A statisztikák szerint a légi balesetek több mint fele fel- vagy leszálláskor, illetve a leszállás előtti megközelítéskor történik. Vagyis ezek a repülés legkockázatosabb szakaszai. Nem véletlen, hogy a majdnem-légikarambolok tekintélyes része is ezeknél fordul elő a leggyakrabban.
2021-ben a párizsi Charles de Gaulle repülőtérre készült leszállni az amerikai United légitársaság Boeing 787 Dreamliner óriásgépe. A pilóták a megközelítéskor a baloldali leszállópályát (09L) kapták meg utasításként, ezért errefelé kormányozták a gépüket és a szabályok szerint csökkentették a sebességet illetve a magasságot. Csakhogy amikor a repülőtéri irányítás átvette őket, az ugyanilyen számozású, párhuzamos, de jobb oldali leszállópályára (09R) irányította őket.
Az amerikai gép irányt is váltott, és az utasítás szerint folytatta a leszállási manővert a párhuzamos, jobb oldali pályára. Ezzel csak egy gond volt: épp ide gurult egy másik repülőgép, az EasyJet Airbus 320-a, amely felszállni készült Malaga felé.
Az Airbus pilótái szabályosan meggyőződtek róla, nem érkezik-e véletlenül ide egy leszálló gép. Látták a Dreamlinert, de úgy tűnt nekik, hogy az a baloldali leszállópályára fog leszállni. Ahogy ráfordultak a betonra, a kapitány még egyszer kinézett az ablakon, egy utolsó ellenőrzésre.
Ekkor vette észre, hogy a B-787 nem a másik leszállópályára érkezik, hanem arra, ahol az ő gépe is van. A Boeing ekkor mindössze 1300 méter távolságban és 100 méteres magasságon volt. A kapitány azonnal rádiózott.
Torony, leszálló repülőgép a nulla-kilenc jobb pályán! Nulla-kilenc jobb, startolj át, startolj át!
A Dreamliner pilótái szerencsére figyelték a rádiózást és azonnal megkezdték az átstartolási manővert. Mire azonban a gépük süllyedése megállt és újra emelkedni kezdtek, eltelt jó pár másodperc.
Ez idő alatt az amerikai óriásgép 24 méter magasságig süllyedt le, és mindössze 76 méterre volt a pálya elejétől.
Ez a repülésben extrémen közelinek számít.
A Boeing az átsartolás után 20 perccel gond nélkül leszállt.
A két gépen utazó, összesen 228 ember így végül annak köszönhette az életét, hogy az EasyJet-járat kapitánya nem várt az irányítóra.
De mi okozta ezt a nagyon súlyos helyzetet? A francia légiügyi hatóság, a BEA jelentésében apróbb hibák sorozatára derült fény, A légiirányító figyelmét elterelte, hogy az esetet megelőző időben minden mozgás a jobb oldali leszállópályán történt. Ezért amikor átvette a United 57-es járatát, véletlenül ezt mondta a rádióban:
United 57, bonjour, önök az elsők a 09 jobb pályára, megadom az engedélyt a leszállásra a 09 jobb pályára. A szél iránya 10 fok, sebessége 9 csomó, 21 csomós lökésekkel.
Az amerikai pilóták csodálkoztak azon, hogy az utolsó pillanatban váltaniuk kell, ezért az első tiszt ezt rádiózta vissza:
Értem, engedély megadva a 09 jobb pályára, tehát jobbra sorolva (side step), a 09-es jobb pályára.
A pilóta arra próbálta felhívni az irányító figyelmét, hogy az eredeti utasításhoz képest most egy újat kaptak. De erre már nem érkezett válasz. A jelentés ugyanakkor azt is megállapította, hogy az irányító a toronyból nem láthatott rá a repülőtérnek erre a részére.
A BEA bírálta az amerikai első tisztet is, mert olyan kifejezést használt, ami Európában nem szokásos,
Az „értem" helyett azt kellett volna mondania, hogy „erősítse meg".
A vizsgálati jelentés nyilvánosságra hozatalakor sok szakember kommentelte a dokumentumot a szakportálokon. Több, a légitársaságnál dolgozó pilóta azt írta, hogy a United szabályai szerint tilos átváltani egy új leszállópályára 330 méter magasság alatt, még akkor is, ha az irányítás erre ad utasítást. Így tehát az amerikai személyzet is súlyosan hibázott.
A jetpack egy, az ember testére szerelhető mikro-gázturbinás szerkezet, amellyel tulajdonképpen egyszemélyes emberi repülőgépet lehet létrehozni. Már a korai James Bond-filmekben is szerepelt ez a hihetetlen találmány.
Ma már a brit tengerészgyalogság is teszteli a jetpacket, mert olyan taktikai lehetőségeket nyújt, amelyekre eddig gondolni sem mertek a katonák. A következő videón azt mutatják be, hogy a jetpackkel milyen gyorsan és könnyen lehet megközelíteni egy hajót és feljutni – pontosabban – lejutni rá. A jetpackes tengerészgyalogos a leszállás után segít a többieknek gyorsan felmászni a fedélzetre.
A Los Angeles-i repülőtér (LAX) és a környék légtere a világ egyik legzsúfoltabb légiközlekedési területe.
Tavaly több mint 500 ezer légi járművet kellett biztonságosan elkülönítve irányítani a repülőtér térségében.
Az elmúlt 10 év csúcsa 2018 volt, amikor 708 ezer repülőgép és helikopter fordult meg LAX légterében.
Érthető tehát, miért okozott riadalmat, amikor az irányítók teljes döbbenetére a következő mondatot hallották a rádióban az American légitársaság egyik pilótájától, 2020. augusztus 30-án, fényes nappal.
Torony, itt az American 1997-es, most repült el mellettünk egy fickó egy jetpack-kel. Tőlünk balra volt, kb. 100 méterre, velünk egy magasságon, ezer méteren.
Aztán jött a következő üzenet, ezúttal a Skywest egy pilótájától.
Ugyanez az ember most repült el mellettünk.
Ez volt az első alkalom, amikor a zsúfolt Los Angeles-i légtérben megpillantották az őrültet, akit hamarosan elneveztek Jetpack Man-nek. Az eset miatt nyomozásba kezdett a rendőrség és az FBI is, mert a repülőember súlyosan veszélyeztette a légiforgalmat.
Igaz, hogy egy repülőgép sokkal nagyobb, de ha összeütköznek, az akár az utasszállító lezuhanását is okozhatja, egy kisgéppel való ütközés pedig szinte minden esetben végzetes lenne.
Néhány hónappal később, novemberben a China Airlines jelentette a következőt:
2 ezer méteren láttunk egy olyan repülő tárgyat, ami jetpack vagy repülőruha lehet.
A Los Angeles-i rendőrség erre a közvélemény megnyugtatására közölt egy olyan fotót, amelyet egy rendőrségi helikopterről készítettek korábban. Ezen egy felfújható, horror-léggömb látszik. Az alak a Karácsonyi lidércnyomás c. Tim Burton-film szereplője volt, a karaktert Jack Skellingtonnak hívták a filmben. A rendőrök szerint egy Halloween-buliról szabadulhatott el a léggömb, és ezt hihették Jetpack Man-nek a pilóták.
Ez akár igaz is lehetett volna, ha Jetpack Man eltűnik a kaliforniai égboltról. De nem tűnt el. 2020 karácsonya előtt egy oktató és a tanítványa éppen a levegőben voltak egy kiképzési gyakorlaton, amikor egy különös repülő tárgyat láttak Los Angelestől délre, ezer méter magasságon. A videót a repülőiskola tette közzé.
Aztán, ahogy lenni szokott Jetpack Man-nel, hónapokig csönd volt. 2022 június 24-én, a következő beszélgetés zajlott az éterben, miután egy Boeing 747 pilóta azt jelentette, hogy valószínűleg őt látta kb. 1500 méter magasságban.
Boeing 747 pilótája: Jetpackes ember látótávolságban!
Torony: Öntől balra vagy jobbra?
Boeing 747 pilótája: Jobbra.
Torony: Vettem. Mi a magassága?
Boeing 747 pilótája: 1500 méter.
Torony: Skywest 3626, fokozott óvatosságot kérek. Úgy tűnik, visszatért Jetpack Man. Jelezze, ha látja.
Skywest 3626: Nem láttuk Vasembert. Itt a Skywest 3626.
Torony: Figyelem, minden repülőgépnek. A jetpackes embert a végső megközelítési útvonaltól északra látták.
Torony: Korean Air 8023, jelentést kaptunk arról, hogy egy jetpackes ember van a légtérben, kb. 1500 méter magasságon. Fokozottan ügyeljenek a légi mozgásokra.
Torony: Alaska 233, fokozott óvatossággal repüljön. Jetpackes emberről kaptunk jelentést kb. 1500 méteren.
Alaska 233: Vettem, figyeljük Vasembert, Alaska 233.
Az amerikai légiügyi hatóság közleményében azt írta a legújabb esetről, hogy egyelőre nem sikerült igazolni Jetpack Man visszatérését.
A hatóság továbbra is úgy véli, hogy Jetpack Man nem létezik, a pilóták egy ballont láthattak. A pilóták azt állítják, az őrült repülőember nem a fantázia szüleménye.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!