Az idei évtől biennáléból éves fesztivállá fejlődő színházi szemle sajtótájékoztatóján a legmeglepőbb kijelentés az volt, hogy a szlovénoknál irigylésre méltóan gazdag a színházi élet. Ráadásul annak ellenére, hogy Magyarországhoz hasonlóan kis ország, erős az alternatív vonal: a három nemzeti színház és több, hagyományos módon működő repertoárszínház mellett közel 170 független társulat működik az országban. E műhelyek gyakori vendégei a nemzetközi színházi szemléknek, e fesztivál keretein belül a magyar közönség is jobban megismerheti őket.
A Kortárs Drámafesztivál - csak úgy, mint az eddig években- most is olyan hazai és külföldi produkciókat hívott meg, amelyeknél nem pusztán az előadás alapjául szolgáló drámai mű kortárs, hanem az előadás módja is mai. Lesznek videobejátszások, bábok, színpadra szólított nézők, látványos megoldások és sok humor: modern színházi ötletekkel és trendekkel találkozhat a közönség koncentráltan, egy hét leforgása alatt.
A néző is beszáll: bátor szlovénok
A szlovén alternatív színházi szcéna legismertebb társulata, a Via Negativa két piroskarikás előadással is érkezik a drámafesztiválra. A hat éve működő csapat eddigi munkásságát a hét főbűnnek szentelte, most tartanak a bujaságnál (Would, Would Not) és a kevélységnél (Out); ezt a két darabot hozzák el hozzánk. Sokatmondó, hogy mindkettőt tizennyolc éven felülieknek ajánlják. A társulat specialitása az interaktivitás: azt tartják, a színház lényege a kommunikáció. Két mostani előadásuk közül a bátortalanabbak az Out-ra menjenek; a másik, a bujaságról szóló Would Would Not erőteljesen igényli a nézők aktív részvételét.
Via Negativa: Out |
Egy másik előadás, amit ajánlunk, az Simona Semenic monodrámája, amelynek különlegessége, hogy szinkrontolmácsolás vagy feliratok helyett Tóth Orsi, a Delta törékeny színésznője fogja "magyarítani" a közönségnek. Semenic a legrégebbi szlovén alternatív színház vezetője, Én, az áldozat című előadása a betegség tabuját igyekszik lebontani egy fiatal nő vicces-önironikus sztorijain keresztül.
Simona Semenic, akinek párja Tóth Orsi lesz a budapesti előadáson |
A Mladinsko Színház Fragile! című darabja médiával, televízióval átszőtt életünkkel szembesít úgy, hogy maga is telepakolja médiával a színpadot: klipeket, videókat vetítenek, miközben bábok és modellek testesítik meg az embereket. Az ötvenéves múltra visszatekintő Mladinsko Színházban az az érdekes, hogy ifjúsági - vagyis fiataloknak szóló - színházként gyűjtőmedencéjévé vált a nyolcvanas években a bátrabb, újító színházi kezdeményezéseknek. Sok vendégrendezővel dolgoznak együtt, ezek egyike a Fragile rendezője is, Matjaz Pograjc, a szakma fenegyereke.
Mladinsko Színház: Fragile! |
A Kortárs Drámafesztivál szlovén szekciójában lesz még ezenkívül kortárs tánc (Maja Delak: Expensive Darlings), felolvasószínház (Matjau Zupancic: A folyosó), filmfesztivál és világzenei koncert (Fake Orchestra); lehet még nézelődni a programok között.
Kanadai gyöngédség-burleszk és lengyel multimédiás izé
A fesztivál táncelőadásai közül azonban inkább a kanadai Dave St-Pierre darabját ajánljuk; a világhírű Cirque du Soleil koreográfusa a szlovén szekción kívül szerepel a nemzetközi meghívottak közül. Tavaly is járt már Budapesten egy darabja e fesztivál keretein belül, most az akkor elkezdett trilógiájának második részével tér vissza a magyar közönséghez. A burleszk, a performansz és a tánc elemeit vegyítő Egy kis gyöngédséget a francba is! című előadása vágyainkat állítja színpadra, ennek megfelelően jó sok meztelenkedés van benne. Gyengébb idegzetű és/vagy prűd nézőknek nem ajánlott.
Dave St-Pierre: Egy kis gyöngédséget a francba is! | Fotó: Dave St-Pierre |
A nemzetközi program másik előadása Lengyelországból érkezik: a Valami multimédiás izé című előadás a leggyakrabban játszott és legsokoldalúbb lengyel színpadi szerző, Boguslaw Schaeffer kreálmánya. Dolgozik zeneszerzőként és íróként, ebben az előadásban pedig játszani is fog.