Beszállás a budapesti Keleti pályaudvaron, majd 6-7 óra kényelmes vonatozás után megérkezés egy másik keleti pályaudvarra, a párizsi Gare de l'Est-re. Az utazás légkondicionált kocsikban történik, a kényelmes fotelok támlájában lévő képernyőkön filmet is nézhetünk, az étteremkocsiban pedig kényelmesen megebédelhetünk. Mindezt nagyjából annyi idő alatt, mint repülővel, ha beleszámítjuk a repülőterek megközelítését, a poggyászfeladást, a sorbanállást, és a Párizsig tartó 2 órás repülést.
A ma még álomszerűnek tűnő kép megvalósításával akarja tölteni a következő bő évtizedet a francia vasúttársaság, az SNCF. Az európai magisztrálét, vasúti főutat 2020-ig szeretnék létrehozni - írja a Le Figaro. "Ez a gigantikus vonal 34 millió polgárt és tíz repülőteret fog összekötni" - mondta Dominique Perben francia közlekedési miniszter a párizsi lapnak. "Nagy előrelépés lesz Európának: 4 és fél óra alatt Bajorország gazdasági központjában lehetünk" - tette hozzá.
"Képzelje el, hogy 10 óra éjszakai utazás után reggel már Pozsonyban vagy Budapesten lehet" - tűnődött Guillaume Pépy, az SNCF vezérigazgatója, az éjszakai TGV-járatok bevezetésének lehetőségéről. A légitársaságok nehezen tudnának versenyezni - írja a Le Figaro.
Irány Kelet
Az álom megvalósítása egyelőre ott tart, hogy március 15-én megnyitják a kelet-franciaországi Baudrecourt városáig tartó első szakaszt. Párizsból Strasbourgig majd csak 2014-től lehet száguldani 320 kilométeres óránkénti sebességgel, ekkorra már az egész pályaszakasz alkalmas lesz a TGV-vonatok gyors közlekedésére. A pálya átadása egyben a "TGV Est", a kelet-európai TGV-hálózat megnyitását is jelzi majd.
A vonattal jelenleg Párizstól 4 óra távolságra lévő Strasbourg 2 óra 20 perc alatt lesz elérhető június 10-e után, amikor megindul az utasforgalom. Ezzel párhuzamosan a másodosztályú retúrjegy ára 37 százalékkal, 126 euróra (31 ezer forint) emelkedik. 2014-től Strasbourg már csak 1 óra 50 percre lesz Párizstól, és TGV-kapcsolat létesül a kelet-franciaországi város és Luxemburg, illetve Brüsszel között.
Hív a vasút
Decembertől, együttműködve a német Deutsche Bahnnal, Frankfurt már csak 3 óra 50 percre lesz Párizstól, míg München 6 óra 15 percre. A német ICE (Inter City Express) és a francia TGV (Train a Grand Vitesse)-vonatok felváltva közlekednek a két ország városai között - írja a Le Figaro.
Az igazi változást a nagysebességű TGV-pálya kiépítése jelentheti majd, amin München már 4 és fél óra alatt elérhető lesz Párizsból. 2020-ra Salzburgon, Bécsen, Pozsonyon át Budapestre is begördülne az első TGV. A Budapestről érkező utasok Párizsban átszállva 3 óra alatt érhetik majd el Marseille-t, 1 óra 20 perc alatt Brüsszelt, vagy 2 óra 30 perc alatt Londont.
Csak összehasonlításképpen: a Budapesttől 245 kilométerre lévő Bécsig jelenleg 3 óra az út vonaton. Ha TGV kötné össze a két várost, a menetidő 50 percre csökkenhetne, míg az Adriai-tenger akár 1 óra 45 perc alatt elérhetővé válna.