Az 1400 tonnás hajót még 1976-ban építették Jugoszláviában, főleg a sarkvidékekhez vitt turistákat, az utóbbi években azonban egy kanadai kikötőben vesztegelt, miután a tulajdonosai óriási adósságot halmoztak fel, és a legénységet sem tudták kifizetni. Később fémhulladékként próbálták értékesíteni, a terv szerint a Dominikai Köztársaságban szerelték volna szét, tavaly januárban el is hagyta az új-fundlandi kikötőt, útközben azonban egy viharban elszakadt a vontatóhajótól, és azóta magára hagyottan sodródik a nyílt vízen.
A kanadai hatóságok sokáig attól tartottak, hogy a gazdátlan hajó nekisodródhat egy olajfúrótoronynak, és környezeti katasztrófát okoz, ám úgy vélik, ez a veszély már elmúlt. Az óceánjáró számítások szerint Írország partjai felé sodródhat, és tele lehet patkányok százaival, amelyek valószínűleg egymást falják fel, hogy életben maradjanak – írja szakértőkre hivatkozva a Telegraph.
Az Orlováról mindössze két jelzés érkezett még tavaly márciusban, tizenegy nap eltéréssel. Ezeket olyankor kezdi sugározni egy automata rendszer, ha valamelyik mentőcsónak a vízbe kerül, többek között ezekből a jelekből következtettek arra, hogy a hajó kelet felé tart. A többi mentőcsónakról azonban azóta sem fogtak ilyen jelzést, ezért is gondolják, hogy a hajó nem süllyedt el.
Egy héttel a második jelzés után a skót partok közelében egy, az óceánjáró méretének megfelelő, azonosítatlan tárgyat észleltek a radarok, a hajót azonban ekkor sem sikerült megtalálniuk. Egy profi belga hajóroncsvadász, Pim de Rhoodes is régóta keresi az Orlovát Nagy-Britannia partjainál. „Ott van valahol" – jelentette ki a Sun brit lapnak. „Rengeteg patkány van rajta, amelyek egymást eszik meg. Ha majd feljutok a fedélzetre, mindent tele kell szórnom méreggel."
Az ír parti őrség vezetője, Chris Reynolds szerint a hajó továbbra is veszélyes lehet rájuk. „Volt néhány nagy vihar az elmúlt hónapokban, de egy ilyen hajó nem könnyen süllyed el. Ébernek kell lennünk!" – mondta.