Huszonöt év óta évente 2,7 millió eurónyi összeggel számlázta túl Strasbourg az Európai Parlamentnek a testületnek helyet adó épületek bérleti díját - derült ki kedden. A visszaélésre egy vételi ügylet kapcsán derült fény, amikor elővették a régi bérleti szerződéseket. Az ügyben belső vizsgálatot indítottak, és várhatóan újra fellángol a vita: valóban szükséges-e, hogy az Európai Parlament Strasbourgban ülésezzen.
Az ügy kivizsgálására júliusig lesz ideje az EP költségvetési ellenőrző bizottságának. "1981 óta használjuk ezt az épületet, és nem ismerek senkit ebben a mi csodás Európai Parlamentünkben, aki tudná, mi is folyik itt" - mondta Markus Ferber, a testület elnöke az EUobservernek. "Válaszokat várunk Strasbourgtól, és válaszokat várunk saját kormányzatunktól" - mondta a német konzervatív EP-képviselő. Az ügy miatt elúszott az EP 2004-es belső költségvetését jóváhagyó szavazása, amelynek során rutinszerűen rábólintottak volna a kiadások jóváhagyására.
A strasbourgi vezetés hallgat. "Ha a városnak lenne elfogadható indoka, hogy megtartsa a pénzt... és ezt bemutatná nekünk, megbánnánk szemrehányásainkat" - mondta a Fabienne Keller polgármestert hiába kérdező Gerard Onesta francia zöldpárti EP-képviselő. "De amíg a hivatal visszautasítja, hogy nyilatkozzon az ügyben, vagy amíg nem mutat be költségszámításokat, számlákat vagy bizonyítékokat, tennünk kell valamit" - tette hozzá.
A fejlemények erősíthetik a parlament strasbourgi székhelye ellen érvelők táborát, akik legtöbbször a képviselők és hivatalnokok Brüsszel és Strasbourg közötti magas - éves szinten 200 millió eurós - ingázási költségeit emlegetik fel. Csakhogy ahhoz, hogy a parlamentet elmozdítsák Strasbourgból, mind a 25 tagállamnak az egyetértése szükséges.
Az ügyre akkor derült fény, amikor szóba került két lízingelt épület - a Winston Churchill blokk és a Salvador de Madariaga épületrészek - megvásárlása, és a város 29 millió eurót követelt bérleti kompenzáció címén. Ekkor ásták bele magukat mélyebben az 1979-es bérleti szerződésbe a képviselők.