Az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) legújabb ajánlásában azt kérte a kozmetikai cégektől, hogy a gyümölcssavas készítmények címkéjén ne csak a jótékony hatást tüntessék fel, hanem hívják fel a nők figyelmét arra, hogy a krém csökkenti a bőr természetes ellenállását a nap káros sugaraival szemben, így tulajdonképpen öregít. A figyelmeztetés azért is fontos, mert a napégés a leggyakoribb oka a bőr különféle daganatos megbetegedéseinek.
Az FDA szerint az AHA készítményeken egyértelműen fel kellene tüntetni azt, hogy a gyümölcssavak érzékenyebbé teszik a bőrt a napsugarakra, és hogy ha valaki ilyen krémet használ, akkor addig ne napozzon, illetve használjon napvédő krémeket, szemüveget, napernyőt.
A gyümölcssavak, vagyis az alfa-hidroxi-savak (AHA) - mint például a citromsav, az almasav, a tejsav, a glikolsav - oldják a szarusejtek közti kötőanyagot, a felszíni hámoldás után behatolnak a sejtek közötti réseken át egészen a szaruréteg aljáig, ahol serkentik a sejtosztódást, így elősegítik a bőr regenerálódását. Hatásukra a bőr hamar fiatalosnak, megújultnak tűnik. Az AHA sikerét az emberi bőr következő tulajdonságának köszönheti: minél idősebb valaki, annál lassabbak és ritkábbak a bőr megújuló folyamatai, azaz az elhalt szaruréteg miatt egyre fáradtabb, ráncosabb a bőr. A gyümölcssavas kezelések pont ezt a lassú "bőrváltást" segítenek felgyorsítani.
Ennek köszönhetően az Egyesült Államokban csaknem 1 500 különféle gyümölcssavas készítmény van forgalomban, amelyekből 6 milliárd dolláros forgalmat bonyolítanak le évente.
Az FDA szerint ezért is fontos a korrekt címke a termékeken, mert a napégés maga is az egyik legveszélyesebb tényező a későbbi bőrdaganatok kialakulása szempontjából. Az USA-ban a leggyakoribb daganatos betegségek a különféle bőrdaganatok, melyek legtöbbször a felelőtlen napozásból adódó leégéssel hozhatók összefüggésbe.
Az FDA Nők Egészségével Foglalkozó Intézetének kutatói az AHA hatásait vizsgálva kimutatták, hogy a gyümölcssavas készítménnyel kezelt bőr 18 százalékkal érzékenyebb az UV sugárzásra, még a kezelés után négy héttel is. Azt is feltárták, hogy az ilyen bőrön az UV sugárzás okozta sejtkárosodás sokkal erősebb, mint a normál bőrnél okozott károsodás.
Több, Amerikában elismert bőrgyógyász kutató támadja az FDA kijelentéseit, és az AHA okozta napérzékenységet olyan kicsinek tarja, melyet nem kell feltüntetni a termékcímkén. Ugyanakkor azt elismerik, hogy egy készítménynek sem árt - a nap káros sugarait sokszor figyelmen kívül hagyó fogyasztóknak meg pláne -, ha szerepel rajta a napégés elkerülését célzó figyelmeztetés.
Az FDA ajánlásai alapján így a kozmetikai cégek maguk döntik el, hogy a következő megjegyzések közül mit tüntetnek fel a termékek címkéin az alfa-hidroxi-savas termékekre vonatkozó szabványok közül:
- a termék AHA-koncentrációja nem haladja meg a tíz százalékot
- a krém pH értéke - savtartalma alapján - 3.5 vagy több (minél magasabb a savtartalma a krémnek, annál alacsonyabb a pH-ja)
- a krém fényvédő faktort is tartalmaz/vagy ha nem tartalmaz, akkor figyelmeztetjük, hogy használatával egy időben és több hétig utána is fényvédő használata javasolt.