A Profil osztrák hírmagazin hétfőn megjelenő számában olyan iratokat - feljegyzéseket és emlékeztetőket - tesz közzé, amelyek felvetik annak gyanúját, hogy a Strabag építőipari konszern üzleti előnyszerzés céljából magyarországi pártoknak nyújtott adományokat.
A lap eddig nyilvánosságra nem hozott dokumentumokra hivatkozik. Mint írja, 2003 augusztusa és 2005 márciusa között a Strabag az Eurocontact nevű bécsi PR-ügynökségen keresztül az összes magyarországi párttal felvette a kapcsolatot azért, hogy az építési pályázatok odaítélését az osztrák vállalat javára befolyásolja.
Politikailag azért is érdekesek ezek az iratok - írja a lap -, mert az Eurocontact üzletvezetője ebben az időben Alexander Zach és Aczél Zoltán volt. Zach akkoriban is most is a Liberális Fórum (Liberales Forum azaz LIF) bizalmi embere, jelenleg a LIF képviselőjelöltjei között szerepel. Aczél 2005-ben a bécsi választásokkor a LIF jelöltjeként indult és a párt sajtóját is intézte. A vállalatvezető Haselsteiner is fellépett a liberálisok választási hadjáratában, ő a párt egyik legjelentősebb támogatójaként ismert.
2006-ban a kormánypártokat hozták hírbe
A Strabagot 2006-ban, az ausztriai választási kampány derekán is hírbe hozták magyar pártokkal. A konzervatív Die Presse című újság egy független képviselőjelölt, Hans-Peter Martin állításaira hivatkozva 2006. szeptember 21-én arról számolt be, hogy Alexander Zach, az SPÖ egyik kéviselőjelöltje 2004-ben a Strabag építőipari konszerntől kapott jutalékot továbbutalta a Magyar Szocialista Pártnak. Konkrétan az M5-ös autópálya építésével kapcsolatos 15,2 millió euró összegről volt szó, amelyet Zach cégén, az Eurocontacton keresztül fizettek ki - állította akkor a Die Presse.
A Die Presse szerint a Strabag azt ismerte el, hogy a 15 millió eurós jutalékot ötéves időszak alatt végzett tervezői, szakértői és akvizíciós tevékenységért fizette ki az Eurocontactnak. Hans-Peter Haselsteiner, a Strabag tulajdonosa azzal védekezett, hogy az Eurocontact a honoráriumának egy részét "a magyarországi politikai demokrácia támogatása érdekében pártközeli egyesületeknek és intézményeknek adományozza". Zach az osztrák lapnak elmondta, a kormányzó magyar szocialista pártnak nem adtak adományt, hanem csak a magyar liberális pártnak, és azt is csupán 150-200 ezer euró közötti nagyságrendben.
2006. szeptember 22-én a Népszabadság a vádak kapcsán megszólaltatta Kuncze Gábort, az SZDSZ akkori elnökét, aki közölte: az osztrák liberálisoktól a Liberális Intézeten keresztül kaptak támogatást, de mindez nem köthető a Strabaghoz. A Népszabadság azon felvetésére, hogy az érintett időszakban Csillag István (2002. május 27-2004. október 4. között gazdasági és közlekedési miniszter) személyében SZDSZ-es miniszter felügyelte az útépítéseket, a pártelnök újra azt válaszolta: az osztrák támogatáshoz ennek semmi köze.
Az MSZP akkor szintén cáfolta, hogy bármiféle támogatást kapott volna a Strabagtól vagy Alexander Zach cégétől.
Magyar autópályák, metróvonalak és kórház
A Profil cikkében a birtokában lévő iratokra hivatkozik. Mint írja, a dokumentumokban megemlítenek több építési projekt is, például az M5, M35, M0, M7-s autópályát, két budapesti metróvonalat és egy budapesti kórház tervét.
A cikk azt állítja, a lobbisták a magyar kormány egyes tagjaival, pártok pénztárnokaival és az összes magyar párt miniszterével kapcsolatban álltak. Rendszeresen értesültek a belső pletykáról, közbeszerzési pályázatokról, ők szervezték a magyar politikusok bécsi találkozásait Haselsteinerrel illetve közvetítették azok kívánságait a Strabagnak.