A hajó kiszabadulásáról videók jelentek meg a közösségi médiában.
Az Ever Given fara már szabadon úszik, az orra még az üledékbe ér, de sikerült beindítani a motorjait - közölte a szabadítási műveletet végző Boskalis holland cég vezetője, Peter Berdowski egy holland rádiónak nyilatkozva. Mint mondta,
még sok munka lesz a konténerszállítóval, amíg a megszokott módon közlekedhet.
Ha sikerül kiszabadítani, a hajót műszaki ellenőrzésre a csatornával szomszédos tavakra navigálják majd.
Hétfőn késő délutánra már a hajó 80%-a állt egyenesen a csatornában.
A hajózási szakemberek véleménye eltér abban a kérdésben, hogy mikorra állhat teljesen helyre a forgalom a csatornában, a Maersk szállítási vállalatcsoport szerint például csak hetek múlva.
A baleset több milliárd dollár veszteséget okozott a csatornát üzemeltető Egyiptomnak és a hajózási társaságoknak. A Lloyd's List brit hajózási folyóirat úgy tudja, hogy
hétfőre 425 hajó torlódott fel a csatorna két végén.
Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke úgy ítéli meg, hogy csatorna szabaddá válása után a hajók három és fél nap alatt mind átjutnak majd rajta úgy, hogy a nap 24 órájában engedik a forgalmat.
Mintegy 27 ezer köbméter homokot kotortak el a hajótest környékéről, amit nehezített, hogy a meder alja sziklás.
A BBC azt írta, körülbelül
20 ezer konténert emeltek le a hajóról, hogy ezzel is könnyítsék a szállító súlyát, és így könnyebb legyen kiszabadítani a szűk csatornából.
Az Ever Given nevű, panamai bejegyzésű konténerszállító kedd reggel fordult keresztbe a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő csatorna déli végének közelében, egy szűk szakaszon, ahol egyszerre csak egy irányban közlekedhetnek a hajók.
A balesetet az üzemeltető japán cég szerint az erős szél okozta.
A 400 méter hosszú hajó kiszabadításán mások között a Boskalis nevű holland cég dolgozott vontató- és kotróhajók segítségével és a dagályok kihasználásával.