Több mint 82 évet kellett rá várniuk, de végül a mumbai (bombayi) utazók kipróbálhatták az első új vonatszerelvényt, amelyet 1925 óta forgalomba állítottak. India - a gazdasági adatok alapján legalábbis - gyorsan fejlődik, de a közlekedés továbbra is neuralgikus pont. Az ország üzleti fővárosának számító Mumbaiban ugyanis naponta 6 millióan préselődnek azokra a vonatokra, amelyeket még a brit gyarmatosítók vittek Indiába.
A német technológiát alkalmazó, a régieknél gyorsabb, halkabb, gazdaságosabb és számítógép vezérlésű, ezüst és lila színű vonatok azonban még így is távol állnak a kényelmes utazás ideájától. A felhasználói élmény fokozására és azért, hogy a hivatalosan 1800 főt befogadni képes vonatba - csúcsidőben - 4500 ember beférjen, kiszerelték az automatikus ajtókat.
"Az ajtókat nem lehetne becsukni, olyan sokan használják a vonatokat Mumbaiban, ezért szereltük le azokat" - mondta P. C. Sehgal projektvezető a The Timesnak. Az utasok így továbbra is lóghatnak az ajtókban. Havonta öt új szerelvény áll forgalomba, miután az indiai vasút alaposan leteszteli, hogy képesek-e a világ legzsúfoltabb városi hálózatában működni.
Az egyik ilyen teszten azt vizsgálják, hogy a vonatok miként viselik el - az indiai illetékesek által hivatalosan - "szupersűrű tömegnyomásnak" nevezett jelenséget, ami a gyakorlatban azt jelenti: 14-16 ember jut 1 négyzetméternyi állóhelyre.
A városi utak annyira zsúfoltak, hogy a vasút szinte az egyetlen lehetőség a tömegközlekedésre. Az első vasúthálózatot a britek építették, még 1853-ban, amely azóta is használatban van és amely a legveszélyesebb: 3500-an halnak meg évente a túlzsúfoltság miatti balesetekben.
A régi vonatokból is kiszerelték az ajtókat
Az utasok legtöbbször a vonatok alá esnek, amikor megpróbálnak fel- vagy leszállni, vagy egyszerűen a tömeg a peronról a sínek közé sodorja őket. Gyakori még, hogy a vonatok tetején utazók a felsővezetékekhez érve áramütést kapnak.