A sztrájkot a közlekedési alkalmazottakat képviselő legnagyobb brit szakszervezet, az RMT kezdeményezte, elsősorban a londoni tömegközlekedésért felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) által kilátásba helyezett - bár konkrét javaslatok formájában még nem körvonalazott - nyugdíjreform miatt.
Az RMT bejelentette, hogy a sztrájk elkerülését célzó megbeszélések nem vezettek eredményre, így az akció kedden elkezdődött. A szakszervezet csütörtökre újabb egész napos sztrájkot hirdetett, ha addig nem születik megállapodás.
A keddi sztrájkban becslések szerint tízezer alkalmazott vesz részt.
A 400 kilométeres, 12 fővonalból és számtalan elágazó mellékvonalból álló londoni metróhálózat mindegyik vonalán felfüggesztették a közlekedést, bár néhány vonalon kora délután részlegesen újraindult a forgalom.
A londoni metrót naponta átlagosan négymillió - évente csaknem másfél milliárd - utas használja.
A sztrájk jelentős felfordulást okoz a londoni tömegközlekedésben, bár sokan eleget tettek a TfL előzetes felhívásának, amely azt kérte az ingázóktól, hogy ha lehetséges, kedden inkább otthonról dolgozzanak.
A nézeteltérés eredője az, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt drámaian - egyes időszakokban 95 százalékkal - visszaesett a londoni metróhálózat utasforgalma, és ez súlyos bevételkiesést okozott a TfL mérlegében.
A brit kormány készpénzsegélyt folyósított a városházi cégnek, de ennek fejében azt kérte, hogy a vállalat hajtson végre reformokat a nyugdíjalapjában.
A TfL tavaly 375 millió fonttal járult hozzá az alkalmazottak nyugdíjalapjához.
A nyugdíjreformra még nincs konkrét javaslat,
egyelőre csak egy független tanulmány készül az ügyben, a szakszervezet szerint azonban ez is elfogadhatatlan.
Sadiq Khan, London polgármestere a BBC rádiónak nyilatkozva kedden kijelentette: a városháza kénytelen volt egyezségre jutni a kormánnyal, mivel a költségvetési segítség, valamint az ehhez kapcsolt feltételek elfogadása nélkül a TfL csődbe ment volna.