A kormányoknak a közlekedésre szánt pénz 20 százalékát olyan infrastruktúrára kellene költeni, ami a gyaloglást és a kerékpározást helyezi előtérbe, ajánlja jelentésében az ENSZ környezetvédelmi programja (U.N. Environment Program, UNEP).
Az embereket, nem pedig az autókat kell első helyen kezelnünk a közlekedési rendszerekben”
– mondta Erik Solheim, az UNEP vezérigazgatója.
Az UNEP szerint kerékpármegosztó rendszereket kell létrehozni a városokban, fejleszteni kell a kerékpáros infrastruktúrát, több gyalogátkelőhelyre és egyéb forgalomcsillapító megoldásokra van szükség, írja a Reuters.
A jelentés szerint nem csak, hogy többet kellene költeni a gyaloglásra és a kerékpározásra, stratégiákat kell kidolgozni a nem motorizált közlekedés fejlesztésére, illetve azokban az országokban, ahol már van ilyen, végre kell azokat hajtani.
Az UNEP azt ajánlja a világ kormányainak, hogy népszerűsítsék a gyaloglást és a kerékpározást.
A politikai akarat nem csak a stratégiákról szól – hanem arról, hogy a gyaloglás és a kerékpározás ugyanolyan státust kapjon, mint az autózás”
– olvasható a jelentésben.
Az UNEP szerint évente 1,3 millió ember hal meg világszerte közlekedési balesetben, a halottak fele gyalogos, kerékpáros vagy motoros.
A gyalogosok és a kerékpárosok különösen az alacsony és a közepes gazdasági fejlettségű országokban vannak nagy veszélyeknek kitéve.
Az UNEP által megvizsgált országok közül a három legveszélyesebb Afrikában található. Malawiban a közúti balesetek halálos áldozatainak 66 százaléka gyalogos vagy kerékpáros, Kenyában az arány 61 százalék, Dél-Afrikában 51 százalék.
„Az emberek az életüket kockáztatják, ahányszor utcára lépnek” – mondta Erik Solheim.
Az autók köré tervezett közlekedési rendszerek nem csak, hogy rengeteg életet követelnek, de növelik a környezetszennyezést. Az UNEP szerint a világ teljes széndioxid-kibocsátásának negyedéért a motorizált közlekedés felelős.
2050-ra a világ magán-gépjárműveinek száma várhatóan megtriplázódik
(a növekedés elsősorban a fejlődő országokban történik majd), így akkorra a széndioxid-kibocsátás harmada a járművek számlájára lesz írható.
Ekkora növekedés „erősen korlátozni fogja” a világ országainak képességét arra, hogy két fok alatt tartsák a globális felmelegedést, ahogy arról megállapodtak.
A légszennyezés miatt világszerte évente hét millió ember hal meg idejekorán,
a szennyezés ráadásul légúti- és szívbetegség kialakulásához vezet.