Kitiltják a kocsikat ebből a belvárosból

Fotó: Shutterstock
Vágólapra másolva!
A párizsi városháza csütörtökön rendeletben "korlátozott forgalmú övezetté" nyilvánította a francia főváros négy belvárosi kerületét, ahol jövő héttől nem engedélyezett kocsikkal, teherautókkal és motorokkal áthaladni.
Vágólapra másolva!

A rendelet szerint az 5,5 négyzetkilométernyi területre csak a sürgősségi járművek, a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak, 

valamint a négy kerületben lakó vagy ott dolgozó autósok és a célforgalmú járművek hajthatnak be, 

azaz azok, akiknek az indulási vagy érkezési helye a négy kerület egyikére esik (orvosi rendelés, bevásárlás, mozi- vagy színházlátogatás).

A többször elhalasztott intézkedés bevezetése Anne Hidalgo, Párizs szocialista 

főpolgármesterének kampányígérete volt annak érdekében, hogy "felszabadítsa az autók által elfoglalt közterületet" és csökkentse a környezetszennyezést, 

ahogyan azt több európai nagyváros (Madrid, Milánó, Róma) is megtette a központi kerületeiben.

Az elképzelés 2021 májusában történt bejelentése óta az övezet határainak kialakítása komoly tárgyalások tárgyát képezte a párizsi prefektúrával, amely a csütörtökön megjelent rendeletet társszerzőként írta alá.

Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain és a folyó közötti terület, a Cité és a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felső rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a végső változatból kikerültek.

A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fővárosi főútvonalakon a forgalom jelentős csökkenésére számít.

A város által megrendelt hatástanulmány szerint az Opéra sugárúton 30 százalékkal, a Sébastopol sugárúton pedig 15 százalékkal csökkenhet a forgalom. A zajszint csökkenésére és a levegőminőség javulására is számít a városháza.

Az önkormányzat jelezte, hogy a hétfőn hatályba lépő rendelet megszegőinek az első, "edukációs szakaszban" nem kell büntetésre számítaniuk, mielőtt a második, "ellenőrzési és büntetési fázis" életbe lép.

Korábban arról is írtunk, hogy több európai város után, az Olaszország pénzügyi központjaként emlegetett Milánóban is a tettek mezejére léptek: 2019 januárjától kezdődően a legszennyezőbb dízeles autóknak távozniuk kellett, hogy 2025-re teljesen dízelmentes lehessen a város.

Rendkívüli bejelentést tettek a britek is a hagyományos autók betiltásáról: az eddig tervezett 2030 helyett 2035-ig lesz lehetséges dízel- és benzinmotoros új autók forgalomba helyezése. 

Az ír kormány is lépett: egy 180 pontból álló környezetvédelmi tervezetet mutattak be 2019-ben, amelynek részeként 2030-ig betiltanák a benzines és dízelautók értékesítését az országban. 

Karácsony Gergely is kitiltaná a tíz évnél régebbi autókat Budapestről. Ha azonban a Fővárosi Közgyűlés úgy döntene, hogy bizonyos zónákból kitiltja a dízelüzemű személyautókat, az a Budapesten közlekedő autós társadalomnak mintegy 30 százalékát érintené

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!