A tárcavezető úgy fogalmazott: a Budapest-Belgrád vasútvonal kiépítése a Kína és Közép-Európa közötti együttműködés zászlóshajójaként indult, de több lett ennél, kiderült, hogyan tud Európa kooperálni Kínával, de az is, hogyan tudnak a közép-európai országok egymással együttműködni.
Palkovics László kitért a határátkelők kérdésére, újságírói kérdésre válaszolva kifejtette, hogy valóban nem elég hatékony az áru- és személyszállítás, ha a gyorsvasút vonalán lassú a határátkelés.
Hozzátette, hogy
a kérdés már a tavaszi magyar-szerb együttes kormányülésen is felmerült, azóta pedig felállítottak egy munkacsoportot, amely a probléma megoldására törekszik.
A megoldási lehetőségek között szerepel a határ- és vámellenőrzés felgyorsítása összevonással, a technológiai lehetőségek egyszerűsítése a schengeni elvárásokat figyelembe véve, valamint az is, hogy kapacitásbővítéssel, új sávok megnyitásával, illetve a nyitva tartási idő meghosszabbításával tegyék egyszerűbbé az átkelést a határokon.
Zorana Mihajlovic szerb közlekedésügyi miniszter rámutatott arra, hogy a találkozón áttekintették az eddig elért eredményeket, és megfogalmazták az előttük álló feladatokat annak érdekében, hogy
mihamarabb elkészüljön a gyorsvasút a szerb és a magyar főváros között.
Emlékeztetett rá, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal ötlete öt évvel ezelőtt született meg, azóta pedig Szerbiában két szakasz építése már elkezdődött és hamarosan le is zárul, a harmadik szakaszt pedig várhatóan a jövő évben kezdik el építeni.
A teljes szerbiai szakasz a várakozások szerint 2022 végére készül el.
Hozzáfűzte, a felek egyetértettek abban, nem elég, ha csak a Belgrád és Budapest közötti vasúti szakasz újul meg, ahhoz, hogy a kínai áru mihamarabb a görög kikötőkből Nyugat-Európába jusson, az egész vasútvonalat fel kellene újítani, így
felmerült, hogy Észak-Macedóniát és esetleg Görögországot is bevonják a projektbe.
Újságírói kérdésre válaszolva a szerb miniszter hangsúlyozta, az építkezés minden pontja összhangban áll az európai előírásokkal.
Ning Csi-Csö, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke leszögezte,
Kína továbbra is készen áll arra, hogy támogassa a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését, hogy a projekt jó példája legyen a Kína és Közép-Európa közötti sikeres együttműködésnek.
Reményét fejezte ki, hogy az együttműködés a jövőben a vasút mellett kiterjed majd az autóutak, hidak és más infrastrukturális fejlesztések, valamint energetikai projektek megvalósítására is.
Ez volt a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésével foglalkozó magyar-szerb-kínai munkacsoport nyolcadik ülése.
Palkovics László Belgrádban szerb kollégájával, Nenad Popoviccsal innovációs technológiai együttműködési lehetőségekről is tárgyalt,
illetve a két politikus együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, ami alapján a jövőben kutatók, egyetemi hallgatók, mérnökök, innovatív és startup vállalkozások tudnak közösen dolgozni és fejleszteni.