Joan Miró (1893-1983) a huszadik századi modernizmus egyik legjelentősebb alakja, játékossággal és életörömmel teli képei a múlt század művészetének megkerülhetetlen műalkotásai. Kortársaival ellentétben eleve egy új, a hagyományoktól eltérő látásmód birtokában volt, képein a metaforikus kifejezés lehetőségeit kereste. Picasso és Juan Gris formavilága mellett a fauve-ok intenzív színvilága volt rá a legnagyobb hatással.
A katalán művész nemcsak festőként, hanem grafikusként, szobrászként és keramikusként is alkotott, alkalmanként pedig tömegkulturális ikonok elkészítésében is részt vett. Ő tervezte például az 1982-es spanyolországi labdarúgó-világbajnokság emblémáját, valamint számos szürrealista költő kötetét - köztük Jarry Übü király-át - is illusztrálta.
Híres képei közé tartozik A harlequin karneválja, A farmer felesége és az Anyaság. Miró nagyméretű falfestményeket és szobrokat is készített, az ő munkája a párizsi UNESCO-székház kerámiafala, de a barcelonai repülőtér falán látható kerámiák is az ő keze munkáját dicsérik.
A Szépművészeti Múzeumban július 1. és szeptember 30. között megtekinthető tárlat negyvennyolc nagyméretű Miró-alkotást tartalmaz, kilenc festményt, kilenc szobrot és harminc kis szériában készült, sokszorosított, de igen ritka grafikát. A kiállított művek Miró szinte teljes érett kori pályáját felölelik: a legkorábbi alkotás 1935-ben, a legkésőbbi 1981-ben készült, a tárlat súlypontja nagyjából a hatvanas, hetvenes évekre esik. A kiállítás helyszínéül a Szépművészeti Múzeum mélyföldszintjén található két ikerterme, a Ión, illetve Dór piramis szolgál, összesen hétszáz négyzetméter alapterületen.
A tárlat a madridi Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (MNCARS) gyűjteményáből összeállított utazó kiállítás, melyet Budapest előtt Santiago de Chilében és Szófiában mutattak be.