Most még a gyártóknak kell viselniük a 2002 után eladott járművek újrahasznosításának - visszavételének és kezelésének - költségeit. Az Európai Unió országai azonban szeretnék elérni, hogy 2007-től, a szennyező fizet elvnek megfelelően már a korábban gyártott járműveket is a gyártónak, vagy az importálónak kell majd állnia.
A szigorú irányelveket az EU az egyre nagyobb gondot okozó roncshalmok miatt hozta még 2000-ben. A magyar kormány pedig - az uniós irányelvekhez igazodva - várhatóan ősszel hoz rendeletet a roncsautókról. A rendelet tervezetének lényege, hogy a gyártóknak meg kell majd szervezniük a szelektív előbontást, mivel a gépjárművek több alkatrésze is veszélyes hulladéknak minősül. Követelmény lesz a roncsok folyadékmentesítése is. A bontásra pedig csak olyan üzemek kapnak majd engedélyt, amelyek biztonságosan tudják tárolni a különböző olajakat, savakat, akkumulátorokat.
Az uniós irányelvek értelmében 2006-ig el kell érni, hogy a kiselejtezett járművek 85 százalékát feldolgozzák. 2015-re ennek az aránynak 95 százalékra kell emelkedni a tervek szerint. Itthon ez több problémát is jelent majd, ugyanis a hazai utakon sok olyan gépjárműtípus fut (Trabant, Volga, Wartburg, Moszkvics), amelyeket jogutód nélkül megszűnt autógyárak gyártottak, és amelyet még állami vállalatok importáltak. Ezeknek a feldolgozási költségeit várhatóan a központi költségvetésből kell majd fedezni.