Az oktatási intézmények közvetlen - a szaktárca általi - finanszírozását tartja a legjobb megoldásnak Dusan Caplovic szlovák oktatásügyi miniszter, aki szerint elképzelhető, hogy az ezen a téren tervezett változtatásokat a szaktárca a magyar példa alapján valósítja meg - közölte a SITA szlovák hírügynökség kedden.
Dusan Caplovic a szlovák hírügynökségnek adott interjújában kijelentette: a minisztérium szakértők bevonásával egy, az oktatásügyi intézmények rendszerét érintő változtatáscsomagot készít elő, s ennek részét képezné egy olyan intézkedés is, amelynek alapján az iskolák finanszírozása közvetlenül a minisztérium hatáskörébe kerülne át. Hozzátette: az iskolák finanszírozási módjai közül a "legtisztább" modellnek a közvetlen finanszírozást tartja.
"Így már nem csupán kötelességem és felelősségem lesz (az iskolákkal szemben), hanem jogom és lehetőségem is arra, hogy a dolgokat a szó jó értelmében befolyásoljam" - szögezte le Dusan Caplovic, hozzátéve: az elképzelés kapcsán a többi között az állami gimnáziumok vezetőitől is pozitív visszajelzéseket kapott a tárca.
A szlovák oktatásügyi miniszter rámutatott: még ebben a választási időszakban meg kívánják valósítani az oktatásügyi intézmények hálózatának optimalizálását és legfeljebb három éven belül sor kerülhetne arra is, hogy az iskolák közvetlenül a szaktárca hatáskörébe kerüljenek át. Ezt Dusan Caplovic szerint az is indokolja, hogy Szlovákiában túlzott mértékben felgyorsult a decentralizációs folyamat, aminek eredményeképpen az önkormányzatok hatáskörébe eladósodott oktatási intézmények kerültek át.
Terveikkel kapcsolatban Dusan Caplovic a magyarországi tapasztalatokra mutatott rá. Elmondta: Medgyessy Péter idején a magyar kormány a rendelkezésre álló források 50 százalékát a regionális oktatásügybe csoportosította át, ám ez nem hozott megoldást. Ellenpéldaként Orbán Viktor jelenlegi kormányának intézkedéseit hozta fel, amelyek azt az elképzelést tükrözik, hogy az adófizetők pénzét közvetlenül kell eljuttatni az oktatásügyi intézményekhez. "Ha Szlovákiában meg akarjuk valósítani az iskolahálózat optimalizálását és racionalizációját, azt csak ilyen közvetlen módon tudom elképzelni" - szögezte le.