Március végén összeomlott egy 3 kilométeres híd az amerikai Baltimore-ban, miután nekiütközött a Dali nevű teherszállító hajó. Hónapokkal a híd összeomlása után még mindig két tucat tengerész rekedt a hajón. A Dali - egy 289 méter hosszú konténerszállító hajó - 27 napos útjának kezdetén, Baltimore-ból Srí Lankára tartott, amikor a Francis Scott Key hídnak ütközött, és a hajó egy hatalmas, híddarab alatt rekedt. A katasztrófának több halálos áldozata is volt.
A 20 indiai és 1 Srí Lanka-i állampolgárból álló legénység már hét hete rekedt a hajón
a vízumkorlátozások, a szükséges engedélyek hiánya, valamint a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) és az FBI által vezetett nyomozás miatt. Hétfőn a legénység még akkor is a fedélzeten maradt, amikor a hatóságok kisebb robbanótöltetekkel szándékosan "lerobbantották" a hajó orrán fekvő híddarabot. A hatóságok - és a legénység - azt remélik, hogy a tegnapi irányított robbantássorozat a végét jelenti a mentési műveletnek.
Egyelőre nem tudni, hogy a legénység tagjai mikor térhetnek haza. Az irányított robbantás előtt Shannon Gilreath, az amerikai parti őrség admirálisa közölte, hogy a legénység a fedélzeten marad, a tűzoltócsapat pedig készenlétben áll.
Ők a hajó kezelői. Szükség van rájuk ahhoz, hogy a hajó működőképes maradjon
- mondta az admirális. Bár a hajót valószínűleg még ezen a héten újra vízre bocsátják, továbbra sem világos, hogy mikor teheti meg a 3,7 km-es utat a kikötőbe. A legénységgel kapcsolatba lépett többek között Joshua Messick, a Baltimore-i Nemzetközi Tengerészek Központjának ügyvezető igazgatója, amely a tengerészek jogainak védelméért dolgozik. Messick szerint a legénység már hét hete el van vágva a külvilágtól,
miután az FBI a nyomozás miatt elkobozta a mobiltelefonjaikat.
A tengerészek helyzete a két őket képviselő szakszervezet, a Szingapúri Tengerészeti Tisztviselők Szakszervezete és a Tengerészek Szingapúri Szervezete figyelmét is felkeltette. A szakszervezetek május 11-i közös nyilatkozatukban azt írták, hogy a személyes büntetőjogi felelősségre vonástól való alaptalan félelem és az érzelmi stressz miatt rossz a legénység mentális egészsége. A nyilatkozatban a legénység telefonjainak gyors visszaszolgáltatását követelték, megjegyezve, hogy a családtagokkal való kommunikáció megvonása jelentős nehézségeket okoz a legénység tagjainak, mivel kisgyerekeik vannak otthon. Dave Heindel, a Tengerészek Nemzetközi Szakszervezetének elnöke azt mondta, hogy bármeddig is tart a vizsgálat, a legénység jogai és jóléte nem sérülhetnek.
Nem tudnak online banki ügyintézést végezni. Nem tudják otthon kifizetni a számláikat. Nem tudnak kapcsolatba lépni a szeretteikkel, és teljesen elszigetelték őket
- mondta Messick. A jogvédő szervezeteknek hála a legénység SIM-kártyákat és eldobható mobiltelefonokat kapott, amelyekről nem érhető el az internet. Különböző csoportoktól és magánszemélyektől segélycsomagokat kaptak, amelyek ételt és paplanokat tartalmaztak. Messick elmondta, hogy arra számít, hogy amint a hajót elvontatják az útból, majd ő is fel tud szállni a Dalira, hogy beszélhessen a tengerészekkel. Ezt követően úgy véli, hogy a tengerészek kis csoportjai - talán egyszerre öten - jogosultak lesznek partra szállni, de csak komoly korlátozásokkal. Valószínűleg folyamatosan 1-1 kísérőre lesz mellettük - írja a BBC.