„A Nemzeti Színház minimumának nevezem a klasszikus darabjainkat, amelyek a repertoárunk egy részét képezik. Színpadra került a Csongor és Tünde, a Bánk bán, a János vitéz, és ebben az évadban Az ember tragédiája. Ide sorolom még a Csíksomlyói passiót és a Vitéz lélek című darabot is. Ez a repertoár egy bázis, egy kiindulópont, amelyhez képest az összes többi darab műsorra kerül" – mondta Vidnyánszky Attila.
Az elmúlt években ötven előadást mutattak be. Ez jelentős, és az igazgató szerint lehetőséget biztosít a színház számára egy szabadabb létezést.
„Nem kényszerülünk arra, hogy rövid próbaidő után mindenáron bemutassunk egy új darabot. Szabadabban tudunk próbálni, alkotni. Annyi előadásunk van, hogy ha a következő évadban nem lenne új bemutató, akkor is tele lenne a színház. A János vitézre vagy az Egri csillagokra öt-hétezer fős feliratkozás van – már február végén jelezni kellett, hogy nem tudunk több közönséget fogadni ezekre az előadásokra."
A 2019-2020-as évad több meghatározó gondolat köré épül, amelyek közül kiemelkedik a Trianont felidéző emlékév.
„Több eseménnyel készülünk rá, és természetesen lesz egy bemutató is. Két programot emelnék ki. Az egyik az, hogy készül egy új függöny a nagyszínpadra. Kustán Melinda textiltervező, iparművésszel együtt gondolkodva jött az ötlet, hogy magyarországi és külhoni tájegységek helyi hímzői készítsenek el egy-egy darabot, amelyet itt varrunk össze eggyé. Így áll össze a Nemzeti Színház új függönye. Ezenkívül szeretnénk egy terepasztalt is létrehozni a hajóorrban, amely a magyar nyelven játszó színházak kis makettjeit ábrázolná. Az interaktív terepasztal rengeteg információval szolgál majd, megpróbáljuk összeszedni az egyes teátrumok történetét, múltját, jelenét" – mondta Vidnyánszky Attila.
A jövő évadról az igazgató azt emelte ki, hogy olyan rendezőket hívtak vissza, akik már dolgoztak a Nemzetiben, akik megtudták szólítani a közönséget és a társulatot is.
Fiatal tehetségeknek is lehetőséget ad a színház a következő évadban. Berettyán Nándor, a színház fiatal színésze például két darabot is rendez az évadban.
Egy bokszmérkőzéssel – vagyis inkább egy bokszbemutatóval – kezdődött a tájékoztató. A színház két fiatal színésze, Bodrás Roland és Berettyán Nándor bokszolt – így vezették fel a Rocco és fivérei című darabot, amelyet szeptemberben mutatnak be a nagyszínpadon Vidnyánszky Attila rendezésében.
Luchino Visconti 1960-as filmjének forgatókönyvét használták fel az előadáshoz. A főbb szerepekben Berettyán Nándort, Bordás Rolandot, Barta Ágnest, Bánsági Ildikót láthatjuk majd. A két főszereplő már január óta jár ökölvívóedzésekre, hogy az előadásban hiteles alakítást nyújtsanak majd. Nem könnyű a felkészülés – mondta Berettyán Nándor.
Az ember azt gondolná, amikor ökölvívásról van szó, hogy csak ütni kell, és kész. Hát, egyáltalán nem így van."
Vidnyánszky Attila a darabról azt mondta: a Rocco és fivérei gyönyörű történet, és olyan alapkérdéseket boncolgat, amely a Nemzeti Színház filozófiájának alapkérdései közé tartoznak. Hogyan tudjuk őrizni a belénk plántált, magunkkal hozott értékhalmazt, amivel bekerülünk egy nagyváros dzsungelébe. Felszínen tudunk-e maradni, vagy elsüllyedünk a száguldásban. A darab bemutatja a legszebb kérdéseket a hűségről, a testvéri szeretetről, anyáról, fiúról. Megható, fájdalmasan szép történet.
„Megpróbáljuk az erőteljes vizualitás mellett, a nagyváros érzete mellett megmutatni a finom, hajszálvékony emberi viszonyokat. Valóban, bokszról is lesz szó, és koreografált színészi jelenlétről, de a darab a lélek szárnyalásáról is szól. Ezzel az előadással szerepelünk majd a szentpétervári színházi olimpián, amelyen magyar kőszínházi társulat még nem lépett fel soha. Nagy feladat lesz"
– mondta Vidnyánszky Attila.
Októberben mutatják be Moliére Tartuffe című művét, amelyet David Doiasvili állít majd színpadra. A grúz rendezőnek a színházban már két rendezését láthatta a közönség – a Szentivánéji álmot és a Cyranót. Mindkettő óriási sikerrel megy, mind a mai napig. Valamint a MITEM-en egy Macbeth- és egy csodálatos Éjjel menedékhely-előadást is bemutattak. A tájékoztatóra egy videóüzenetet küldött, amelyben azt mondta: vitára alkalmat adó előadást tervez. Tartuffe Trill Zsolt lesz. Barta Ágnes, a Nemzeti Színház színésznője már dolgozott együtt Doiasvilivel. Azt mondta: a rendezőnek saját világlátása van, és hatalmas szenvedélyek vezérlik.
Decemberben láthatja a közönség Shakespeare A vihar című előadását, amelyet Andrzej Bubien rendez. Korábban Witold Gombrowicz Operett című darabját rendezte a Nemzetiben, az előadás megnyerte a lengyelországi Gombrowicz-fesztivált. Vidnyánszky Attila azt mondta, hogy Bubien egyfajta „látomásrendező", nagy lendületekkel, óriási érzelmekkel szeret színházat csinálni.
A tizenhárom almafa című előadást 2020 márciusában mutatják majd be Vidnyánszky Attila rendezésében. A trianoni utótörténetet Wass Albert szövegei, valamint korabeli dokumentumszövegek alapján készül. A rendező azt mondta: a mű arról a képességünkről szól, hogy fel tudunk állni, meg tudunk maradni, túl tudjuk élni még a halált is, mert nincs más lehetőségünk.
Szeptemberben láthatja a közönség Euripidész Médeia című darabját Eirik Stubo rendezésében. A stockholmi Királyi Drámai Színház, a Dramaten igazgatójának két előadása is látható volt a MITEM-en: 2017-ben az Amerikai Elektra, idén az Egy nyári éj Svédországban. Videóüzenetében azt hangsúlyozta: nagyon örül, hogy a Nemzeti Színházban dolgozhat, és várja már a közös munkát. A Medeia címszerepét Szűcs Nelli játssza.
Örkény István Macskajáték című darabját Szász János állítja színpadra, és decemberben mutatják be a Gobbi Hilda Színpadon.
„Ez az előadás a színészeké, nekem annyi a dolgom, hogy bátorságot, hitet küldjek nekik ehhez a gyönyörű és velőtrázóan kemény utazáshoz"
– mondta a rendező.
Azt is hozzátette, hogy a két főszereplő, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó két elképesztően nagy színésznő, és nagy megtiszteltetésnek tartja hogy dolgozhat velük.
Berettyán Nándor A súgó című darabját a szerző rendezésében 2020 januárjától láthatja a közönség a Kaszás Attila Teremben. Szintén ezen a helyszínen és Berettyán Nándor rendezésében lesz látható Gabriel García Márquez Egy előre bejelentett gyilkosság története című műve márciusban.
„Ez a történet egy gyilkosságról szól. Számomra nem az az érdekes, hogy megtörténik a gyilkosság, hanem az, hogy hogyan. Mindenki tudja, hogy megölik az egyik szereplőt. Ez már a darab elején kiderül. De senki nem szól, senki nem figyelmezteti, hanem várja, hogy valóban megtörténik-e. Úgy fogalmaztam, hogy a bűnbe esés kíváncsisága ez. Mindenki tud róla, azt is tudja, hogy nem kellene megtörténnie, de mégsem tesz semmit. Aztán persze mindenki végignézi, ahogyan a falu főterén meggyilkolják az áldozatot" – mondta Berettyán Nándor.
A Leánder és Lenszirom című darabot Szilágyi Andor írta, és Márkó Eszter rendezi – 2020 májusában mutatják be a Gobbi Hilda Színpadon. Ezt a mesejátékot a Csongor és Tünde óta írt legszebb magyar tündérmesének emlegetik.
„Tanulságos mesét szerettem volna írni. Van benne hős, akivel együtt tudunk érezni, van antihős, akit nem szeret a néző, sok fő- és mellékszereplő, akik olyan emberi értékekre világítanak rá, amelyeket meg lehet szerezni, és el lehet veszíteni. A darab a szeretetről, a szerelemről, a csúfságról és a szépségről, a hűségről, a kitartásról szól" – monda Szilágyi Andor, a darab írója.
Vecsei H. Miklós Kodály-módszer című művét ifj. Vidnyánszky Attila állítja színpadra. Elmondta, alkotótársaival zenés előadást készítenek. A darab zeneszerzője Kovács Adrián, a főszereplő Trill Zsolt. Az előbemutatót 2020 nyarára tervezik.
„Az a világ, ami körénk épült, megváltoztatta az emberi kapcsolatokat. Ma Bartók és Kodály nem dalokat gyűjtene, hanem érzelmeket. Mert valami olyasmit tudnak a nagyszüleink, dédszüleink, amit mi lassan elveszítünk. A kérdésünk az, hogy ezeket az érzelmeket be lehet-e gyűjteni, le lehet-e kottázni" – mondta ifj. Vidnyánszky Attila.