A szakértők igen valószínűtlennek tartják, hogy igaz lenne az Iszlám Állam állítása, amely szerint a harcosai lőtték le a gépet.
"A jelenlegi tudomásunk szerint az Iszlám Állam és szövetségesei nem képesek lelőni az orosz utasszállítóhoz hasonló magasságban, vagyis körülbelül tízezer méteren szálló repülőgépeket” - mondta Charles Shoebridge brit biztonsági elemző, egykori terrorelhárító az orosz Rt.com hírportálnak.
„Ez persze nem jelenti azt, hogy elméletileg nem képesek elpusztítani egy gépet, például szabotázzsal vagy a fedélzeten elhelyezett bombával” – tette hozzá, de szerinte a tragédia legvalószínűbb oka mechanikai hiba.
Propagandafogás lehet, hogy a terroristák el nem követett támadással hencegnek, de tarthatják büntetésnek is Oroszország szíriai beavatkozása miatt – vélekedett.
Vail al-Madavi volt egyiptomi polgári repülésügyi miniszter, a légierő egykori tisztje is úgy véli, hogy a Sínai-félszigeten működő iszlamista csoportok nem rendelkeznek megfelelő fegyverekkel. „Ilyenek csak államoknak vannak” – jelentette ki.
(Ami azért nem teljesen igaz. Mint ismert, a kelet-ukrajnai lázadókat például azzal vádolják, hogy Buk rakétával lelőtték a maláj légitársaság utasszállítóját. Igaz, a rendszert a vádak szerint az orosz hadseregtől kapták.)
Madavi azonban váltig állítja, hogy a nagy magasságban repülő utasszállítók lelövéséhez szükséges háromféle radarral és rakétafegyverrel militáns csoport nem rendelkezhet.
Egyetért vele Gerard Feldzer, a francia légi és űrmúzeum egykori igazgatója is, aki szintén azt hangsúlyozta, hogy az Iszlám Állam nem rendelkezik az ehhez szükséges mobil radarkövető-rendszerrel és nagy hatótávolságú rakétákkal.
Ugyanez a véleménye Jean-Paul Troadecnek, aki a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal, a BEA igazgatója volt. Az AFP-nek nyilatkozó szakértők hangsúlyozták azt is, hogy egy ilyen támadás hosszadalmas előkészítést igényel, ezért is kételkednek a dzsihádisták kijelentésében.
Ő is csak azt tartják elképzelhetőnek, hogy bombát helyeztek el a fedélzeten, azt nem, hogy lelőtték a gépet.
Ha azonban a detonáció utazómagasságon történt volna, akkor bármekkora is a bomba, a gép darabjaira esik szét a nyomás miatt – hangsúlyozta egy név nélkül nyilatkozó katonai szakértő a francia hírügynökségnek.
A bombateóriát csak az erősíti, hogy szakértők szerint az egyiptomi repülőterek nem kimondottan híresek a szigorú poggyászellenőrzésről.
Az egyiptomi hadsereg szerint a Sínai-félszigeten működő dzsihádista csoportok csak vállról indítható rakétáik vannak, ezek azonban legföljebb 4300 méter magasan lévő célpontok ellen hatásosak – emlékeztetet a CNN.
Már földet érés előtt darabjaira hullott az orosz utasszállító - közölte a légi katasztrófák kivizsgálását végző, moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottság vezetője. Viktor Szorotcsenko elmondta, hogy a repülőgép darabjai 20 négyzetkilométeres körzetben szétszóródtak, bár szerinte ebből még korai lenne végleges következtetéseket levonni.
Az Iszlám Állam viszont nyilvánosságra hozott egy videofelvételt, amelyen állításuk szerint a gép lelövése látszik.
A felvételen, amelyet többek között a Daily Mail című brit lap is bemutat az internetes oldalán, az látszik, ahogy a gépből hirtelen fekete füst csap ki, zuhanni kezd, majd kettétörik.
A brit lap azonban hangsúlyozza, hogy független forrásokból nem sikerült megerősíteni a felvétel hitelességét.