I. Bevezetés
Az előadás címválasztása valószínűleg némi magyarázatra szorul. Az intelligens jármű fogalma annál lényegesen többet takar, mint amit ma el szeretnék, el tudok mondani. Nem fogok az előadásban foglalkozni olyan területekkel, mint a szórakoztató elektronika, a vezető-komfort rendszerei, a járművilágítás, bár ezek jelentős része is bele tartozna a cím által jelölt témakörbe. Előadásomban alapvetően a jármű és a közlekedés biztonságát befolyásoló rendszerekről szeretnék rövid áttekintést adni, a teljesség igénye nélkül. Főleg azokra a területekre szeretnék kitérni, amelyeken az elmúlt több mint egy évtized során itthon kutatásokat végeztünk, és amelyeken már több termék jelent meg tevékenységünk eredményeképpen.
Az előadásban röviden ki fogok térni a közlekedési rendszer felépítésére és fejlődésére, valamint ezen belül azokra a speciális, a társadalom által támasztott igényekre, amelyek az intelligens jármű és járműrendszerek fejlesztését indokolják.
Bár a közlekedési rendszerek többféleképpen csoportosíthatók, én két lehetséges osztályozást fogok követni: egyrészt feloszthatók a szenzorok, érzékelők, jeladók helye és a beavatkozás módja alapján, másrészt az adott rendszernek a járműrendszerben elfoglalt helye alapján. Röviden be szeretném mutatni e rendszerek funkcióját, szerepét és hatását, tervezésük néhány problémáját, valamint - a teljesség igény nélkül - néhány példát az egyes rendszerek működésére. Bár a bemutatásra kerülő rendszerek általánosan alkalmazhatók, a demonstrációs példák többségében haszonjárművekre fognak szorítkozni. Ennek indoka kettős: egyrészt tevékenységem nagy részben erre a területre koncentrálódik, másrészt ezen járművek jelentősége, a közlekedési folyamat stabilitására gyakorolt hatása lényegesen nagyobb, mint a személyautóké.
Az előadás végén szeretnék ismertetni egy, a 90-es évek elején készített prognózist az intelligens út-jármű rendszerek fejlődésének elkövetkező 100 évére, és össze fogom hasonlítani az általunk belátható időben megvalósuló megoldásokkal.