A genovai születésű Piano ingyen készíti a terveket a tragikus körülmények között leomlott Morandi-viadukt helyére kerülő hídhoz. A hajóformával a város tengeri múltja előtt akar tisztelegni a világhírű építőművész.
A tervek szerint a híd acélból épül.
Napelemek segítségével fog éjszakánként világítani az a 43 lámpa, amely a Morandi-híd összeomlásakor meghalt 43 áldozatnak állít emléket.
A híd a fény helyszíne lesz, de különleges effektek nélkül. Az itt élőkkel összhangban mértéktartó lesz. Az új hídnak olyan szerkezet kell, amely könnyen karbantartható, és amely 1000 évet is kibír
- fogalmazott az építész. Mint mondta, amióta augusztus 14-én összeomlott a viadukt és 43 ember halálát okozta, azóta csak a hídra gondol. Giovanni Toti, Liguria tartomány elnöke kérte fel az építészt a munkára.
"Képtelen lettem volna nemet mondani. Három hete a legnagyobb intenzitással dolgozom a projekten. Más feladataim is vannak, de a gondolataim újra meg újra visszatérnek ehhez a hídhoz" - mondta Piano, akit olyan tisztelet övez Itáliában, hogy örökös szenátorrá is kinevezték.
Toti elmondta, reményeik szerint a hidat legkésőbb 2019 novemberében átadhatják.
Kifejtette, hogy Genovának olyan hídra van szüksége, amely emléket állít a katasztrófa okozta fájdalomnak, egyesíti a jelenleg kettészakított várost, és egy remek jövő felé tekint.
Az építész világszerte gyűjtött tapasztalatokat a hídépítés területén. Munkái közé tartozik például
a Japán déli részén három szigetet összekötő, 900 méteres Usibuka-híd. Renzo Piano tervei alapján alakították át az 1992-es expó alkalmából a genovai kikötőt is.
Piano felajánlotta, hogy ingyen készíti el az új híd terveit, egyes szakmai szövetségek szerint azonban ez a felajánlás azt jelenti, hogy "ellopja" más építészek elől a lehetőséget, hogy pályázzanak a projektre.
Jelenleg húsz személy és az üzemeltető Autostrade per l'Italia társaság ellen folyik vizsgálat a Morandi-híd összeomlásának ügyében. Többek között gondatlanságból elkövetett többszörös emberölés vádjával nyomoznak. Azt is vizsgálják, hogy figyelmen kívül hagytak-e a híd állapotára utaló jeleket.
Az Autostrade per I'Italia 500 millió eurós (162,7 milliárd forintos) alapot hozott létre az áldozatok megsegítésére és az új híd finanszírozására.