Botrány lesz az olimpiai záróünnepségen is

barbarabutch, olimpia, megnyitó
Barbara Butch
Fotó: Eurosport képernyőfotó
Vágólapra másolva!
A világszerte felháborodást keltő, botrányos olimpiamegnyitó után lehetséges, hogy a vasárnap esti záróünnepség is hasonló indulatokat kelt majd. A ceremóniát ugyanis az a Thomas Jolly rendezi, akinek a megnyitót is „köszönhettük”. A 2024-es párizsi olimpia minden valószínűség szerint bekerül a történelem legbotrányosabbjai közé – vasárnap kiderül, hogy ehhez „méltó” befejezést sikerült-e összerakniuk a franciáknak.
Vágólapra másolva!

A francia lapok szerint Thomas Jolly és csapata gőzerővel készül a vasárnap esti párizsi záróünnepségre, amelyről nagyon kevés dolog tudható egyelőre, de az már biztos, hogy az újabb produkció körülbelül 2 és fél órás lesz. Arról mindenesetre beszámolt a sajtó, hogy

 ahogy a nyitóesemény, úgy a záró is „szép”, „innovatív”, „emlékezetes”, „kivételes” és „zavarba ejtő” lesz.

Nyilván, hiszen ugyanaz rendezi, aki a nyitóünnepséget mintegy 2 héttel ezelőtt.

Az olimpiai események művészeti vezetője – aki a sajtó számára pénteken nagy vonalakban vázolta a vasárnap esti programot –, így fogalmazott: „Az elmúlt 15 napban Franciaország és a világ az együttélés iránti vágyát rezegtette és ünnepelte. Szeretnénk tükrözni a valódi emberséget, amelyben osztozunk, ünnepelni azt az emberi emlékművet, amelyet az olimpiai játékok jelentenek”.

Keresztény jelképek meggyalázása: mentegetőzés, aztán ünneplés

Thomas Jolly a megnyitó ünnepséget követő botrányra reagálva a BFMTV francia televíziós csatornának azzal mentegetőzött, hogy a milliókat megbántó jelenetsort nem az Utolsó vacsora című alkotás ihlette. 

AFP or licensors/(FILES) French Artistic Director for the Opening and Closing Ceremonies of the Paris 2024 Olympic and Paralympic Games Thomas Jolly, poses near the River Seine with The Eiffel Tower in the background in Paris on July 2, 2024. ‘The closer it gets, the happier I get": Thomas Jolly, the artistic orchestrator of the Olympic and Paralympic ceremonies, is a man of the theatre with an overflowing imagination, which he has had to adapt to the restrictive environment of the Paris Games. (Photo by JOEL SAGET / AFP)
 Thomas Jolly
Fotó: AFP

Jolly gyenge kísérletet tett a dolgok kimagyarázására, a valóság azonban az, hogy az egyik legikonikusabb keresztény jelképet, 

Jézus utolsó vacsoráját gyalázták meg azzal, hogy ruhátlan szereplőkkel, transzvesztitákkal, más, megbotránkozást keltő alakokkal mutatták be azt. 

A megnyitón – amelyet a Szajnán rendeztek – több olyan jelenetet is bemutattak, amely szélsőséges volt, keresztényeken való gúnyolódásként, provokációként hatott. 

Az LMBTQ-kampány és a felvonuló drag queenek mellett sokakat felháborított az a háromszereplős, beteges szexjelenet is, amivel Truffaut csodálatos filmjét, a Jules és Jimet mutatták (volna) be az „alkotók”.

Franciaország, Párizs, Olimpia, 2024. megnyitó, műsor,
Az egyik botrányos jelenet: az Utolsó vacsora transzvesztitákkal és más, megbotránkoztató alakokkal
Fotó: Hans Lucas via AFP/Isabelle SOURIMENT / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP/Isabelle SOURIMENT / Hans Lucas

Ám sokan voltak, akik a kereszténygyalázástól elvonatkoztatva is kijelentették, hogy a majd’ 4 órás produkció unalmas volt és gyenge, dramaturgiailag rossz, illetve a francia múltat deheroizálta. A nézők láthattak fej nélkül éneklő Marie-Antoinette-t, illetve fellépett a mali bevándorló, franciául alig beszélő szélsőbalos YouTtube-sztár, Aya Nakamura is. Az ő szereplését személyesen a francia elnök, Emmanuel Macron támogatta – akinek egyébként nagyon tetszett a megnyitó előadás, fantasztikusnak tartotta.

olimpia, megnyitó
Fotó: BBC

Groteszk, méltatlan, obszcén látványosság

Ahogy arról az Origo beszámolt, a világhírű francia filozófus, Alain Finkielkraut a Le Figarónak azt mondta: az olimpiai nyitóünnepségen durva, keresztényellenes szimbólumok és a francia történelmet kigúnyoló jelenetek is helyet kaptak. Finkielkraut szerint a nyitóünnepség „groteszk látványosság volt, amely a drag queenektől [...] Marie-Antoinette lefejezéséig kibontotta a kor összes sztereotípiáját". Bár végignézte a nyitóünnepségeket, „nem egy grandiózus előadást, hanem egy obszcén és konformista” produkciót látott. 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!