Illés Zoltán, a Kereskedelmi és Hitelbank szakértője ezekkel a kérdésekkel kapcsolatosan ad hasznos tanácsokat.
Nem veszélyes internetes repülőjegy-foglalásnál, szállásfoglalásnál, autóbérlés-foglalásnál megadni a bankkártyánk számát?
Internetes foglaláskor minden esetben elkérik a
bankkártyaszámunkat. A szolgáltató a
szám segítségével megvizsgálja, hogy
van-e elegendő pénz a számlánkon a
későbbi kifizetésre. A biztonság
érdekében a bankok a szerződésekben
szigorú feltételeket szabnak az internetes
foglalást vagy internetes rendelést
kínáló szolgáltatókkal szemben. Ilyen
szigorítás például az, hogy még a bank
által engedélyezett műveletek sem jelentenek
automatikusan fizetési garanciát a
szolgáltató részére, így védenek
bennünket. A statisztika szerint nem veszélyesebb az
interneten fizetni egy üzletben történő
kártyás fizetésnél.
Egyes bankoknál ezen túl igényelhetünk
olyan elektronikus kártyát is, amellyel
kizárólag az interneten intézhetjük banki
ügyeinket; ilyen pl. a K&H Visa Internet
kártyája. A kártyához tartozik egy 3
jegyű kód, amelyet csak a tulajdonos ismerhet, de a
még nagyobb biztonság érdekében a bank az
ügyfelek rendelkezésére bocsát egy ún.
safe-net szolgáltatást is, amelyet mind a
hagyományos, mind a Visa Internet kártyák
esetében kérhetünk. A szolgáltatás
lényege, hogy amíg a vásárlást vissza
nem igazoljuk mobiltelefonunkon sms-ben, addig a bank nem
fizeti ki számlánkról a vásárlás
összegét.
Ha autót bérlünk, az előzetesen felmért, az igényeink alapján megbecsült összeget a kártyán biztonsági okokból elkülönítik, és az autó leadásakor a tényleges használat díját vonják le a számlánkról. Ha például kárt okozunk, akkor 90 napig vehetik le az adott összeget a kártyánkról, de csak akkor, ha előzetes értesítést kapunk, és a levonásba bele is egyezünk.
A szállodában sokszor lehúzzák a kártyám már érkezéskor, pedig csak a végén fizetek. Nem veszélyes ez?
Amikor bejelentkezünk egy szállodába, akkor rendszeres eljárás, hogy lehúzzák a bankkártyánkat. Ezt anélkül teszik meg, hogy bármilyen összeget levonnának a számlánkról. Ennek az a magyarázata, hogy az előre látható szobafoglalásból és szolgáltatásokból származó költséget biztonsági okokból a kártyán elkülönítik. Ez akkor is előfordulhat, ha még bejelentkezéskor jelezzük, hogy számlánkat készpénzzel szeretnénk rendezni. A kártya ez esetben arra biztosíték, hogy valóban rendelkezünk azzal az összeggel, amit előreláthatólag majd ki kell fizetnünk. Kijelentkezéskor megszüntetik az elkülönítést, és levonják a számlánkról a tényleges összeget.
Mit tegyek, ha külföldön az automata
elnyeli a bankkártyámat?
Ha bankkártyánkat elnyeli egy külföldi automata, annak is számos oka lehet. Elutazás előtt ellenőrizzük a kártya lejárati dátumát, mivel a lejárt kártyát az ATM minden esetben bevonja. A pénzfelvevő automata akkor is elnyelheti kártyánkat, ha az megsérült, vagy túl sok kódot próbáltunk ki. Előfordulhat az is, hogy például nagyobb összeggel tartozunk bankunknak, vagy az automata egyszerűen hibás. Ha a kártyánkat egy bankfiókhoz tartozó automata nyelte el, akkor azt a fiókban azonnal jeleznünk kell. Ha az automata nyílt helyen található, akkor hívjuk az azon található telefonszámot. A legjobb megoldás ilyen esetekben azonban az, ha felhívjuk bankunk telefonos ügyfélszolgálatát, ahol további segítséget kaphatunk. A bankok telecenter szolgálata minden lehetséges segítséget és felvilágosítást megad bajba jutott ügyfeleinek. Nagyon fontos, hogy utazás előtt jegyezzük fel bankunk éjjel-nappal hívható információs telefonszámát, a bankkártyáink pin-kódjait és a bankkártya számát. De az utóbbiakat lehetőleg ne egy helyen tároljuk!
Mit tegyek, ha külföldön
lehúzzák a bankkártyámat, de nem fogadja el
a terminál? Pedig tudom, hogy van rajta
pénz.
Előfordulhat, hogy külföldön való
fizetés alkalmával nem fogadja el a gép a
bankkártyát. Ez esetben több hibaüzenet
érkezhet: nincs kapcsolat, rendszerhiba, lejárt a
kártya stb. Érdemes újra próbálkozni,
ha viszont a további kísérletek sem járnak
sikerrel, feltétlenül hívjuk bankunk telefonos
információs szolgálatát. Ha a kártya
mágnescsíkja megrongálódott, a
terminál nem jelez hibaüzenetet, csak
visszautasítja a vásárlást. Ilyenkor csak a
számlavezető bankunk
jóváhagyásával tudunk fizetni.
Mit tegyek, ha elvesztettem vagy ellopták a bankkártyámat?
Ha nem voltunk elég elővigyázatosak és
bankkártyánkat elveszítettük,
ellopták, esetleg megrongálódott, akkor azonnal
hívjuk bankunk telefonos
ügyfélszolgálatát és tiltsuk le
kártyánkat. A letiltáshoz meg kell adnunk a
bankkártya számát és/vagy
bankszámlaszámát és/vagy
kártyaszámlaszámát, a bankkártya
használatára jogosult nevét, és el kell
mondanunk, hogy hogyan és milyen
körülmények között vesztettük el
a kártyánkat. A bejelentést követően
bankunk minden, a letiltott kártyával kapcsolatos
költséget vállal, ami a kártya jogtalan
használatából származik.
Külföldi tartózkodáskor a bankok
ügyfeleik számára 72 órán belül
(vagy a szerződésben szereplő más
időtartamon belül) ideiglenes bankkártyát
biztosítanak, amelynek kiállítási és
kiszállítási költsége a
számlatulajdonost terheli. Szükség esetén
24 órán belül készpénzhez is
hozzájuthatunk egy, a bank által kijelölt
külföldi fiókban.