A Tarlós István-vezette budapesti önkormányzat még 2019-ben írt ki tendert a Lánchíd felújítására, melyet az A-Híd Zrt. nyert meg. A Váralagút és a Széchenyi téri villamosalagút felújítását is tartalmazó, 35 milliárdos ajánlaton belül 21,8 milliárd forintos tétel vonatkozott kifejezetten a Lánchíd felújítására.
A Tarlóst a főpolgármesteri székben váltó Karácsony Gergely újra kiíratta a Lánchíd felújítására vonatkozó pályázatot, amit ugyanaz a társaság nyert meg.
Az ajánlatuk viszont már csak a Lánchíd felújítására vonatkozott, ugyanakkor a korábbinál 5 milliárd forinttal magasabb összeggel: 26,7 milliárd forinttal.
Karácsonyék – ahogy Tarlós István fogalmazott: „óvodás trükkel" – a korábbi, az alagutak felújítását is tartalmazó 35 milliárdos ajánlatot mérték össze az új, csak a Lánchídra vonatkozó, a valóságban 5 milliárddal „vastagabb" pályázattal, azt állítva, hogy az övék az olcsóbb.
A nettó költségek alakulása is azt mutatja, hogy a negyedével lett magasabb az ajánlat ugyanarra (vagyis csak a Lánchíd-felújításra), ugyanattól a cégtől. Tarlós idején nettó 15,22 milliárdos lett volna a bekerülés, Karácsonynál már nettó 18,8 milliárdos.
Ez már önmagában éppen elég felháborító lenne, de a történelminek nevezhető budapesti beruházás Karácsony-féle kivitelezése nyomán újabb és újabb botrányok kerültek napvilágra.
Semmilyen értelmezhető műszaki ok nem állt a háttérben, mégis hatalmas csúszással, 2021 márciusában kezdődött csak meg a kivitelezés – ráadásul úgy, hogy volumenében jóval kisebb volt a Tarlós-féle „változatnál", hiszen
nem tartalmazta a Váralagút és a villamosalagút felújítását.
Karácsonyék, teljesen érthetetlen módon hónapokon keresztül nem tettek semmit, a felújítás ügye állt és várt, annak ellenére, hogy egy műszakilag teljes körűen előkészített és elfogadott projektet „kapott" Tarlóséktól az új városvezetés 2019 őszén.
Karácsony addig ült az ügyön, amíg a korábban kiírt tender érvénytelenné vált, és újat kellett kiírni.
A Lánchíd új forgalmi rendjét a felújítás kezdetétől vita övezte. Aztán Karácsony Gergely – a fővárosiak többségi véleményére hivatkozva – eldöntötte, hogy nem térhetnek vissza az autók a hídra.
Az amúgy is gigantikus dugókkal terhelt fővárosi közlekedés számára felért egy kegyelemdöféssel ez a döntés:
további káoszt generált a fővárosi utakon, nem beszélve a veszteglő autók által kibocsátott kipufogógáz környezetterheléséről.
Mindez a (szavakban) zöldpárti főpolgármesternek úgy tűnik, nem gond.
A Lánchíd felújításának végleges átadására tavaly augusztusban került sor – azonban az igazi botrányok még csak ekkor kezdődtek. Nagyon úgy tűnik, hogy
két év alatt közel másfél milliárd forint vándorolt a kivitelezőtől egy számlagyár-gyanúsított cégéhez: Vig Mór ügyvédhez és a Sunstrike Hungary Kft.-hez.
Ebből az összegből Vig magánszámlájáról, illetve ügyvédi letéti számlájáról 900 milliót vettek fel. Az ügyvéd ellen azóta büntetőeljárás indult, különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás megalapozott gyanúja miatt. Az adóhatóság jelenleg vizsgálja, hogy a kivitelező A-Híd Zrt. számlájáról a kivitelezés 2 éve alatt átutaltak-e 1,4 milliárd forintot a Sunstrike Hungary Kft.-nak, onnan pedig továbbutalták-e a 900 millió Vig Mór számláira.
Karácsony Gergely természetesen tagadja, hogy mindebből bármi is igaz volna, az M1 híradó brüsszeli tudósítójának kérdésére egyenesen úgy fogalmazott:
nem tud botrányról a Lánchíddal kapcsolatban.
Pedig – volt belőle elég ezen kívül is, gondoljunk csak a másfél éves önkormányzati semmittevésre, a feleakkora volumenű felújításra (ha a Tarlós-féle tender valósul meg, akkor ma már új Váralagúton keresztül közlekedhetnének az autósok), de ne hagyjuk figyelmen kívül az 5 milliárddal magasabb bekerülést és azt sem, hogy kitiltották a Lánchídról az autókat.