Képgaléria
Ilyen hajrát sem nagyon láttunk még Forma-1-es futamon. Az idény elején még jó ötletnek tűnt az a szabályváltoztatás, amelynek értelmében kereket nem lehet cserélni a futamokon, a gumiknak végig kell bírnia az időmérőt és a futamot is. Az FIA a határozattól azt remélte, lelassulnak az autók, ehelyett azonban inkább a balesetek száma nőtt meg.
Az Európa Nagydíjon a pilóták végig küzdöttek a vészesen fogyó gumikkal, a rajtnál a pole-ból induló Nick Heidfeldet faképnél hagyó Kimi Räikkönen a 30. körben például senkitől sem zavartatva krosszozott át a kavicságyon (s veszítette el átmenetileg az első helyet Heidfelddel szemben). A bukdácsolásnál autója is megsérült, ezt követően végig gondjai voltak a tapadással, öt körrel később, a célegyenes végén, Jacques Villeneuve lekörözésénél is elszállt, mint a győzelmi zászló. Nagy igyekezetében még később is bemutatott egy-két füstölgős fékezést, ami jobb első gumijának kicsit sem tett jót.
A finn úgy vágott neki az utolsó tíz körnek, hogy az abroncsról folyamatosan szakadtak le a gumidarabok, a felülete teljesen egyenetlen lett. Nem is tudta tartani az üldöző Fernando Alonso tempóját, pedig második tankolása előtt - a visszafordítónál - a spanyol is elment cseresznyét szedni, apró kavicskákkal megtöltve gumijainak barázdáit.
A McLaren lecserélhette volna a vészes állapotban lévő, szó szerint pattogó jobb első kereket, Räikkönen azonban nagyon akart nyerni, s nem ment ki a boxba. A belső kamerás felvételeken jól látszott, hogy a felfüggesztés is az utolsókat rúgja, istenkísértés volt a pályán maradni. Räikkönen megpróbálta, a határon autózott, amit csak lehetett, kipréselt az autóból, a technika azonban a legfontosabb pillanatban becsődölt. Az utolsó kör kezdődött, amikor Alonso másfél másodpercre közelítette meg a finnt, a felfüggesztés pedig nagy reccsenéssel eltört. A kerék elszállt, az irányíthatatlan autó Jenson Button BAR-ját kis híján elsodorva a gumifalba vágódott. Räikkönen szerencsére nem sérült meg.
Alonso a közönségnek kezével négyest mutogatva úgy ünnepelte a győzelmet, mintha minden rajta múlt volna, pedig ez a győzelem inkább járt volna Räikkönennek, mint neki. Kockáztatás ide vagy oda, a finn nagyot harcolt a Nürburgringen, senki nem szólhatott volna egy szót sem, ha végül felállhat a dobogó tetejére.
A futam egyébként az első pillanattól kezdve izgalmas volt, a felvezető kör előtt például a mérnökök épphogy be tudták indítani Jarno Trulli Toyotáját. Az első rajt nem jött össze, mert Giancarlo Fisichella heves gesztikulálással jelezte, hogy lefulladt az autója, így újabb felvezető kör következett, ami már beleszámított a versenybe. A mezőny kis híján körbe ért, amikor a Renault még mindig a rajtrácson ácsorgott, a sebességben maradt gépet a pályamunkások nem tudták megmozdítani. Charlie Whiting versenyigazgató engedélyt adott a Renault embereinek, hogy letolják Fisichellát a pályáról, aki a boxból lódult a többiek után.
Az olasz talán így járt a legjobban, hiszen az első kanyarban mindjárt tömegbaleset történt, Mark Webber és Juan Pablo Montoya ütközött össze, ami miatt hátrébb is kisebb koccanások történtek. A balhéba jellemző módon mindkét Ferrari belekeveredett, Rubens Barrichello és Michael Schumacher is értékes pozíciókat veszítettek, legrosszabbul talán a hétszeres világbajnok járt. Öccse, Ralf is elveszítette első vezetőszárnyát, miután nagy lendülettel beleszállt Alonsóba (!); a spanyol bravúros mozdulattal pályán tartotta autóját, s rendületlenül haladt tovább.
A versenyt csak Webbernek kellett feladnia, rajta és az említett Räikkönenen kívül csak Ralf Schumacher esett ki. A német az egyik kanyart kicsit elméretezte, a kerékvető pedig valósággal kihajította a pályáról. A közönségtől integetéssel búcsúzott, de ennél azért bizonnyal többre számított.
A rajt utáni kavarodásból egyébként a red bullos David Coulthard jött ki legjobban, a 12. helyről indulva hirtelen a negyedik helyen találta magát, amit a leintésig sikerült is megőriznie. Végezhetett volna ám előrébb is, csakhogy első tankolása során (a mezőny éléről állt ki!) a boxutcában túllépte a megengedett sebességet, így büntetésből át kellett hajtania rajta. Így járt egyébként Trulli is, autóján ugyanis még a felvezető kört megelőző 15 másodpercen belül is dolgoztak, ami bizony szabályellenes.
A drive through penaltyt még kétszer alkalmazták a szőrősszívű versenybírák, Cristijan Albers és Tiago Monteiro is azért bűnhödött, mert nem engedelmeskedett idejében a kék zászlónak.
Meglepő módon a williamses Nick Heidfeld és Rubens Barrichello számára is háromkiállásos taktikát dolgoztak ki, az elképzelés bevált: a német (zsinórban másodszor) második, a brazil harmadik lett, s végül Michael Schumacher is felküzdötte magát az ötödik helyre. A világbajnoknak is volt egy túrája a kavicságyban, kiderült viszont, hogy jósnak kiváló: a német RTL-nek a rajt előtti pillanatokban azt nyilatkozta, az ötödik helyet tartja reálisnak. Bejött neki.
A boxból induló Fisichellát végül hatodikként intették le, az olasz szépen végigverekedte magát a mezőnyön. Nem szerepelt túl fényesen az eltiltása után visszatért BAR, Jenson Button 10., Szato Takuma 12. lett.
[origo]