A Morandi forgalmas autópályahíd kedden omlott össze, maga alá temetve az alatta húzódó gyárépületeket és a hídon tartózkodókat. Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettes a tragédia másnapján közölte,
eddig 42 halálos áldozatról tudnak,
de a kutató-mentő csapatok tovább dolgoznak, hátha találnak még túlélőket a romok alatt. A La Repubblica szerint
három gyerek is van a halottak között: egy 8, egy 12 és egy 13 éves.
Továbbra is tíz eltűntet tartanak nyilván, 16 súlyos sérültet pedig a kórházban ápolnak. Az áldozatok között két román, két albán és három francia állampolgár is van.
Az Origo korábban felkereste a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, ahol arról tájékoztattak: egyelőre nem tudnak magyar áldozatról.
Egyelőre nem tisztázott, miért omlott le az 1960-as években épült genovai híd 80 méteres szakasza, amely
több mint 30 autót és teherautókat sodort magával
a 45 méteres mélységbe. Szemtanúk szerint – mivel éppen hatalmas vihar csapott le a városra – villám csapott a hídba, és nem sokkal ezután történt a katasztrófa. A villámcsapás hírét nem erősítették meg hiteles források, tehát közel sem biztos, hogy ez okozta a tragédiát.
Attól tartva, hogy további darabok szakadnak le a hídról, több mint 400 embert evakuáltak a környékről – tette hozzá a BBC.
A Cagliari nevű olasz labdarúgócsapat volt játékosa, Davide Capello is a hídon volt, amikor leszakadt alatta.
Az úttal együtt 30 métert zuhant az autóm, aztán fennakadt valahogy. Csoda, hogy élek
– mondta a férfi, aki még mindig sokkos állapotban van a történtek óta. Kész csoda, de a játékos egyetlen karcolás nélkül élte túl a horrorbalesetet.
Az SkyTG24-nek nyilatkozott egy olasz apa is, aki azt mondta, először egy hangos dörrenést hallott, majd látta, hogy az autók elkezdenek visszatolatni. Szerencséjük volt, hogy néhány száz méteren ez nekik is sikerült, különben az egész család lezuhant volna.
A helyiek egyébként már régóta aggódtak a híd állapota miatt. Egy nő tegnap azt mondta a BBC-nek:
senki sem ment át azon a hídon nyugodt szívvel, mindenki azért imádkozott, hogy ne omoljon össze.
A Morandi híd állapotával már
a megépítéstől kezdve komoly szerkezeti problémák lehettek,
hiszen gyakran javítani kellett bizonyos elemeket. A híd fenntartója, az Autostrade szerint viszont semmi jel nem utalt arra, hogy a híd veszélyes lenne, ráadásul folyamatosan ellenőrizték az állapotát. Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter viszont nem így látja, ezért szerinte a legkevesebb az, ha a híd üzemeltetői lemondanak, ezen felül 150 millió euróig (48,69 milliárd forint) terjedő büntetés kiszabását javasolta.
A politikusok a tragédia felelőseinek megbüntetését követelik. Edoardo Rixi, az infrastruktúráért felelős miniszterhelyettes az ANSA olasz hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta: szerinte
az egész hidat el kell majd bontani,
ami súlyos közlekedési problémát fog okozni.
Giuseppe Conte olasz kormányfő azt ígérte, sokkal szigorúbban fogják ellenőrizni a hidakat.
Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade azzal védekezik, hogy a cég rendszeres és
mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a hídon,
a karbantartást pedig a közlekedési minisztérium is jóváhagyta.
Az olasz állami rádió jelentése szerint az Öt Csillag Mozgalom kormánypárt, vagyis az M5S képviselői 2013-ban megkérdőjelezték és parazlónak tartották az infrastruktúra-ellenőrzési program szükségességét, de az erről írt korábbi bejegyzésüket a tragédia után törölték a weboldalukról.
A Vöröskereszt Genovai Bizottsága 50 ágyat biztosít azoknak, akik a baleset maitt fedél nélkül maradtak, további ágyakat biztosít rövidesen a campomoronei bizottság is - közölte az olaszországi vöröskereszt.
A hídomlás körzetében lévő otthonaikból mintegy 630 embert kellett kimenekíteni.
Az áldozatok hozzátartozóinak mintegy tizenöt pszichológus nyújt segítséget.
Giovanni Toti, Liguria régió elnöke, a Forza Italia politikusa szerint az áldozatok száma tovább nőhet. Toti akkor beszélt erről, amikor Guiseppe Conte kormányfővel meglátogatta a kórházban a sérülteket.
Olaszország nemzeti gyászt készül bevezetni az áldozatok emlékére.
Az olaszországi infrastruktúra helyenként tragikus állapotban van a helyi lapok szerint. A "beteg híd" - ahogyan a Corriere della Sera cíamű olasz napilap nevezte a Morandi hidat - szerencsétlenségét számos kisebb, kevésbé tragikus esemény előzte meg. A La Reppubblica szerint 300 híd és alagút szorul javításra Olaszország-szerte