Vágólapra másolva!
Kiemelték és a Kola-öbölbe vontatták a Kurszkot. A tengeralattjárón 118 tengerész halt meg, amikor tavaly augusztusban elsüllyedt. A vizsgálat során választ keresnek arra a kérdésre, hogy mi okozta a tragédiát.
Vágólapra másolva!

A tavaly augusztusban elsüllyedt atomtengeralattjárót, a Kurszk kiemelték és - bevontatták a Murmanszk melletti Kola-öbölbe.

A Barents-tenger mélyéről kiemelt roncsot a Giant-4 óriásuszály vontatta be, a Nagy Péter rakétahordozó kísérete mellett. A Kurszk végső "nyughelye" Roszljakovo település dokkja lesz. A művelet legnehezebb és legveszélyesebb részét, a tengeralattjáró elszakítását a tengerfenéktől még vasárnap hajtották végre, azóta minden a terv szerint ment és az időjárás is kedvezett a nemzetközi expedíció tagjainak.

Miután lehorgonyozzák a hajótestet, körülbelül 8 órát vesz igénybe annak biztonsági átvizsgálása. A szakemberek különös figyelmet fordítanak a Kurszk legveszélyesebb pontjára, a nukleáris üzemanyagot tartalmazó reaktorra.

A körzetbe már megérkezett az a katonai ügyészekből és szakértőkből álló bizottság, amelynek feladata a tragédia okainak kivizsgálása, illetve annak megállapítása lesz, hogy történt-e emberi mulasztás a katasztrófa, illetve az azt követő mentési kísérletek során. A vizsgálat a legoptimistább jóslatok szerint is hónapokat vesz igénybe. Az elkövetkező időszak feladata lesz a tengerészek maradványainak azonosítása is.

A Kurszk szétszerelése közel egy évig is eltarthat. Ennek legkockázatosabb szakasza az lesz, amikor a nukleáris üzemanyagit kiemelik a reaktorból.

A tavaly augusztus 12-én történt szerencsétlenségben 118 tengerész vesztette életét. Hogy mi történt, mielőtt hirtelen megszakadt a kapcsolat a Kurszkkal, mai napig nem tudni.

Az egyik elmélet szerint hadgyakorlaton kilőtt torpedó okozta a tragédiát. Brit szakemberek nem zárják ki, hogy a Kurszk II. világháborús aknára futott.

Az orosz közvélemény, különösen az áldozatok hozzátartozói felvetik az északi flotta illetékeseinek büntetőjogi felelősségét is. Elsősorban azért, mert megakadályozták, hogy Oroszország időben külföldi segítséget kérjen, ami talán még megmenthette volna a tengerészek legalább egy részének életét.

A kiemelés már nemzetközi összefogással zajlott: a munka oroszlánrészét a holland Mammoet cég végezte és norvég búvárok is segítették a műveletet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!