A válogatás munkája tulajdonképpen könnyű volt - ugyanakkor, tán pont ezért is, némileg kockázatos: az elmúlt másfél évtizedben rendkívül ökonomikusan működött a zenekar - csak akkor adtak ki újabb hangzóanyagot, ha feltétlenül kellett.
Négy, amúgy igencsak figyelemreméltó stúdióalbum, néhány filmzene, számos maxi, ep, egy teljes remixalbum a jamaikai legenda Mad Professorral, kollaboráció Madonnával - s lassan át is szaladtunk a teljes életművön.
Ebből kellett válogatni s a munka nagyjából sikerült is: ráadásul a kiválogatott itemeket sikerült random módon el- és beosztani úgy, hogy azért mégis csak felfedezhető legyen némi kohézió a szerkesztésben.
Amikor 1990 körül a Massive Attack (eredetileg 3D, Daddy G és Mushroom - az utóbbi a harmadik album után távozott) mintegy önállósította magát a bristoli Wild Bunch összművészeti kollektívából, még csak egy, módfelett kellemes maxi, a Daydreaming jelezte létüket.
Ez, fájdalom, nem szerepel a mostani gyűjteményben - más kérdés, hogy az 1990 és '98 közötti maxik alapján már készült egy válogatáslemez vagy nyolc évvel ezelőtt.
Azután 1991 februárjában megjelent az Unfinished Sympathy, hozzá a legendás, úgy szólván vágás nélkül készült videoklip, melyben a dühös soulsista vokalista, Shara Nelson járja az utat, s előtte üget a kamera. Az első lemez, a Blue Lines már csak újabb adalék volt a kirobbanó sikerhez: dzsessz, soul, funk, hiphop perfekt egysége, hozzá megkapó vokálok.
A Collected-en e remek dalok közül - a már említett himnuszon kívül - ott találjuk a melankolikus-érzelmes Safe from Harm-ot, no és a dub-os Five Man Army-t is, amelyben tán először tűnik fel Tricky hangja (együtt persze a törzstagsággal, no és az állandó kollaborátor Horace Andyvel).