A dél-európai olajvásárlók csendben visszatérnek az orosz nyersolaj piacára, miközben az Európai Unió az ilyen szállítmányokra vonatkozó tilalma még négy hónapra van attól, hogy hatályba lépjen.
Az olaszországi és törökországi kikötőkbe irányuló orosz nyersolajszállítások többhetes csúcsra emelkedtek az augusztus 5-ig tartó hét napban, ami ellensúlyozta az észak-európai vevők felé irányuló szállítások újabb csökkenését.
Az Oroszországból a mediterrán térségbe irányuló szállítások összességében június közepe óta a legmagasabbak voltak.
A Balti- és Fekete-tengeri exportterminálokból az olaszországi finomítókba irányuló nyersolajszállítások héthetes csúcsra emelkedtek, míg a Törökországba irányuló szállítások hat hét óta a legnagyobbak voltak.
Spanyolország április óta először vett át uráli nyersolajat, a kazahsztáni KazTransOil vállalathoz tartozó szállítmányt Bilbaóba szállították.
A múlt héten a Balti-tengerről február óta először szállítottak Ural típusú olajat Görögországba.
A több európai országba irányuló megnövekedett áramlások a szankciók hatályba lépése előtt rávilágítanak arra, hogy a régiónak milyen nehéz lesz megszüntetnie az orosz olajtól való függőségét.
Az, hogy néhány szállítmányt nem oroszként azonosítottak, noha orosz minőségű, orosz kikötőből szállított olajról van szó, jól mutatja, milyen nehéz lesz a szankciók ellenőrzése, amikor azok decemberben majd hatályba lépnek.
Június elején az Independent című brit lap azt állította, hogy az olajembargó bevezetése óta az Oroszországból származó olajszállítások megduplázódtak, különösen Indiába és Kínába. Az európai cégek elállása az orosz olajtól lehetővé tette, hogy "hatalmas nyereséget", kb 1 milliárd dollár plusz realizáljon az orosz költségvetés - írja az iz.ru.