A hajók az ENSZ világélelmezési programja keretében szállítottak építőanyagokat. Feltehetően ugyanaz a csoport csapott le mindkét járműre, mert a támadások helyszíne nincs messze egymástól. A rablók a rakományon kívül készpénzt is zsákmányoltak.
A Malacca-szoros a világ egyik legforgalmasabb tengeri útvonala, és a kalóztevékenység is itt a legintenzívebb, immár évszázadok óta. A legújabb kor tengeri rablói gyors és mozgékony csónakokról támadnak, és állig fel vannak fegyverkezve. Nem ritka a halálos kimenetelű támadás sem, az elrabolt rakomány pedig általában a feketepiacon köt ki.
A mostani esetben érintett három part menti állam, Indonézia, Szingapúr és Malajzia évek óta intenzív küzdelmet folytat a kalózok ellen, a légierőt és a parti őrséget is bevetve. A hatóságok bíznak abban, hogy a mostani két támadás elszigetelt esetnek bizonyul majd, és nem jelenti azt, hogy újból erősödik a kalózveszély, amely a 2001-es terrortámadások után fokozódott, de az összehangolt ellenlépéseknek köszönhetően azóta visszaesett.