– A Transznyefty nagyon konstruktív álláspontot képvisel és kész megtéríteni az okozott valós kárt az orosz cégeknek is – nyilatkozott Kozak.
Alekszandr Novak orosz energiaügyi miniszter szintén a sajtó munkatársainak azt mondta, hogy
az olajszennyezés okozta kár összértéke kevesebb lehet 100 millió dollárnál.
– Nemcsak Fehéroroszországban, hanem teljes egészében – tette hozzá, arra utalva, hogy Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök 100 millió dolláros kárigényt fogalmazott meg.
Elismerte, hogy egyelőre nem állnak rendelkezésre konkrét számítások, hogy az egyes országokat mekkora kár érte a szennyezett olaj miatt. Ez részben azzal áll összefüggésben, hogy
a helyreállítási munkálatok még nem fejeződtek be.
Novak nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a klórvegyületekkel szennyezett olajat kedvezményes áron értékesítsék.
A szennyeződést április 19-én fedezték fel Fehéroroszországban a német, lengyel, cseh, szlovák, magyar, ukrán és belorusz felvevőállomásokat ellátó Barátság kőolajvezetékben.
A klórvegyület veszélyezteti az olajfinomítók berendezéseit,
ezért ezek az országok leállították a vételezést a vezetékből.
A Barátság kőolajvezeték napi egymillió hordó, a globális olajfelhasználás 1 százalékának megfelelő mennyiséget szállít.
A vevők ugyancsak megtagadták a Szentpétervártól száz kilométerre nyugatra fekvő uszty-lugai olajterminálba érkező, szintén szennyezett orosz nyersolaj átvételét. A kikötő napi mintegy 500 ezer hordó olajat szállít a világpiacra, a terminálon havonta több mint húsz tankert töltenek fel.