A hetvenegy méteres teherszállító acélt szállított Új-Dél-Wales partjainál, amikor 1969-ben viharos időjárás következtében elsüllyedt. Ez az eset okozta Ausztrália történetének egyik legnagyobb összehangolt tengeri keresését. A legénység huszonhat tagja közül ötöt sikerült kimenteni a vízből, a tengerbe veszettek közül mindössze egy ember holttestét találták meg a hatóságok, olvasható a BBC-n megjelent cikkben.
A roncs helyét most megerősítette az ausztrál tudományos ügynökség, nagy felbontású tengerfenék-térképek és videofelvételek segítségével.
Alig néhány perccel az augusztus 25-i vészjelzése elküldése után a hajó elsüllyedt. Az Ausztrál Királyi Haditengerészet rombolói, aknavetői, repülőgépei, helikopterei és számos más hajó hatalmas kutatásba kezdett, miközben a mentőcsapatok a parton is átfésülték a túlélők nyomait keresve. A helyi média szerint az esetet követő 12 órában két férfit találtak a tengeren, két külön mentőcsónakban, további hármat pedig egy fa deszkában kapaszkodva.
A legénység többi tagjának és a hajónak a sorsa azóta is rejtély volt.
A helyiek először évekkel ezelőtt észleltek egy roncsot – a South West Rocks partjainál, Sydneytől mintegy 460 kilométerre északra fekvő mély vízben –, és jelentették a koordinátákat a hatóságoknak.
Régóta felmerült a gyanú, hogy a Noongahról lehet szó, de a hajó azonosításához szükséges technológia vagy búvárismeret nem állt rendelkezésre. A múlt hónapban azonban a Nemzetközösségi Tudományos és Ipari Kutatási Szervezet (CSIRO) tulajdonában lévő csúcstechnológiás hajót küldtek további vizsgálatok elvégzésére.
A roncs, nagyrészt sértetlenül, és egyenesen a tenger fenekén feküdt, százhetven méterrel a felszín alatt. A CSIRO szerint minden kulcsfontosságú mérete megegyezett a Noongah-val. A Sydney Project - amely megtalálja és dokumentálja az elveszett hajók roncsait - most egy merülést tervez, hogy további információt gyűjtsön a helyszínről, annak reményében, hogy kiderüljön, miért süllyedt el a hajó.
Ez a tragédia még mindig nagyon sok ember emlékezetében él. Reméljük, hogy a hajó nyughelyének ismerete mindenki számára némi lezárást jelent
– mondta Matt Kimber, a CSIRO munkatársa.
A Noongah korát könnyű megállapítani, de a régebbi hajóroncsok korának meghatározására a radiokarbon kormeghatározás legújabb változatának használata segíti a kutatókat.
Sokszor nem is sejtjük mit rejt a mélység, például a namíbiai Skeleton Coast lenyűgöző dűnékkel, színes vadvilággal rendelkezik, azonban a partok közelében a víz számtalan hajóroncsot és csontot rejt.