Egyre nagyobb gondokat okoz Franciaországban a rendkívüli szárazság, a hetek óta tartó csapadékhiány miatt ugyanis már a folyami áruszállítás is veszélybe került. A France Info nevű lap számolt be róla, hogy a Rajna vízszintje annyira alacsony, hogy a 2500 tonna kapacitású teherhajókat mindössze 900 tonnával rakják meg, nehogy elérje a hajó feneke a meder alját.
A kialakult helyzet miatt Franciaország elsőszámú gabonaforgalmat bonyolító folyami kikötőjének, a Rajna mellékfolyója, a Mosel partján lévő Metz kikötőjének tevékenysége is jelentősen lecsökkent.
Innen a franciák általában évente több mint kétmillió tonna gabonát exportálnak a Benelux államokba, Hollandiába vagy Németországba, ám ezen a nyáron a Rajna vízszintje kivételesen alacsony, a gabonasilók pedig tele vannak, de egyszerűen nem tudják a felhalmozódott mennyiséget elszállítani.
A mezőgazdasági szereplőket tömörítő és segítő Lorca nevű szövetkezeti csoport vezetője, Vincent le Ber elmondása alapján a folyami szállítás a leghatékonyabb módja a gabona szállításának, de az alacsony vízszint miatt ez most nem működik megfelelően, ezért a kapacitásuk harmadával közlekedő hajókról megmaradt rakományt vonattal és kamionokkal szállítják. Ezzel azonban több gond is van, először is, míg egy teherhajó átlagosan el tud vinni 2000 tonnát, addig egy kamionra csupán 30 tonna fér, tehát több mint 60 kamion szükséges egyetlen hajó rakományának elszállításához. Vincent le Ber szerint további hátránya a közúti szállításnak a nagyobb balesetveszély, hiszen jelentősen kevesebb baleset történik a folyókon, mint közúton.
Ezzel azonban még nem értünk a folyami áruszállítás problémáinak a végére, a rajnai szállítással foglalkozó francia társaság, a CFNR ügyvezető igazgatója, Jean-Marc Thomas szerint további nehézségeket okoz, hogy az utóbbi időben az egekbe szökött a folyami áruszállítás költsége. Ennek okaként a németországi széntüzelésű erőművek újraindítását jelölte meg a szakember, amire az orosz gáz hiányának veszélye miatt került sor. Jean-Marc Thomas beszámolt róla, hogy a szóban forgó erőművek számára szükséges szenet hajóval szállítják, Németország számára ugyanis nincs más alternatíva és ez magával vonzotta az árak ugrásszerű megemelkedését.
A fent említett okok miatt a menedzser a júliusi és augusztusi hónapokra a folyami áruszállítás 20-25 százalékos visszaesésére számít csak Metz kikötőjének esetében.
A témáról szintén beszámoló CNews hírportál értesülései szerint nem csak Franciaországban vannak problémák, Németország legnagyobb vállalatai is megkongatták a vészharangot, arra figyelmeztetve, hogy a folyami forgalom jelentős fennakadása újabb csapást mérhet a logisztikai nehézségekkel már amúgy is sújtott gazdaságra.
A Deutsche Bank Research adatai szerint a 2018-as aszály következtében – amikor októberben Kaub térségében 25 cm-en volt a Rajna vízszintje – 0,2 százalékkal csökkent a német GDP, a folyami áruszállítás visszaesése tehát komoly gazdasági következményekkel jár.
A történelmi léptékű aszály idején is számíthat a magyar gazdatársadalom a kormányra.
A magyar kormány minden lehetséges eszközzel igyekszik támogatni azokat a megoldásokat, amelyek a gazdákat ebben a nehéz helyzetben segítik. Nem véletlen, hogy a kormány megalakította az Aszály Veszélyhelyzeti Operatív Törzset, amely gyorsan és hatékonyan tud döntéseket hozni.
-mondta az Origónak Nagy István agrárminiszter, a vele készített interjút ide kattintva olvashatják.