, a fiatalokhoz közelebb álló nyelvezetű változatban is.
Mit szólt hozzá?
Meglepett a kérés. Ott van például az a mondat Jézus monológjában: „Aki velem együtt mártja kezét a tálba, az árul el engem.” Nem tudom, hogy lehet ezt a józan ész határain belül modernizálni. De nyitott vagyok, mert az amerikai oktatási rendszer óriási megmutatkozási lehetőséget jelentene a filmnek. Fontosabb lenne, mint bármilyen fesztiválgyőzelem.
Arra is számít azért?
Tekintettel a jelen kor értékzavaros körülményeire – ezt nem tudom megjósolni. Ugyanakkor azt gondolom, jó lenne, ha a filmet vetítenék például – különböző nyelvekre szinkronizálva – a Leonardo-alkotás milánói látogatóközpontjának előterében. Bizonyára lenne annyi hatása, hogy mindenki csendesen, tisztelettel lépne be abba a helyiségbe, amelynek falán ott a freskó.
Vannak negatív tapasztalatai ez ügyben?
A filmre készülve kétszer is jártam a helyszínen. Második alkalommal hangoskodók csapatát fogtam ki, akikről azt gondoltam: fogalmuk sincs, hogy hol vannak, mit látnak.
A benne megfogalmazódó borúsabb gondolatok mellett Az utolsó vacsora végkicsengésében optimistább, mint az anno Oscar-díjat nyert A légy.
Sokkal optimistább. Persze, A légy mégiscsak egy diktatúrában készült, ami kihatott az üzenetére.
A légy lényegét tekintve arról szól: ha kimerészkedsz a neked jutott térből, vagy bemerészkedsz oda, ahol nincs dolgod, akkor a hatalom lecsap, s egy leszel a gyűjteményébe rendezett többi áldozat között. Csoda, hogy elkészülhetett a Kádár-rendszer keretei között.
Sokszor kérdezték: ki a légy? Azt mondtam, a légy, az csak egy légy. Pimaszkodik, lecsapják. Magyaráztam, hogy az ábrázolás módja, az akkor még senki által ki nem próbált háttéranimáció miatt ez érdekes és vicces lesz. Eredetileg engem a Pink Floyd együttes 1969-es Ummagumma lemezén hallható zörejes rész inspirált, a zümmögést hallgatva láttam magam előtt az egész filmet, kezdetben minden üzenet nélkül.
Elhitték, hogy ennyi?
1976-ban adtam be először a forgatókönyvet a Pannónia Filmstúdióba, akkor még azt mondták: túl politikus. Átírtam, átrajzoltam. Amikor ismét kidobtak, újra beadtam. Sőt, a Balázs Béla Filmstúdióban is megfordultam vele, mert ott inkább lehetett rendhagyóbb dolgokat csinálni. De ott közölték: nem látnak benne fantáziát. Részben Hankiss Elemérnek, a Pannónia Filmstúdió akkori dramaturgjának köszönhetem, hogy 1977-ben csak elfogadták, mert amire ő rábólintott, azt általában átengedték. De annak is szerepe volt a dologban, hogy annyit magyaráztam már a háttéranimáció különlegességéről, hogy a technológiai újszerűség lassan elfeledtette az üzenetet.
A légy belső tereinek meglepő a miliője. A „főhős” kimúlásának helyszíne inkább idézi a budai villa polgári világát, mint egy pártfunkcionárius irodáját.
Egyik barátom családjának budai villája adta a mintát. Tudtam, hogy a néző akkor is érteni fogja a lényeget, ha olyan környezetbe helyezem a történetet, amely nem a szocializmus hétköznapi valóságát tükrözi – hanem olyan polgári világot idéz, amelyhez a saját felmenőim, baráti társaságom tartozik intellektusuk, ízlésük okán. Jólesett azt a világot is megmutatni, már csak azért is, mert sok mindenben hatott rám – ízlésemet is formálva – az édesanyám, aki az angolkisasszonyoknál nevelkedett. Sráckoromban a zugligeti templomba jártam ministrálni.
Polgári hátterének hozadéka volt a kitelepítés is. Mesélte egyszer: gyerekfejjel mókásnak találta, kirándulásként élte meg, hogy egyik napról a másikra felpakolták családjuk ingóságait egy teherautóra, és kitessékelték a családot az otthonából.
Azért nem kellett messzire mennünk, kicsit feljebb kaptunk egy kisebb lakást, a Mauthner magkereskedő nyaralójában, amit az elhagyott javak között tartottak számon. Korábbi otthonunkból pedig nevelőintézet lett. Szüleim hamar feldogozták a történteket. Édesanyám, aki kiválóan rajzolt, kendőfestő lett egy szövetkezetnél, új mintákat is tervezett. Sokat tanultam tőle, de már általános iskolás koromban eljártam szakkörökbe is rajzolni.
Édesapja a háború előtt a Weiss Manfréd Műveknél volt alkalmazásban. Később mivel foglalkozott?
Komoly állásba került: elmehetett sofőrnek az Élelmezésügyi Minisztériumba. Engem idővel beajánlott modellkészítőnek a járműfejlesztési intézetbe.
Odavágyott?
Nem éppen. Eleinte élőszereplős filmekben gondolkodtam, de világos volt, hogy a hátteremmel nem fognak felvenni a Színház és Filmművészeti Főiskolára. Valamit csinálni kellett a megélhetésért.
Idővel átkerült a Mafilmhez.
Felvettek a díszletfestőnek, meg trükkfilmrajzolónak. Akkor már a rajzfilmkészítés járt a fejemben. Sárközi Endre volt a trükkfilmesek vezetője, két év után ő támogatott, hogy 1968-ban jelentkezhessek a Pannónia Filmstúdió animátorképzőjébe. Hatvan aspiráns volt, hatodmagammal vettek fel. Házon belül úgy hívták a stúdiumot, hogy Animációs Akadémia. Nagy elődöktől tanulhattuk a szakmát. Először kifestőnek tanultam, később fázisrajzoló, majd kulcsrajzoló lettem.
1972-ben készült első önálló filmje, a Kő.
Nepp József adta az ötletet, én meg mindjárt meg akartam váltani benne a világot. Szerintem nem sikerült.
Miről szólt?
Nagyjából arról, hogy lehetsz bármilyen okos, előbb-utóbb bevered a fejed. Ez volt a vizsgafilmem.
A sztoriját tekintve megidézi A legyet. Amikor utóbbinak nekifogott, már biztos egzisztenciát adott a Pannónia Filmstúdió?
Korábban közreműködtem Jankovics Marcell János vitéz című filmjében, a Kő után lehettem mellette társrendező a Gusztáv-sorozatban. Szerény alapfizetésemre a prémiumrendszer segített rá. A légy kapcsán arról volt szó, hogy hat hónap alatt elkészül majd, arra az időszakra kaptam is prémiumot. De végül két év alatt jutottam a végére. A feleségem a gyerekünk mellé – második fiam később született – odavett még öt másikat, hogy a magánóvoda segítse a megélhetésünket.
Nincs még vége, a folytatáshoz lapozzon!