A Legendák sorozat első dalát július 25-én a Petőfi Rádióban mutatták be. Az Ivan and the Parazol, Menyhárt Jenővel, vagyis az eredeti szerzővel, előadóval közösen írta át a Mocskos idők című klasszikust, majd augusztus 21-én a STRAND Fesztiválon, közösen is adják elő. Ugyancsak közös koncertre készül a STRAND-on a KFT és a Carson Coma, az 1981-es Táncdalfesztiválon bemutatott Bábu vagy című dalt mutatják be, amely a Besúgó című sorozat betétdalaként lett nemrég újra sikeres, akárcsak a Mocskos idők, amely a film főcíme volt.
Augusztusra készül el Charlie egyik legnagyobb slágerének feldolgozása. A Nézz az ég felé című dalt a Wellhello és Charlie közösen adja elő a STRANDon és minden bizonnyal hosszú ideig hallgatjuk majd a másodszorra is slágerként megszülető klasszikust. Izgalmasnak ígérkezik az Analog Balaton és Lovasi András kettőse, egy Kispál és a Borz dallal – hiszen egyre több, fiatal zenei produkció vallja meg, hogy annak idején Kispál dalokon nevelkedtek ők is.
Az LGT és Karácsony János szerzeményét, Az utolsó szerelmes dalt a Jónás Vera Experiment az eredeti szerző-előadóval közösen dolgozott fel. A STRANDon lesz először hallható ez a dal is Jónás Veráék előadásában a Hajógyár színpadán. Az idei év egyik legnagyobb slágere a Valmar és Szikora Róbert nevéhez fűződik. Az Úristen után jön az új, közös dal, ezúttal egy R-Go feldolgozás. Még dolgoznak a fiúk, hogy a Valmar kezei között igazi, 2022-es formát öltsön az éppen 40 éve született, az első R-Go lemezen hallható Bombázó című dal, amelyet az augusztus 21-i Valmar Main Stage Show keretében a STRAND-on mutatnak be a fiatal zenészek.
Egész nyáron érdemes lesz lehorgonyozni a legnagyobb hazai fesztiválokon felállított HAJÓGYÁR Petőfi Színpad előtt, a popkultúra kikötője ugyanis széles kulturális spektrumot lefedő, színes értékeket közvetítő programokkal jelentkezik.
A Hajógyár saját színpadán hozza el a közönségnek az ismert és ismeretre méltó kortárs művészeket
A multimédiás platform helyszíni kitelepüléseinek célja, hogy olyan kulturális programokat nyújtson, amelyek underground és mainstream műfajokat kézen fogva vonultatják fel a hazai és határon túli magyar értékteremtők legjavát, és mutatják be a kevésbé közismert, de annál tehetségesebb előadók és alkotók munkásságát.
Élő zene terén lesz minden a rap és a slam poetry szövegközpontú sodrásától a pop lágy vagy épp lendületes hullámaiig, az „egyszálgitáros" akusztikus előadásoktól a nagyzenekaros felállásban dübörgő koncertekig – mindez már jól ismert fellépők, és a zenei paletta még felfedezésre váró színfoltjainak előadásában. A zenekarok színpad előtt keveredő közönségének így lehetősége nyílik egyetlen helyszínen belül megismerni a legkülönfélébb formációk zenei világát, és új nevekkel bővíteni a kedvenc előadóik listáját.
A színpadon a magyar könnyűzene élvonalbeli és feltörekvő előadóinak koncertjei mellett a magyar kortárs művészek színe-javának munkásságába is bepillanthatunk:
A HAJÓGYÁR Petőfi Színpad összesen 24 napon át tartó, több mint 200 programot kínáló fesztiváljelenléte több tucat zenei szakember bevonásával valósul meg. A Petőfi Kulturális Ügynökség és a Hajógyár ezáltal egyaránt támogatja a magyar zenei szegmens összes elemét.
Dénes Adél, a Petőfi Kulturális Ügynökség popkultúráért felelős vezérigazgató-helyettese szerint az, amit a Hajógyár a fesztiváljelenlétével létre hoz, az egy nagyon fontos dolog a mai magyar könnyűzenében. Interjú.
Körülbelül 5 hónapja éles a Hajógyár oldala, milyen visszajelzések érkeztek hozzátok? Akár a közönség, akár a zenei szakma oldaláról? Milyen a fogadtatásotok a szakmában?
Öt hónapja a weboldal indult el, de előtte már elég intenzíven léteztünk YouTube csatornaként. A Hajógyáron a teljes könnyűzenei tevékenységünket is kommunikáljunk mindamellett, hogy van egy jelentős videógyártási, videópublikálási oldalunk, az összes könnyűzenei szakmai programunkról itt adunk hírt mozgókép, podcast vagy szöveges formában. A hírfolyamunkban pedig éppen most történik egy nagyobb átalakulás, ahol szintén aktívan beszélünk arról, milyen tevékenységek folynak nálunk év közben, az összes programunknál. Kommunikáljuk a HOTS, a Hangfoglaló, vagy a Halmos programunkat, az összes könnyűzenei igazgatósági ügyet, a pályázatokat, az eseményeket, és természetesen a fesztiváljelenlétünket is. Nagyon erősen képviseljük magunkat a social media felületeken, jelenleg a YouTube-on vagyunk a legnézettebbek. A honlapunkra pedig elkezdtünk olyan tartalmakat gyártani, amelyek csak ott hozzáférhetőek és nem kerülnek fel a többi felületünkre. Az első ilyen komplett tartalom a Carson Coma koncert és dokumentumfilm volt, amely jelenleg még a hazai mozikban látható, de hamarosan kikerül az oldalunkra, és csak ott tudják majd megnézni az érdeklődők. Egyre több exkluzív tartalommal készülünk, amely csak ott lesz elérhető.
A Hajógyár alapvetően egy multimédiás platform, de idén nyáron fizikai valójában is elviszitek a közönséghez, hat fesztiválon is külön színpaddal várjátok az érdeklődőket. A VOLT és az EFOTT után milyen tapasztalataitok vannak?
Szerencsére már azóta a Művészetek völgyével is vannak tapasztalataink, és jelenleg zajlik a Sziget. Erősen átírta a covid-helyzet az egész zeneipart, és ez nagyon megváltoztatta a fesztiválokat is. Már a VOLT-on is érződött, hogy óriási szüksége van a közönségnek arra, hogy együtt lehessen a kedvenceivel, akár több napig is. Mi nagyon boldogok vagyunk, hogy ebbe tudtunk egy új színt hozni. Amit a Hajógyár a fesztiváljelenlétével létre hoz, az egy nagyon fontos dolog a mai magyar könnyűzenében. A covid nagyon sok zenekart kiejtett és nagyon erős a verseny a piacon a közönséghez eljutásért. Ebben tudunk mi segíteni. Online úgy, hogy felületet adunk azoknak a fiatal produkcióknak, akik nincsenek benne a mainstream fősodorban, mert a saját erejükből ezt még nem tudták elérni, vagy a műfaj, amiben alkotnak, nem annyira mainstream, hogy átüsse a tiktok generáció ingerküszöbét.
Fizikai formában pedig szintén elképesztően fontos dolgot hoztunk létre: olyanoknak tudunk fesztiválfellépést biztosítani, akik jelenleg nem jutnának el saját erejükből ezekre a rendezvényekre.
Hét évig voltam az Anna and the Barbies menedzsere, és emlékszem arra, milyen sokat mesélt Anna arról, hány évig küzdöttek, amíg egyáltalán bejutottak egy fesztiválszínpadra. Oda ugyanis tényleg csak a legnagyobbak kerülnek fel és természetesen piaci alapon, tehát a szervezők akkor hívnak, ha bevonzod a közönséget. Ezt az induló előadók még nem tudják hozni, viszont ha mi elvisszük ide őket, találkozhatnak a közönségükkel, egy csomó olyan emberrel, aki beléjük szeret. Aki ismeretlenül nem vett volna rájuk jegyet, de mostantól követi őket. Ez az, amit a Hajógyár színpada nyújt és ami miatt nagyon boldog számos tehetséges előadó. Nagyon különböző fesztiválokon vagyunk jelen külön színpaddal, és jó dolog, hogy ilyen sokszínű közönséghez eljuttathatjuk ezeket a zenekarokat. Mindenhol egy kicsit más a profil, de nagyon jó a fogadtatás, úgyhogy megyünk előre ezerrel!
Milyen szempontok alapján, milyen szakmai stábbal állítjátok össze a fellépők listáját? Fontos, hogy csak "fesztiválarcokkal" töltsétek meg a programot, vagy más műfajok képviselői is helyet kaphatnak?
Kifejezetten figyelünk arra, hogy ne egy sokadik fesztiválszínpad legyünk, ahol ugyanazok a headlinerek vannak, ezt szerettük volna megtörni. Szerettünk volna olyan felületet nyújtani, ahol új arcokkal is találkozhat a közönség. A Szigeten például szempont volt, hogy mit szeretnénk megmutatni a külföldieknek Magyarországból, hogy mi a legizgalmasabb „exporttermék" éppen a szakma szerint és hát a Hajógyár arcai is ott vannak.
A Hajógyárnak a tehetséggondozás, értéktámogatás és értékteremtés mellett nagyon fontos célja, hogy megtöri egy kicsit a fővárosi központú gondolkodást a magyar kultúráról, a magyar zenéről és az ország többi pontjáról, vagy a határon túlról is hoz előadókat.
Összetesszük a „kicsiket" a „nagyokkal", hogy húzzák egymást, használják egymás közönségét.
Milyen korosztályt, generációt lőttetek be célcsoportként?
Mi az interneten lakó, felnövő generációhoz szólunk. Szerencsére ma már nem kérdés, hogy az online térben is ugyanolyan erősnek kell lenni, ha nem még erősebbnek, mint offline. A videóikkal igyekszünk olyan jelenlétet biztosítani a bandáknak és a közönségnek is, amely nemzetközi szinten is megállja a helyét. Magyar internet ugyanis nem létezik, csak a nemzetközi, így nekünk ugyanolyan jónak kell lennünk, jó tartalmat kell készítenünk, mint bárki másnak.
A STRAND fesztivállal karöltve egy nagyobb, Legendák című projektben is részt vesztek, ahol nemcsak fiatal művészek, hanem a szakma nagy öregjei is hallhatóak lesznek egy-egy duett vagy koncert erejéig. Egy-egy ilyen projekt, együttműködés olyan produkciókat is eredményezhet, amelyek aztán évekig köszönnek vissza akár slágerlistákon, akár a rádiókban és persze hatalmas számokat generálhat a videómegosztókon is. Szempont volt a párok kiválasztásánál a jelenlegi népszerűségük, vagy lehetőséget kapnak kisebb, esetleg nem mainstram műfajból ismert nevek is?
Egyértelműen az izgalmas párosításokról szól ez a projekt. Nagyon izgalmas és ténylegesen is legendás produkciókról beszélünk, de ezek nem csak maguk a koncertek, hanem egy sokrétű, sokszintű együttműködés. Születik egy dal, ahhoz pedig egy klip. A daloknak van premierje a Petőfi Rádión, felkerülnek a különböző streamingszolgáltatókhoz is. Mi forgatunk egy extra BárTurné epizódot is, amely a Hajógyár oldalán elérhető. Utána pedig elhangzik élőben a cooprodukció a STRAND fesztiválon.
A mostani mainstream legendák arról számolnak be, hogy mekkora megtiszteltetés nekik együtt dolgozni a az idősebb generáció legendáival, az idősebb generáció pedig arról, hogy nagyon élvezik a munkát a fiatal tehetségekkel.
Premier után nagyot robbant például az Ivan and the Parazol feldolgozása, de különleges, nem a fősodorban lévő előadó például a Jónás Vera Experiment, akik Karácsony James-szel dolgozták fel Az utolsó szerelmes dalt. Nagyon nagy dolog, hogy ebben a Hajógyár részt vesz és videós formában is megtámogathatjuk ezt a projektet. Mindegyik produkciót nagyon várom, főleg élőben a zenészek és a közönség arcára vagyok kíváncsi. A következő évre is vannak már ötleteink, hogy kiket szeretnénk összehozni, szeretnénk ebből egy rendszert csinálni.
Mondanál egy tervet a közeljövőből?
Nagyon sikeres volt a Nagylemez programunk első etapja, amely egy mentorációs program. A pályázó mellé kijelölünk menedzsert, producert, egy erős mentoráló stábot, akiknek a közreműködésével létrejöhet az előadó vagy zenekar teljes nagylemeznyi felvétele. Ennek a programnak például érkezik a folytatása, a Nagylemez 2.