A korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy az emberek információkat gyűjtenek egymásról a szemek és a száj tanulmányozásával. Caroline Blais (PhD) a Montreáli Egyetem Pszichológiai karának hallgatója két tanulmányt készített a témában, melyek a Biology Today és a PLoS One hasábjain jelentek meg. "A probléma a korábbi tanulmányokkal az, hogy ezek eddig mindig csak kaukázusi minták bevonásával készültek."- mondja Blais.
További kutatások során fény derült arra, hogy az ázsiaiak a különböző arcokat teljes összkép alapján, míg a kaukázusi raszhoz tartozóak részekre bontva rögzítik és ismerik fel.
A felismerés hatására Blais egy fényképezőgép segítségével, amelyet szemmozgások követésére terveztek, tanulmányozott 14 kaukázusi és 14 ázsiai alanyt. A kísérlet részeként 112 kaukázusi és ázsiai arcot mutattak meg a résztvevőknek. Blais kérte, hogy jelezzék, ha valamelyik arcot látták már azelőtt és határozzák meg a főbb jellemvonásait. A tanulmány megerősítette, hogy a kaukázusiak először a szemek és száj háromszögét jegyzik meg, míg az ázsiaiak inkább az orra koncentrálnak.
Mind a kaukázusiak, mind az ázsiaiak kitűntek abban, hogy felismertek valakit a saját fajukból, de mindkét csoportban azonos mértékű nehézséget okozott egy másik etnikai csoport tagjainak felismerése. Blais szerint mindez sokat mond a kaukázusiak elemző megközelítéséről és az ázsiaiak holisztikus beállítottságáról.
A második kísérletben az alanyoknak különféle érzelmeket kellett eltalálniuk, mint például a meglepetés, félelem, undor vagy öröm. Az ázsiaiak inkább a szemekre koncentráltak és a szájra kevésbé, aminek köszönhetően számos érzelmet helytelenül azonosítottak.
"Az ázsiaiaknak külön problémájuk volt a negatív érzelmekkel. Összekeverték a félelmet és a meglepetést, valamint az undort és haragot. Ez azért van, mert nem nézték meg alaposan a szájat, ami pedig sok, az érzelmekkel kapcsolatos információt ad." - mondta Blais.
Blais szerint kulturális vagy biológiai okok is megmagyarázhatják, hogy az emberek miért nem egyetemes módon fejtik meg az arcokat.