A Concorde futóművén végrehajtott konstrukciós átalakítások sikeresnek bizonyultak, s ennek alapján várhatóan szeptemberben ismét forgalomba állítják a francia szuperszonikus repülőgépeket.
A Le Figaro hétfői számának híradása szerint a dél-franciaországi Istres katonai légibázison az előző három hétben a földön és a levegőben egyaránt kipróbálták a Michelin gyár újonnan kifejlesztett gumiabroncsait, amelyek jó állták a terheléses próbákat. Az új kerekek ellenállóbbak a nagy erejű ütődésekkel szemben, s szétvetődés esetén a korábbi gumiköpenyekkel szemben jóval kisebb darabokra esnek szét.
A tavaly júliusban Párizstól északra bekövetkezett Concorde-katasztrófa okait vizsgáló bizottság megállapításai szerint a szerencsétlenséget az idézte elő, hogy a kifutópályán nagy sebességgel guruló gép futóművére egy másik repülőgépről levált fémtárgy vágódott fel, s a szétvetődő gumiabroncs többkilós darabjai az üzemanyagtartályba csapódva kilyukasztották a tartályt. A kizúduló hajtóanyag lángra lobbant, s felrobbantotta a gépet. A 113 áldozat többsége New Yorkba készülő német turista volt.
A Concorde gépek repülési engedélyét három héttel a légi szerencsétlenség után, tavaly augusztusban vonták be. A British Airways hét és az Air France megmaradt öt gépe azóta a földön vesztegel. Az elmúlt hónapokban két alkalommal adtak ki egy-egy útra szóló különleges engedélyt a hangsebességnél gyorsabb géptípusra. Januárban két héten keresztül tesztelték Istres-ben a gép belülről ellenállóbb védőborítással ellátott üzemanyagtartályát, majd áprilisban az új Michelin-gumikat vetették alá ellenőrzésnek. Francia részről arra számítanak, hogy idén szeptember 15-étől ismét levegőbe emelkedhet a francia polgári légiflotta szupergépe.
(MTI)
Ajánló:
(angolul)