Lezuhant egy török utasszállító repülőgép az amszterdami Schiphol repülőtéren szerda délelőtt. A repülőtér igazgatója a katasztrófa után néhány órával 9 halálos áldozatról számolt be. A hatóságok szerint a balesetnek rengeteg sérültje van, de sokan sértetlenül úszták meg a becsapódást.
A Telegraaf című holland napilap internetes kiadása szerint nem sokkal dél után minden túlélőt kiszabadítottak a roncsból. A lap meg nem erősített kórházi forrásból úgy tudja, hogy az áldozatok száma tovább nőhet. A török közlekedési miniszter, Binali Yildirimaz AP hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta, "valóságos csoda", hogy nem volt több áldozat.
A sebesülteket a reptérhez közeli településekre, Alkmaar, Hoofddorp, Haarlem, Amszterdam és Hága kórházaiba vitték, míg az utasok hozzátartozóit egy közeli falu sportcsarnokában helyezték el.
A Telegraaf szerint a sérültek és áldozatok többsége török nemzetiségű. A török légitársaság honlapján elérhető utaslista szerint a gépen főleg török, továbbá néhány angol és holland nevű utas utazott, a szerencsétlenségnek a nevek alapján nincs magyar áldozata. Hollandia török nagykövetének tájékoztatása szerint a gépen 72 török és 32 holland állampolgár utazott, a többi utas állampolgárságáról nincs információ - írja a BBC.
A baleset sérültjei között egyaránt vannak utasok és a személyzet tagjai, a CNN török csatornája szerint a gép két pilótája meghalt a becsapódáskor. A repülőtér a +31 235676543-os telefonszámon ad tájékoztatást az utasok hozzátartozóinak és barátainak a baleset részleteiről.
A Turkish Airlines honlapján megerősítette, hogy a Boeing 737-800 típusú, TK-1951-es számú járata leszállás közben csapódott be az A9-es autópálya és a reptér közötti területen. A repülőn 127 utas és 7 fős személyzet tartózkodott. A katasztrófa délelőtt 10.40 körül történt. A Telegraaf szerint a lezuhanó gép az autópályától mintegy 150 méterre ált meg a földeken. A de Volkskrant holland lap szerint az autópályát Amszterdam irányában a baleset miatt lezárták.
A gépen a becsapódás után kisebb tűz ütött ki, de az nem terjed szét nagy területen, ezért nem volt sokkal több áldozat. A katasztrófáról érkezett képek szerint a gép három darabra tört: a géptest középen kettérepedt, és a farokrész is levált. A Telegraaf szerint a gép szárnya is összetört, a motorok pedig leváltak.
A lap az áldozatok mellett több mint 50 további sérültről tud, közülük 6 életveszélyes, 25 súlyos. A Turkish Airlines a katasztrófa után még azt közölte, hogy nincs megerősített információjuk halálos áldozatokról. A helyszínen rengeteg mentőautót látni, nagy erőkkel vonultak ki a mentők és a katasztrófaelhárítók, a BBC szerint a géproncs felett több helikopter körözött.
A gép Isztambulból tartott Amszterdamba. A baleset miatt a Schiphol nemzetközi repülőtér érintett kifutópályáján leállították a légiforgalmat, a többi kifutópálya korlátozott kapacitással üzemel. A Schiphol Európa ötödik legnagyobb légikikötője.
Saját lábon távoztak
A Telegraaf szerint "nagy balesetről van szó", noha a becsapódás körülményei egyelőre tisztázatlanok. A török média egy túlélőt idézve ugyanakkor arról számolt be, hogy a baleset "nem volt szélsőségesen szörnyű szituáció". "Olyan volt, mint egy turbulencia, egy gyors becsapódás, aztán megálltunk" - idézték az utast, aki saját lábán hagyta el a géproncsot.
A Telegraafnak egy szamtanú azt mondta, hogy egy nagyobb csoportot, mintegy 40-50 embert látott elfutni a becsapódott géptől, más médiumok is arról számoltak be, hogy több utas sértetlenül sétált el a roncstól. A Reuters hírügynökség a török média híradásai alapján szintén arról számolt be, hogy legalább 50 utas sértetlenül hagyta el a gépet - írja a BBC.
A BBC-nek több szemtanú is azt írta, hogy a gép letört farokrészének helyén a becsapódás után közvetlenül több utas mászott ki zavarodottan, majd ők kezdték el menteni a bennmaradt sérülteket a gépből. A Schiphol reptér tájékoztatása szerint a mentők és a tűzoltók nagyon gyorsan a helyszínre értek, egyes beszámolók szerint több mint 80 mentőautó volt a helyszínen. A roncs megközelítését ugyanakkor nehezítette, hogy a gép egy frissen felszántott földterületre zuhant.
Még nem tudják az okát
"Egyelőre nem tudunk semmit mondani az okokkal kapcsolatban, a hatóságok elsődleges feladata most a segítségnyújtás" - idézta a BBC Michel Bezuijent, a közeli Haarlemmermeer polgármesterét. Candan Karlitekin, a Turkish Airlines igazgatótanácsának elnöke szerint ellenőrizték a gép dokumentumait, és nem volt vele semmilyen karbantartási probléma.
A Telegraafnak egy szemtanú arról beszélt, hogy a gép túl nagy magasságban érkezett a leszállópálya fölé, ezért túlment azon. A pilóta megpróbálta újra a levegőbe emelni a gépet, de a repülő addigra túlságosan lelassult, ezért nem sikerült felemelni. A gép farka a kifutópályát elhagyva leért a földre, majd a motorok letörtek, és a gép lezuhant - írja a Telegraaf.
Ezt a verziót támasztja alá egy másik utas, aki a CNN szerint arról számolt be, hogy a személyzet előzőleg semmilyen veszélyre nem figyelmeztette az utasokat. "A stewardessek csupán annyit mondtak, hogy csatoljuk be a biztonsági övet, és készüljünk a landolásra" - idézte a gépen utazó bankárt az amerikai hírtelevízió. Az utas szerint a pilóta a leszállás közben hirtelen újra gyorsítani kezdett, aztán a gép másodpercek alatt becsapódott.
Egy a BBC-nek nyilatkozó holland diák ugyanakkor azt mondta, hogy a gép a zuhanás közben látszólag minden hajtóerejét elvesztette, és meghajtás nélkül siklott a becsapódás előtti pillanatban. Ez a megfigyelés azt a verziót látszik erősíteni, hogy a gép balesetét hajtóműhiba okozta. A BBC szerint az is előfordulhatott, hogy a gépnek az utolsó pillanatban kifogyott az üzemanyaga, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy nem lobbant lángra a becsapódás után.
A német RTL riportere közben arról számolt be, hogy a reptér környékén nem voltak szélsőséges időjárási körülmények, se erős szél, se eső nem nehezítette a leszállást, tehát nem valószínű, hogy külső körülmény okozta a balesetet.
Megbízható típus
A Turkish Airlines flottájában 52 Boeing 737-800-as gép van, ezek a repülők összesen 165 utas befogadására alkalmasak. A CNN által idézett szakértő szerint ez a típus rendkívül megbízhatónak és biztonságosnak mondható. A mostani baleset sok túlélője is annak köszönhető, hogy az utóbbi időben olyan anyagokat kezdtek alkalmazni a gépek építéséhez, amelyek sokkal kevésbé gyúlékonyak.
A török légitársaság flottája legutóbb 2003-ban szenvedett balesetet, amikor egy kisebb gép zuhant le Kelet-Törökország egyik félreeső részén. A Schiphol reptéren szintén 2003-ban történ legutóbb baleset, amikor az EasyJet londoni járata egy lámpaoszlopnak ütközött: akkor csak a gép sérült meg komolyan, halálos áldozat azonban nem volt.
A Malév szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy minden járatukat elindítják Amszterdamba, miután a repülőtérről azt a tájékoztatást kapták, hogy a Schiphol egy pályával üzemel. A Malév napi 5 járatot üzemeltet a Budapest-Amszterdam vonalon, mindegyik a Schiphol légikikötőt használja.