Idén hányan jelentkeztek Országos Tudományos Diákköri Konferenciára, és mit mutat ez a szám, ha összevetjük az utóbbi évek hasonló adataival?
- Az utóbbi időben három egymást követő konferencia adatait szoktunk egybevetni, hogy valós trendeket tudjunk kimutatni, ez alapján növekszik a jelentkezők száma. 2001-ben valamivel több, mint háromezer, 2003-ban 3500, míg 2005-ben majdnem 3600 nevezést küldtek be. Mint tudjuk, ez nem azt jelenti, hogy 3600 pályázó van, hiszen a pályamunkákat sok esetben közösen készítik, publikálják. Mivel körülbelül 360-380 ezer diák tanul elsődiplomásként a magyar nappali és levelező felsőoktatásban, azt lehet mondani, hogy egy százalékuk részt vesz ezen a tudományos megmérettetésen. Ha csak a nappali tagozatosokat vesszük számba, azt látjuk, hogy két százalékuk küld be pályamunkát. És minthogy egy-egy országos nevezésre három vagy négy helyi, intézményi jelentkező jut, így azt mondhatjuk, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) 15 ezer diákot mozgat meg az országban. Ez a nappali tagozatos hallgatók tíz százalékát jelenti, ami teljesen elfogadható adat, hiszen a tudományos diákköri (TDK) tevékenység csak a legtehetségesebbek és legszorgalmasabbak kiváltsága. A nevezések számának növekedése persze nem olyan látványos, mint a felsőoktatásban továbbtanulók számnövekedése, de ez egyben azt is jelenti, hogy állandó érték- és tudományorientált munka folyik az egyes intézményekben.
Szekció | Nevezések száma 2001-ben | Nevezések száma 2002-ben | Nevezések száma 2003-ban |
Agrártudományi | 300 | 321 | 293 |
Állam- és Jogtudományi | 258 | 258 | 292 |
Biológia | 190 | 218 | 277 |
Fizika, Földtudományok és Matematika | 242 | 242 | 229 |
Hadtudományi | 107 | 108 | 117 |
Humán Tudományi | 385 | 390 | 404 |
Informatika Tudományi | 97 | 116 | 115 |
Kémiai és Vegyipari | 203 | 156 | 166 |
Közgazdaságtudományi | 261 | 357 | 375 |
Műszaki Tudományi | 253 | 251 | 267 |
Művészeti és Művészettudományi | - | 151 | 178 |
Orvostudományi | 144 | 163 | 170 |
Pedagógiai, Pszichológiai, Közművelődési és Könyvtártudományi | 217 | 251 | 186 |
Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológiai | 83 | 120 | 107 |
Társadalomtudományi | 262 | 337 | 320 |
Testnevelés és Sporttudományi | 63 | 64 | 73 |
Összesen | 3065 | 3503 | 3569 |
Szendrő Péter |
Mi a szerepe a TDK-nak a felsőoktatásban?
- A TDK azért jelentős a felsőoktatásban, mert ez az elitképzés. Aki a konferencián jól szerepel, az a tanulmányait is jól végzi. Ezen felül nagyon szoros a korreláció a rendszerváltás utáni tudományos képzésbe való bejutás és a tudományos diákköri munka között. Nevesül a doktori iskolások, a doktoranduszok 80-90 százaléka diákkörös. Az elitképzést ma a doktoriskolai rendszer és a TDK viszi a vállán. Ennek most nagy a rangja, mert a diáknak, tanárnak, de az iskolának is egyaránt fontos, hogy az elitképzéssel foglalkozzon. A tanár esetében például saját tudományos előmenetele szempontjából is fontos, hogy minél több sikeres TDK-s diákja legyen. Ez egy komoly késztetés számukra.
Mennyire szükséges TDK-n szerepelni, ha valaki tudományos pályára készül?
- Erre válaszolva megkülönböztethetünk tartalmi és formai indokokat. A tartalmi az, hogy a hallgató már a felsőoktatásban eltöltött évek alatt megtanul kutatni, előadni, publikálni és már tudományos eredményei is vannak. Ha ehhez hozzájön a három évig tartó doktori stúdium, majd a következő egy-három évben végzett kutatások eredményei és a publikációk, akkor sikerül pár éven belül megszerezni a doktori fokozatot - ez nem lehet kétséges. A dolog formai része, hogy a doktori felvételi eljárásnál nagyon sok, értékes pontot jelent a hallgatónak. Magyarán, a doktori iskolába bejutni TDK-szereplés nélkül szinte lehetetlen.