A Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) arra vállalkoznak, hogy a lehető legtöbb olasz kulturális értéket mutassák meg az Európai Hidak nevű, közös fesztiváljukon szeptember 18. és 27. között. A Budapesti Fesztiválzenekar az itáliai régizenéből, operából és a kortárs olasz zeneszerzők munkáiból válogat.
A nyitóesten egy igazi különlegességgel készülnek:
Monteverdi Orfeó-ja Fischer Iván újrakomponált befejezésével, Baráth Emőke és Valerio Contaldo közreműködésével szólal meg. A fesztiválon a mezzoszoprán Nora Fischer közös koncertet ad édesapjával, Fischer Ivánnal: a 20. századi zene két jelentős alakja, Ottorino Respighi és Luciano Berio zenéje szólal meg. „Berio fantasztikusan ötvözte a népzene és a klasszikus zene legjobb tulajdonságait a Népdalok című ciklusában.
Csodálatos hidat épített a két világ között.
Én pedig imádok ezen a hídon állni” – mondta korábban Nora Fischer. A BFZ harmadik, modern koncertjén zeneszerzőként és szólistaként láthatja a közönség Giovanni Sollimát, aki koncertezett már a Szaharában, a víz alatt, és 3200 méterrel a tengerszint felett, egy gleccserbe épített igluszínházban is.
Olaszország déli tájairól származik a jellegzetes tánc, a tarantella, amelynek hagyományait már kevesen ismerik. A monda szerint a tarantula pók csípése ellen egyetlen ellenszer létezik: a tánc. 1998 óta minden évben meg is ünneplik ezt a hagyományt; a La notte della Taranta ('a tarantella éjszakája') nevű fesztiválon a legjobb tarantella- és pizzica-zenekarok játszanak a tánchoz. Idén
az Európai Hidak közönsége is megismerheti ezt a műfajt
a tamburinos-énekes Rachele Andrioli és a harmonikás Rocco Nigro koncertjén, ahol a hagyományos pizzica-dalok mellett a portugál fadótól a mexikói rancheráig terjed a skála.
Ugyanezen az estén lép majd fel Mimmo Epifani is, akinek már a hangszerválasztása is nagyon érdekes. Ugyanis a mandolin nem tartozik a hagyományos pizzica-hangszerek közé. Epifani zenekarával a The Barbers néven koncertezik, és a Müpában 15 éves pályafutásának legjobb dalaiból, illetve a tavaly megjelent, Putiferio című albumából kap majd ízelítőt a közönség.
A filmrajongók a filmtörténet egyik legnagyobb hatású rendezője, Federico Fellini olyan legendás alkotásait élvezhetik nagy vásznon, mint a Cannes-ban Arany Pálmát kapott Az édes élet (1960) és az Oscar-díjas 8½. Szintén vetítik a Müpában az évtizedekkel később készült Paolo Sorrentino-filmeket, a szintén Oscar-díjas A nagy szépség-et (2013) és Ifjúság-ot (2015). „Federico Fellini filmjei
nagyon erős hatással voltak és vannak az olasz filmre.
Közte és Sorrentino között bő fél évszázad a távolság. Hosszú história ez, hiszen Az édes élet Olaszországa egy felfelé törekvő, Amerika és Nyugat-Európa felé kacsingató világ. A Müpában arról is beszélgetünk majd, hogyan pozícionálja magát újra Itália a nyári olimpiával, a designnal... Sorrentino Rómája már a turisták megszállta város, szelfivillogással” – írta Réz András filmesztéta a Müpa Magazinban.
Az olasz regények, drámák, versek, elméleti és filozófiai művek megkerülhetetlen részét képezik az európai és világirodalomnak. Természetesen egyetlen este nem elég ahhoz, hogy felölelje az itáliai írók és költők legkiválóbb műveit: Szkárosi Endre, a Literárium Extra olasz irodalmi estjének összeállítója éppen ezért a 20. és 21. század olasz irodalmára fókuszált. „Szeretnénk közel hozni a közönséghez a 20. század végének legnagyobbjait. Elsősorban Italo Calvinóra és Pier Paolo Pasolinire gondolok. Olyan szövegeikkel, amelyek kevéssé ismertek a magyar olvasó előtt. Másrészt az a szándékunk, hogy bemutatjuk a »majdnem kortárs« olasz irodalom legismertebb tudós kutatóit és persze művelőit, a nemrég elhunyt Umberto Ecót és a dél-közép-európai irodalom legjobb ismerőjeként számon tartott Claudio Magrist idézve meg” – mondta Szkárosi Endre. Az est meghívottja lesz Daniele Benati, aki az angol és az ír irodalom kiváló olasz fordítója is.
A fesztivál hagyományaihoz híven ingyenes koncertekkel, kiállításokkal is várja a közönséget, a szeptember 18-án induló programsorozat részletes programja és további információ itt található.