Ahogyan arról az Origo is beszámolt, a vád 26 év és három hónap börtönt kért. Az elsőfokú bíróság nem tartotta indokoltnak a súlyosbító körülmények figyelembe vételét, ezért az ügyészség által kért börtönbüntetésnél enyhébb ítéletet szabott ki.
Francesco Schettinót örökre eltiltották a közhivatalok viselésétől és öt évre attól, hogy kapitányként dolgozzon. Állnia kell a 2013 tavaszán kezdődött per költségeit is.
A bíróság nem tartotta szükségesnek Francesco Schettino letartóztatását, hangsúlyozva, hogy soha nem menekült el a felelősségre vonás elől, részt vett a per majdnem összes tárgyalásán és soha nem próbálkozott meg a szökéssel. Francesco Schettino szabadlábon védekezhet a jogerős harmadfokú ítéletig. Az útlevelét sem vonták be.
Francesco Schettinót és a Costa Crociere hajótársaságot jelentős összegű kártérítés kifizetésére ítélték a túlélők, valamint a hajószerencsétlenség által érintettek javára. A bíróság a többi között arra ítélte Schettinót és a hajótársaságot, hogy másfél millió euró nem vagyoni kártérítést fizessenek az olasz környezetvédelmi minisztériumnak, egymillió eurót az olasz kormánynak, félmilliót az olasz polgári védelemnek is.
Kártérítést ítéltek meg Giglio sziget önkormányzatának is, aminek partjainál a Costa Concordia zátonyra futott. A Costa Crociere korábban már egymillió euró közigazgatási bírságot fizetett, valamint 84 millió euró kártérítést több mint háromezer túlélőnek és az áldozatok családjainak. Francesco Schettino lakását és más vagyontárgyait az olasz hatóságok már a tárgyalás elején lefoglalták.
Az utolsó szó jogán felszólaló Francesco Schettino könnyeivel küzdve úgy fogalmazott: a tengerjárón életét veszített 32 emberrel együtt a hajószerencsétlenségben ő is meghalt.
A Schettinóval szembeni vádak között szerepelt például:
Az ügyészek szerint Schettinónak kapitányként utolsóként kellett volna elhagynia a süllyedő hajót.
Az utolsó utas csak a hajnali órákban tudott elmenekülni a hajóról, miközben a kapitány már órákkal korábban a partról nézte a katasztrófát. A súlyos balesetben 32 ember veszítette életét, köztük egy magyar zenész. Fehér Sándor az utasok mentése közben halt meg, a család szerint elkerülhető lett volna a tragédia, ha megfelelő kiképzést kap a személyzet. 400 millió dollárnyi kártérítést követeltek. Erről bővebben korábbi cikkünkben olvashat.
A tragédia napján az olasz Sky csatorna a brit Channel 4 összeállítását sugározta a hajón dolgozó brit táncosok mobilfelvételei alapján. Nézze meg, hogyan számoltak be az eseményekról!
A 2013 tavaszán kezdődött perben egyébként több mint száz tanút hallgattak meg. Schettino majdnem minden tárgyaláson részt vett. A vádbeszéd alatt azonban nem volt jelen. A volt kapitány a hajószerencsétlenség egyetlen vádlottja maradt, miután tiszttársai vádalkut kötöttek. A Costa Crociere hajótársaság egymillió euró közigazgatási bírságot fizetett, valamint 84 millió euró kártérítést a túlélőknek és az áldozatok rokonainak. Az összesen 4229 főnyi utasközönség és legénység tagjainak 85 százaléka fogadott el eddig kártérítést.
A Costa Concordia vontatását tavaly nyáron kezdték meg. Erről bővebben itt olvashat. Az alábbi felvételen pedig megnézheti, ahogyan kiemelik a vízből az óriási luxushajót.
A Costa Concordia balesetével az OzoneNetwork tévé, Egyenlítő című műsorában is foglalkoztak. Nézze meg a legutóbbi felvételt!
A felborult óceánjáróról, a világűrből készült drámai felvételeket is megnézheti a korábbi cikkünkben.