Az amerikai afro-közösségek vallásos áhítatát művészi módon megfogalmazó Harlem Gospel Singers neve szinte elválaszthatatlan a közel hetven évesen is hihetetlen energiákkal színpadi jelenlétet teremtő Queen Esther Marrow figurájától. A nevét az Ó-Testamentum perzsa királynőjétől, Esztertől kölcsönző karizmatikus énekesnő tizenkilenc éves korában költözött Virginiából New Yorkba, a Harlembe. Eleinte egy textilgyárban dolgozott és csak hétvégente énekelt a közeli templomban gospeleket és spirituálékat, hamarosan azonban többen is felfigyeltek a csinos lány különleges orgánumára. Az igazi változást az hozta, amikor a hatvanas évek jeles dzsessz-muzsikusa, Duke Ellington véletlenül meghallotta templomi énekét, és felkérte, vegyen részt a Sacred Concerts, azaz Szent koncertek elnevezésű hangverseny-sorozatán. Esther karrierje innentől új fordulatot vett, hamarosan olyan művészek kérték fel produkcióik vendégének, mint Ella Fitzgerald, Harry Belafonte, B. B. King, Ray Charles, Thelonious Monk, Chick Corea és Bob Dylan.
A népszerűség csúcsát és a mai napig tartó tiszteletet a polgári jogokért történő küzdelem során vívta ki magának az énekesnő: Esther többször találkozott Martin Luther Kinggel, természetesen mindenben támogatva az emberi jogokért küzdő fekete közösséget. Ebben az időben állt színpadra a gospel legendával, Mahalia Jacksonnal is, a We Shall Overcome (Győzni fogunk) kettejük előadásában mondhatni a kor himnusza.
A fekete énekesnőként elkerülhetetlen közéleti felelősségvállalás ellenére a későbbi Harlem Gospel Singers első számú énekesnője elsősorban zenei kifejezésmódjára helyezte a hangsúlyt: a kórus mellett musicalekbben, dzsessz-zenekarokban, filmekben és tévé-műsorokban tűnt fel, a Broadaway-en énekelt. 1990-ben valóra vált nagy álma: végre megszületett a Mahalia Jackson életéről szóló musical, amit Esther írt, rendezett, és aminek főszerepét is természetesen ő játszotta. A San Franciscóban, Washington D.C.-ben és a New York-i Broadway-en óriási sikert arató darab három Helen Heyes-díjat is nyert.
A világ zenerajongói ekkor nevezték ki Esthert "Mahalia Jackson törvényes örökösévé", hiszen ahogy a művész egyszer mondta, "mialatt gospelt énekelnek, minden ajtót és ablakot tágra kellene nyitni, és engedni, hogy a zene hihetetlen ereje azokon keresztül távozhasson". És valóban, az énekesnő az autentikus, közönséggel közvetlen kontaktusba lépő előadásmód híve. "Először csak néznek téged, majd fölállnak, és a koncert egy pontján úgy rohanják meg a színpadot, akárcsak egy rock koncerten" - nyilatkozta fellépéseik sajátos hangulatáról. A Harlem Gospel Singers a maga műfajában egyike a legjobbaknak, nem véletlen, hogy annak idején II. János Pál pápának is énekeltek.
1991-ben aztán Esther úgy érezte, szeretné tudását és pozitív spirituális energiáit másoknak is átadni, egyúttal pedig célt biztosítani és örömet nyújtani a Harlem sokszor kilátástalan helyzetben élő fiataljai számára. Ekkor alapította a Harlem Gospel Singers állandó, bárki számára nyitott kórusát, ami a soul, a rhythm and blues, a dzsessz és a gospel rajongói között a mai napig világszerte ismert és sikeres. A tizenhetedik turnéján járó kórust csak Európában több mint két millió ember látta már, turnéjuk során többszázezres közönség előtt léptek fel Mardidban, Bolognában, Milánóban, Párizsban, Berlinben és Bécsben friss, Brand New Day (vagyis Új Nap) című koncertprogramjukkal.
"Beletörődés helyett fölemelkedni, mozdulatlanság helyett mozogni, kétségbeesés helyett remélni" - ez a gazdagon hangszerelt, különleges orgánumú énekeseket felvonultató, pozitív energiákat sugárzó Harlem Gospel Singers üzenete.
2008. december 14., PAPP LÁSZLÓ BUDAPEST SPORTARÉNA (XIV., STEFÁNIA ÚT 2.) 19.00