Az oroszok játéka rossz véget ért
2014. július 18. 10:00
Feltehetően rakétatalálat érte a Malaysian Airlines Amsterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járatát csütörtökön Kelet-Ukrajna felett. A gépen a személyzettel együtt 298 ember utazott, akik mind meghaltak. A repülő 50 kilométerre volt az orosz ukrán határtól, amikor elveszett vele a kapcsolat. A térségben harcoló felek – az ukrán kormány illetve az oroszbarát szakadárok – egymást vádolják a gép lelövésével.
Lelőttek egy utasszállítót az ukrán-orosz határ közelében
Megrázó képek a lelőtt maláj gép roncsairól - csak felnőtteknek!
Reggek hét óráig 121 halottat számoltak össze a Kelet-Ukrajnában lezuhant malajziai utasszálító toncsai között. Bővebben itt.
A cég részvényeinek ára azonnal esni kezdett a csütörtöki katasztrófa után. A légitársaság értéke az elmúlt kilenc hónapban összességében 43 százalékkal csökkent. Részletek.
154 holland,
27 Ausztrál,
23 maláj,
11 indonéziai,
6 brit,
4 német,
4 belga állampolgár.
Az utasok közül 108-an a Melbourne-i AIDS-konferenciára tartottak.
Szolgálaton kívüli kelet-ukrajnai szénbányászokat is bevetnek a gép roncsainak átvizsgálása során.
Összesen négy pilóta volt a lezuhant maláj repülőn. A két kapitány a légitársaság legtapasztaltabb pilótái közé tartoztak, egyikük oktató is volt. A gépen szolgáló egyik utaskísérő, Szandzsid Szingh elcserélte műszakját, eredetileg nem ezen a gépen lett volna. Ironikus módon felesége korábban az Indiai-óceán felett eltűnt maláj gépen teljesített volna szolgálatot, de ő is cserélt, így nem volt azon a gépen.
A Star maláj lap szerint a gép utasai között volt Datuk Szeri Nadzsib Tun Razak malajziai miniszterelnök 83 éves mostohanagymamája is.
A Malaysia Airlines egy speciális központot állított fel a Kuala Lumpur-i repülőtéren, ahol a katasztrófában elhunytak családtagjait várják. Helyi idő szerint délután négykor sajtótájékoztatót is tartanak a lezuhant gépről.
A Malaysia Airlines szerint 154 holland, 43 maláj – köztük a 15 fő személyzet –, 27 ausztrál, 12 indonéz, 4 német, 4 belga, 3 filippínó, és egy kanadai állampolgár utazott a repülőn. A többiek állampolgárságának megerősítése még folyamatban van.
A Malaysia Airlines azon dolgozik, hogy az azt kérő hozzátartozókat el tudják juttatni az MH17-es járat lezuhanásának helyszínére. Nem lesz könnyű dolguk. A térséget oroszbarát szakadárok ellenőrzik, akik folyamatos harcban állnak az ukrán erőkkel. A dolog mégsem esélytelen, a szakadárok beleegyeztek, hogy lehetővé teszik az ukrán hatóságoknak és a nemzetközi megfigyelőknek, hogy átvizsgálják a helyszínt, és összeszedjék a roncsokat, emberi maradványokat.
A 7NewsBrisbane televízió szerint egy brisbane-i nőnek a Malaysia Airlines mind a két legutóbbi katasztrófájában elhunytak családtagjai.
Legalábbis azt állítják többen is, hogy ezen a Twitteren terjedő képen az láható, ahogy a szakadárok egy Buk légvédelmi rakétakilövőt szállítanak:
A maláj katasztrófavédelem 62 emberét küldik Ukrajnába, hogy részt vehessenek a lezuhant gép roncsainak összeszedésében, a katasztrófa okainak vizsgálatában. Ezt Datuk Seri Liow Tiong Lai maláj közlekedési miniszter jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján.
A BBC legfrissebb listája szerint 173 holland, 44 maláj, 27 ausztrál, 12 indonéz, 9 brit, 4 német, 4 belga, 3 filippínó, 1 kanadai és egy új-zélandi állampolgár volt a lezuhant repülőn.
Az oroszok pár órával a katasztrófa előtt lezártak négy légifolyosót. Az egyik az MH17 által is használt útvonal oroszországi meghosszabbítása volt. Ezt a New York Times amerikai lap jelentette.
Egymásnak ellentmondó információk vannak arról, hol lehetnek a gép adatrögzítő berendezései. A Daily Telegraph azt jelentette, hogy azokat már elküldték Moszkvába a szakadárok. Az AP hírügynökség szerint az egyik szakadár parancsnok azt közölte, a 12 eszközből nyolcat már megtaláltak, de nem bocsátkozott részletekbe. Az AP Igor Girkin szakadár parancsnok egyik asszisztensére hivatkozva írta, hogy Girkin még mérlegeli, adjon-e engedélyt a nemzetközi repülési szakértőknek a lezuhant gép roncsainak közelébe.
Ezt Datuk Seri Liow Tiong Lai maláj közlekedési miniszter mondta pénteki sajtótájékoztatóján. Arra értette, ha bebizonyosodik az a sejtés, ami szerint a maláj utasszállító repülőgépet rakétatalálat érte.
Nem hajlandóak szüneteltetni a harcokat a kelet-ukrajnai szakadárok a csütörtökön lezuhant malajziai utasszállító gép katasztrófája miatt. Egyik parancsnokuk kijelentette, hogy a repülőgép roncsai mélyen a harcvonal mögött, a szakadárok területén vannak. Szerinte nincs szükség a tragédia körülményeinek kivizsgálása érdekében humanitárius tűzszünetre vagy szabad folyosók nyitására a tragédia helyszínéhez.
A New York Times szerint ide:
A Telegraaf című napilap "terrorista támadásról", a Volkskrant pedig "nagy szomorúságról és tanácstalanságról" ír. A holland lapok nagy terjedelemben foglalkoznak a tragédiával. "Ki lőtte le az MH-17-es járatot Ukrajna fölött?" – kérdezi az Algemeen Dagblad.
"Minden jel arra utal, hogy az oroszbarát lázadók" – írja a balközép Volkskrant, amely szerint a légi katasztrófa kényelmetlen helyzetbe hozta Vlagyimir Putyin orosz elnököt. "Az oroszbarát lázadók tegnap elszenvedtek egy vereséget, amely könnyen az ukrán kormánnyal szemben négy hónapja tartó ellenállásuk végét jelentheti" – írják. "A lázadók éppen az utóbbi napokban nyertek teret Moszkva segítségével."
A csütörtöki katasztrófa Hollandia történetének második legsúlyosabb katasztrófája. 1977-ben a tenerifei repülőtéren összeütközött két Boeing 747-es. Az akkor elhunyt 583 ember közül 238 volt holland. A legfrissebb adatok szerint 173 holland vesztette életét a lezuhant gépen.
A hágai Nemzetközi Bíróságnak kell ítélkeznie a malajziai utasszállító lezuhanásáért felelős bűnösök fölött. Erről Arszenyij Jacenyuk ukrán miniszterelnök beszélt pénteken Kijevben. Jacenyuk Oroszországot tette felelőssé a tragédiáért. "Az oroszok játéka rossz véget ért. Nemzetközi bűncselekményt követtek el, amelyért a hágai bíróság előtt kell felelniük".
Arszenyij Jacenyuk ukrán kormányfő nem zárta ki a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok teljes befagyasztását Oroszországgal – jelentette az Interfax- Ukrajna hírügynökség. Fel kell készülnünk a kereskedelmi embargóra – fogalmazott egy kijevi konferencián.
A magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) folyamatosan kapcsolatban áll a holland hatóságokkal, amelyek folyamatosan vizsgálják a maláj gép utaslistáját, de még vannak utasok, akiket nem sikerült azonosítani. Hivatalos és végleges tájékoztatást csak akkor adnak, ha mindenkit azonosítottak - közölte Nagy Anna külügyi szóvivő. A hágai magyar nagykövetség szerint a holland külügyminisztériumnak nincs információja arról, hogy a gépen magyar utas tartózkodott volna.
A mező tele van halottakkal. Az egyiken farmer van, de nincs rajta cipő. A másikon póló, szürke zokni, az egyik elszenesedve. A harmadikon kék nadrág, de nem látszik az arca, azt a roncsok beborítják” – ezzel kezdi beszámolóját az Economist helyszíni tudósítója a gép becsapódásának helyszínéről.
A közeli Grabovo lakosai azt hitték bombázzák őket, ahogy a holttestek és gép darabjai lehullottak az égből. Az egyik helyi szakadár harcos szerint az emberek olyan magasról estek le, hogy sokakat lemeztelenített a zuhanás.
A szakadárok akadályozzák a vizsgálatot. Legalábbis ezt állítja az ukrán nemzetbiztonsági tanács. Az ukrán belügyminiszter tanácsadója pedig azt, hogy a Buk rakétakilövőt, amellyel állítólag lelőtték a gépet, az éjjel Oroszországba vitték, és a szakadárok a gép fekete dobozait is át akarják adni az orosz hírszerzésnek. A rakétakilövőt szerinte meg fogják semmisíteni – jelentette az ukrán Interfax.
181 holttestet szedtek össze péntek délelőttig a lezuhant maláj gép roncsai körül. A maradványokat Harkovba viszik. Az ukrán parlament emberi jogi biztosa, Valeria Lutkovszka szerint a gépen 80 gyerek utazott.
Oroszország objektív, átlátható és független vizsgálatot szeretne a Malaysia Airlines Boeing 777-es gépének lezuhanásával kapcsolatban. Ezt Szergej Lavrov orosz külügyminiszter mondta a Rosszija24 orosz tévécsatornának.
A holland hatóságok öt embert nem tudtak még azonosítani a csütörtökön lezuhant malajziai utasszállító repülőgép utasai közül, az eddig azonosított utasok között nem volt magyar állampolgár – közölte Nagy Anna, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) szóvivője. A vizsgálat még nem zárult le, a holland hatóságok folyamatosan dolgoznak. Azokat a külképviseleteket értesítik, amelyeknél feltételezhető, hogy utazott a gépen állampolgára. Délelőtt 11 óráig a magyar nagykövetségre nem érkezett ilyen értesítés.
Egy skót házaspár szeretett volna a csütörtökön lezuhant maláj utasszállítóval repülni, de nem volt elég hely a gépen. A BBC-nek beszéltek arról, hogy fel akartak szállni a gépre, de már csak egy hely volt, ezért inkább egy KLM-járatra foglaltatták át a jegyüket. „Ilyen rossz érzés indult a gyomromból. Remegett belül, és felgyorsult a szívverésem is” – mondta Barry Sim, a férj arról, mit érzett, amikor meghallotta a hírt.
Az erre utaló bizonyítékokat öt pontba szedte egy biztonságpolitikai kutató:
1. a szakadárok parancsnoka közösségi oldalakon dicsekedett egy ukrán gép lelövésével az MH17 lezuhanásának idején, majd gyorsan törölte a bejegyzést,
2. a szakadárok máskor is lőttek már le ukrán gépet,
3. korábban azzal is dicsekedtek, hogy szereztek egy Buk-M1 légvédelmi rendszert, de ezt is igyekeztek eltüntetni a netről,
4. a Buk radarirányítású, és könnyen le lehet vele lőni egy gépet, viszont a szakadároknak nincs olyan eszközük, amely segítségével különbséget tudnának tenni polgári és katonai gépek között,
5. a becsapódás mintázata, a holttestek állapota, a gyors zuhanás, azt jelzik: a gépet eltalálta valami a levegőben, nem pedig műszaki probléma okozta a katasztrófát. Ráadásul ukrán vagy orosz harci gépek sem repültek arra akkor. (via 444.hu)
Szomorú összeállítást tett közzé a Huffington Post azokról, akik a lezuhant maláj gépen vesztették életüket. Köztük van három testvér, Mo, Evie és Otis Maslin, akik közül a legidősebb 12 éves volt, ők nagyapjukkal utaztak Amszterdamba nyaralni. A fedélzeten volt Glenn Thomas, az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) egyik sajtósa; egy huszonéves szerelmespár, a maláj Elaine Teoh és a holland Emiel Mahler; Philomene Tiernan Sydney-i apáca és Joep Lange AIDS-kutató. Képes összeállítás a Huffington Post oldalán.
„Mély sajnálatát” fejezte ki Vilmos herceg brit trónörökös a katasztrófa miatt. Vilmos erről a londoni Ausztrál Házban beszélt, és az Indiai-óceán felett eltűnt másik Malasyia Airlines gép sorsára is utalva azt mondta, az eset különösen kegyetlen az ausztrálok és a malajziaiak számára.
A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légiirányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata. A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk, ugyanakkor minthogy sem Oroszország, sem pedig más államok nem ismerték el az egyoldalúan kikiáltott donyecki népköztársaságot, hivatalosan nem tudnak ott dolgozni a szakértőik, ezért a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt kell létrehozni vizsgálóbizottságot és felderíteni az okokat.
A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát. Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben.
Egy ausztrál házaspár az áprilisi és a mostani tragédiában is elveszített hozzátartozókat. Az eltűnt MH370-es járaton a fiúk utazott a feleségével, a Kelet-Ukrajna felett lelőtt gépen pedig a vejük lánya és a férje veszett oda.
A német kancellár szerint független vizsgálatot kell indítani az ukrán-orosz határ térségében történt repülőgép-katasztrófa okának felderítésére, és ehhez haladéktalanul fegyverszünetet kell elrendelnie mindkét oldalnak a délkelet-ukrajnai konfliktusban. Angela Merkel pénteki berlini sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: nagy-nagyon sok jel utal arra, hogy a malajziai utasszállító repülőgépet lelőtték. Szerinte az eset nem változtat azon, hogy az ukrajnai válság politikai-diplomáciai rendezésének nincs értelmes alternatívája, ezért továbbra is párbeszédre kell törekedni Moszkvával.
A német kancellár kiterjesztené az EBESZ küldetését az ukrán-orosz határ megfigyelésére, beleértve a határ orosz oldalán zajló események megfigyelését és pilóta nélküli repülőgépek - drónok - alkalmazását. A határ megfigyelése rendkívül fontos, mert az oroszbarát szakadárok igen komoly fegyverekkel rendelkeznek, és sok jel utal arra, hogy ezek a fegyverek Oroszországból származnak - hangsúlyozta a német kancellár.
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter szerint nem lehet terrorista cselekménynek nevezni a Kelet-Ukrajnában történt incidenst. Arszenyi Jacenyuk ukrán miniszterlnök viszont a Twitteren azt írta, hogy emberiesség elleni nemzetközi bűncselekmény történt, és az oroszok által irányított terroristák bíróság előtt fognak felelni a tetteikért.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. becslése szerint a maláj utasszállító lezuhanása utáni légiforgalmi korlátozások miatt mintegy ötszázalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében az ukrán légtérzár miatt. A HungaroControl azt állítja, hogy az emberi erőforrásokat és műszaki-technológiát tekintve is felkészült arra, hogy egy ilyen mértékű forgalomnövekedést kezelni tudjon, ha annak kedvezőtlen időbeli eloszlása nem okoz rendkívüli terheléssel járó, átmeneti helyzeteket.
Az ukrán hatóságok semmiféle hivatalos információval nem rendelkeznek azzal kapcsolatban, hogy hol vannak a maláj gép fekete dobozai – közölte az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács. Korábban Szergej Lavrov orosz külügyminiszter bejelentette, hogy nem fogják átvenni a műszereket.
Legalább húsz civil vesztette életét az ukrajnai lázadók kezében lévő Luhanszkban, amelyet a helyi hatóságok szerint folyamatos tüzérségi tűz alatt tartanak. A jelentések szerint a 427 ezres városnak gyakorlatilag minden kerületét találatok érték. A BBC emlékeztetett, hogy az ukrán hadsereg a hét folyamán egyre közelebb nyomult a városhoz.
A Malaysia Airlines ötezer dollár gyorssegélyt fizet az Ukrajnában szerencsétlenül járt repülőgépen utazók közvetlen családtagjainak – jelentette be az amszterdami repülőtéren tartott sajtótájékoztatóján Huib Gorter, a Malaysia Airlines Europe alelnöke.
Az orosz védelmi tárca pénteki közlése szerint rádióműszaki egységeik a szerencsétlenség napján bemérték a Buk-M1-es légvédelmi rakéták irányítására szolgáló Kupol radarállomás működését mintegy 30 kilométerre a kelet-ukrajnai Donyecktől. A város nem messze található az oroszbarát szakadárok és az ukrán hadsereg összecsapásainak térségében történt szerencsétlenség helyszínétől.
A malajziai utasszállító útvonalának egy szakasza két üteg Sz-200-as nagy hatótávolságú és három üteg Buk-M1-es típusú közepes hatótávolságú ukrán légvédelmi rakétarendszer csapásmérő övezetében volt, hangsúlyozták.
A légitársaság pontosította az utasok listáját. Eszerint a gépen 189 holland, 44 maláj, 27 ausztrál, 12 indonéz, kilenc brit, négy belga, illetve német, három Fülöp-szigetek, és egy-egy kanadai, illetve új-zélandi utas volt. Négy személyt még nem azonosítottak.
Semmi sem utalt arra, hogy a maláj légitársaság MH17-es járata által használt ukrajnai légtérben bármiféle veszéllyel vagy kockázattal kellett volna számolni – közölte újságírókkal pénteken az Eurocontrol légi irányítási szervezet neve elhallgatását kérő tisztviselője, aki szerint máskülönben a gép nem is lehetett volna ott.
Kelet-Ukrajna fölött július 1-e óta 7920 méteres magasságig léptettek érvénybe légtérzárat, amelyet 14-én 9750 méterre emeltek, a gép pedig 10 100 méter magasan repült. Mind uniós szakértők, mind az Eurocontrol légiforgalmi irányítási szervezet tisztviselője megerősítette: a légtérzárról a kijevi kormány rendelkezik, abba az európai légtérirányítást koordináló szervezetnek nincs beleszólása.
A nemzetközi jog szerint a szerencsétlenség körülmények feltárásáért első sorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, ez esetben Ukrajna, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakértőikkel. Ilyen ország lehet Hollandia, amelynek sok állampolgára ült az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen, valamint az Egyesült Államok is, ahol a gép készült, emellett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az Eurocontrol is részt vehet a körülmények feltárásában.
Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke azt állítja, hogy nincs náluk a maláj gép egyik adatrögzítő doboza sem, nem találták meg azokat.
Néhány órával korábban azonban Ihor Sztrelkov, az oroszbarát szakadárok parancsnokának egyik névtelenül nyilatkozó helyettese azt mondta, hogy a Boeing-777-es 12 adatrögzítő berendezéséből nyolcat megtaláltak a tragédia helyszínén.
Anton Herascsenko, az ukrán belügyminiszter tanácsadója a kijevi hírszerzési szolgálatoktól úgy értesült, hogy a szakadárok megtalálták a fekete dobozokat, és azokat a nap folyamán átadják az egyik határátkelőhelyen az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) összekötőinek.
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter ugyanakkor leszögezte, hogy a kijevi állításokkal ellentétben Oroszországnak nem áll szándékában átvenni a fekete dobozokat. A Rosszija 24 tévécsatornának azt nyilatkozta, hogy az adatrögzítő berendezések elemzése a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) dolga, és Oroszország nem kívánja megsérteni az ilyen helyzetekre vonatkozó nemzetközi szabályokat.
Közben Kosztyantin Batovszkij, a Donyeck megyei kormányzó tanácsadója közölte, hogy ukrán mentőcsoportok két fekete dobozt találtak a tragédia helyszínén. Nem tudta megmondani, hogy jelen pillanatban hol vannak ezek a berendezések, Kijevben pedig egyelőre nem reagáltak a szavaira.
Előzetes adatok szerint legalább húsz civil vesztette életét pénteken a kelet-ukrajnai Luhanszk városában az ukrán fegyveres erők és a szeparatisták közt reggel óta dúló heves tűzharcokban. Lövedékek hullottak szinte minden kerületre, beleértve Luhanszk központját is. A városvezetés újra felszólította a luhanszkiakat, hogy maradjanak otthonaikban, csak akkor menjenek utcára, ha feltétlenül szükséges, az összecsapások közvetlen közelében pedig lehetőség szerint vonuljanak óvóhelyre.
Harmincan vannak, helikopterrel érkeztek arra a helyszínre, ahol lezuhant a maláj utasszállító gép csütörtökön. Az EBESZ szóvivője. Egyben közölte: az EBESZ, Oroszország és Ukrajna diplomatáiból álló kontaktcsoport már összeült, s egy videokonferencia keretében a kelet-ukrajnai szakadár vezetőkkel is tárgyalt.
Új fejezet kezdődhet a polgári légi közlekedés történetében Feledi György szakértő, utasszállító-pilóta szerint. Mostantól várhatóan konfliktusos régiókban nem lehet majd repülni, ez ma nem tiltott. A szakértő szerint a fél év alatt két katasztrófa által is érintett Malaysia Airlines hónapokon belül akár csődbe is mehet. Az utasok egy tragédia után még nem fordulnak el teljesen egy légitársaságtól, de kettő után már nagyon szkeptikusak lesznek. Akkor is - teszi hozzá -, ha utóbbi, a 17-es járat lelövése totális és fatális véletlen volt, de két Boeing 777-es elvesztése és ezzel több száz utas halála már nagymértékű bizalomvesztéssel jár. Arra azonban nem számít, hogy 2001. szeptember 11-hez hasonlóan a nemzetközi utasforgalom jelentősen megcsappanna.
Az amerikai hírszerzés előzetes értékelése szerint a kelet-ukrajnai szakadárok által kilőtt rakéta találta el a csütörtökön lezuhant maláj utasszállítót - jelentette a The Washington Post című napilap. Egy amerikai tisztségviselő közölte, hogy a támadást nagy valószínűséggel egy SA-11 föld-levegő rakétarendszerrel, vagy ahhoz hasonló osztályú fegyverrel hajtották végre. A tisztségviselő figyelmeztetett, hogy ez a megállapítás nem végleges, az amerikai elemzők még vizsgálják az utasszállító lezuhanásának körülményeit. Az SA-11 (Bögöly) az orosz Buk rakétaelhárító rendszer NATO-kódneve.
Lengyelország vezetői határozottan elítélték pénteken a malajziai utasszállító repülőgép kelet-ukrajnai lelövését. Donald Tusk miniszterelnök szerint a legvalószínűbb, hogy terrorcselekmény történt, akkor is, ha utólag kiderülne: a maláj repülőt tévedésből lőtték le. Nincs felmentés arra, hogy a szakadárok által elfoglalt terület felett lőnek le egy gépet - fejtette ki Tusk, hangsúlyozva, hogy nemcsak a tett elkövetőit, de támogatóikat is el kell ítélni.
A várható politikai következményeket leszámítva, közvetlen biztonsági veszély jelenleg nem fenyegeti Lengyelországot - fejtette ki a miniszterelnök. Azt is közölte: az eddig rendelkezésre álló adatok szerint nem volt lengyel utas a gépen.