Branford Marsalis hip hop projektje, a Buckshot Le Fonque |
Minden idők legnagyobb jazztrombitása utolsó albumán a hip hop ízét kóstolgatta |
A hip hopot és a jazzet kezdettől fogva összeköti dobcentrikusságuk. A hip hopra és a jazzre is igaz: szinte elképzelhetetlenek dobok nélkül. Egyesek szerint a hip hop a jazz egyik ágának, a bee-bopnak a leszármazottja.
A Beastie Boys is megtalálta a jazzt |
A Jazzmattaz borítója alapján egy Blue Note-kiadvány is lehetne |
Sokak szerint a két zenei stílus fúziója a Gang Starr egyik tagja, a rap előadó Guru (polgári nevén Keith Elam) 1993-as albumán ért a csúcsra. A fiatal és tehetséges muzsikus átmenetileg szakítva állandó társával, a hip hop egyik legnagyszerűbb - jazz zenészi gyökerekkel rendelkező - producerével, DJ Premierrel, kedvenc jazz előadóit kérte fel arra, hogy készülő Jazzmattazz című albumán újabb kísérletet tegyenek a tökéletes fúzióra. A Miles Davis utáni generáció egyik legnagyobb trombitása, Donald Byrd, a neves billentyűs, Lonnie Liston Smiths, a kortárs jazz egyik legismertebb zenésze, Branford Marsalis, a funk-jazz sztárja, Roy Ayers, a londoni szaxofonista Courtney Pine, az acid jazz üdvöskéje, Ronnie Jordan mindannyian részt vállaltak az album elkészítésében.
Blue NoteUS3Herbie HancockA jazz és a hip hop azóta is kölcsönösen termékenyítik meg egymást köszönhetően számtalan produkciónak, de az 1993-as esztendő "közös" sikereit nem sikerült megismételni.
Néhány klasszikus jazz hip hop videó: Herbie Hancock: Rock it (1983) Stetsasonic: Talkin' All That Jazz (1988) Gangstarr: Jazz Thing (1989) Guru with Donald Byrd: Loungin' (1993) Guru with Ronnie Jordan (1993) Digable Planets: Rebirth Of Slick (1993) Urban Species: Listen (1993) US3: Cantaloop (1993) |