A rendelet szerint az 5,5 négyzetkilométernyi területre csak a sürgősségi járművek, a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak,
valamint a négy kerületben lakó vagy ott dolgozó autósok és a célforgalmú járművek hajthatnak be,
azaz azok, akiknek az indulási vagy érkezési helye a négy kerület egyikére esik (orvosi rendelés, bevásárlás, mozi- vagy színházlátogatás).
A többször elhalasztott intézkedés bevezetése Anne Hidalgo, Párizs szocialista
főpolgármesterének kampányígérete volt annak érdekében, hogy "felszabadítsa az autók által elfoglalt közterületet" és csökkentse a környezetszennyezést,
ahogyan azt több európai nagyváros (Madrid, Milánó, Róma) is megtette a központi kerületeiben.
Az elképzelés 2021 májusában történt bejelentése óta az övezet határainak kialakítása komoly tárgyalások tárgyát képezte a párizsi prefektúrával, amely a csütörtökön megjelent rendeletet társszerzőként írta alá.
Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain és a folyó közötti terület, a Cité és a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felső rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a végső változatból kikerültek.
A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fővárosi főútvonalakon a forgalom jelentős csökkenésére számít.
A város által megrendelt hatástanulmány szerint az Opéra sugárúton 30 százalékkal, a Sébastopol sugárúton pedig 15 százalékkal csökkenhet a forgalom. A zajszint csökkenésére és a levegőminőség javulására is számít a városháza.
Az önkormányzat jelezte, hogy a hétfőn hatályba lépő rendelet megszegőinek az első, "edukációs szakaszban" nem kell büntetésre számítaniuk, mielőtt a második, "ellenőrzési és büntetési fázis" életbe lép.
Korábban arról is írtunk, hogy több európai város után, az Olaszország pénzügyi központjaként emlegetett Milánóban is a tettek mezejére léptek: 2019 januárjától kezdődően a legszennyezőbb dízeles autóknak távozniuk kellett, hogy 2025-re teljesen dízelmentes lehessen a város.
Rendkívüli bejelentést tettek a britek is a hagyományos autók betiltásáról: az eddig tervezett 2030 helyett 2035-ig lesz lehetséges dízel- és benzinmotoros új autók forgalomba helyezése.
Az ír kormány is lépett: egy 180 pontból álló környezetvédelmi tervezetet mutattak be 2019-ben, amelynek részeként 2030-ig betiltanák a benzines és dízelautók értékesítését az országban.
Karácsony Gergely is kitiltaná a tíz évnél régebbi autókat Budapestről. Ha azonban a Fővárosi Közgyűlés úgy döntene, hogy bizonyos zónákból kitiltja a dízelüzemű személyautókat, az a Budapesten közlekedő autós társadalomnak mintegy 30 százalékát érintené.