Major Benedek autóversenyzői pályafutása hasonlóképpen indult, mint a többi tehetséges kissrácé. Kiskorában lenyűgözte őt Michael Schumacher, akinek hatására kilencévesen gokartozni kezdett, majd jöttek az egyre erősebb autók és rangosabb versenyek: 2010-ben részt vett a Suzuki Kupán, 2011-ben a Magyar Gyorsasági Országos Bajnokság F-1600 és az Endurance kategória bajnoki címét is megnyerte, tavaly pedig második helyen végzett a Lotus CEE versenysorozatban (az eredményeiről itt olvashat részletesebben).
A folytatás azonban már egyáltalán nem volt szokványos, és tavaly ilyenkor még maga sem gondolta volna, hogy tizenhat évesen kamionnal fog versenyezni, sőt a mezőny legfiatalabb tagjaként élete harmadik versenyhétvégéjén az első futamgyőzelmét is megszerzi. "Mivel már korábban is kapcsolatban voltunk, év végén megkeresett az Oxxo Energy Truck Race Team, hogy kipróbálhatnám az egyik kamiont. Volt hozzá kedvem, és mivel elég jól sikerült a teszt, a csapatba is bekerülhettem" - mesélte az Origónak, milyen magától értetődően csöppent a nem mindennapi kalandba.
A nogarói futamgyőzelem, 12-es rajtszámmal
Benedek úgy lett a legnagyobb monstrumok versenyének egyik pilótája, hogy korából kifolyólag még jogosítványa sincs, de mint mondja, a közúti vezetésnek és a versenyzésnek nem sok köze van egymáshoz, így ebből semmilyen hátránya nem származik. Persze egy versenykamion volánja mögé sem ülhet be akárki, előbb meg kellett szereznie a Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) licencét, aminek éppen 16 év az alsó korhatára, feltétele a versenyzői tapasztalat, az idei nogarói teszten pedig nem csupán a csapata, hanem az illetékes szövetségek szakemberei is ott voltak, hogy meggyőződjenek az alkalmasságáról.
"A kamionnal versenyezni egy elég nagy lépés, nagyon precíznek kell lenni, rengeteg dologra odafigyelni, és fizikálisan is megterhelőbb vezetni, mint egy átlagos túraautót. Edzésben kell lenni hozzá, hetente többször járok konditerembe, és rendszeresen futok hosszabb távokat."
A kamionosoknál az Európa-bajnokság a legmagasabban jegyzett sorozat, ugyanis nem rendeznek világbajnokságot. Az Eb tíz versenyhétvégéből áll, mindegyik nagydíjon négy futamot rendeznek. Major rögtön az első versenyhétvégén, az olaszországi Misanóban pontot szerzett, a múlt szombaton a harmadik, franciaországi fordulóban pedig megnyerte a második futamot. Az így gyűjtött pontjaival most a 11. helyen áll a 22-25 fős mezőnyben (az indulók száma versenyenként változhat), míg csapattársa, a 28 éves Kiss Norbert az ötödik. Major az ő tavalyi kamionját kapta meg, jelentősen átépítve az idei Eb-re. "Norbi még sokkal gyorsabb nálam, rengeteget kell fejlődnöm, hogy elérjem az ő szintjét, de próbálok mindent megtanulni és ellesni tőle, ahogy a többi versenyzőtől is."
Bár a versenykamionok hasonlóan néznek ki, mint amiket a sztrádákon is láthatunk, valójában nem sok közük van hozzájuk. Öt másodperc alatt gyorsulnak fel százra, és rövid idő alatt a háromszáz km/h-t is el tudnák érni, ha az FIA nem szabályozná 160 km/h-ban a végsebességüket. A gépeket 1500 lóerő hajtja, száz kilométerenként körülbelül száz litert fogyasztanak, vagyis egy-egy versenyen mintegy hetven liter gázolajat füstölnek el, a pilótafülke pedig be vannak bukócsövezve.
"Szükség is van a biztonsági előírásokra, mert alapvetően ez egy veszélyes dolog, a nagy tömeg miatt nagyot is lehet esni. Szélsőséges esetben fel is lehet borulni, élőben szerencsére még nem láttam ilyet, de a tavalyi Eb-n is volt egy ilyen baleset."
Korábban több autóversenyzőtől is hallottuk, hogy a rutinosabb pilóták eleinte előszeretettel megkóstolják a pályán az újoncokat, csak hogy tudják, ki a főnök az aszfalton. A kamionok között ráadásul nagyon gyakori a test a test elleni küzdelem, de a magyar tinédzser ezen a téren is megállja a helyét a régi motorosok között. Sőt ahogy Jobbágy Ákos csapatvezető korábban fogalmazott, "a megfelelő pillanatokban vissza is kell fogni, nehogy meggondolatlanságot kövessen el". Benedek szerint azonban ettől nem kell tartani. "A kamionoknál mindig van egy kis kocc innen-onnan, meccselés közben rátámaszkodunk egy kicsit a másikra, a kanyarokban általában repülnek az elemek az autókról. Ez belefér a szabályokba, a lényeg, hogy nem ütjük ki egymást a pályáról. Mindig is határozottan előztem, ez itt sem változott, de sosem vagyok szabálytalan. Én is sokat kapok, de a többiek ugyanúgy, nem volt olyan, hogy kitesznek a pályáról, csak hogy megmutassák."
Pedig a kamionozás elsősorban a tapasztalt veteránok sportja, a mezőnyben nem ritkák a negyvenes-ötvenes versenyzők sem, Major szerint még Kiss Norbert is fiatalnak számít a 28 évével.
A Móricz Zsigmond gimnázium tanulójának teljesítménye azonban nemcsak emiatt különleges, hanem azért is, mert szinte csak a versenyhétvégéken van módja kamiont vezetni. "Az év elején a nogarói pályán lehetett tesztelni pár napot, ezenkívül a kiskunlacházi repülőtéren, bóják között tudtam még gyakorolni, de erre is csak néhány napig volt lehetőség."
Így aztán marad a szimulátor, iskola után fogja a laptopját és a hozzá csatlakoztatható kormányt, és próbálja minél jobban memorizálni a versenypályákat. "Ez azért nagyon messze van a valóságtól, külön kamionra ugyanis nem készülnek szimulátorok. Vannak viszont internetes bajnokságok különféle autókkal, így ha nem is hivatásos versenyzőkkel, de élő emberek ellen lehet versenyezni."
Hogy a kamionozás miben különbözik a leginkább más versenyautók vezetésétől, azt voltaképpen egy szóban össze lehet foglalni: türelem. "A kamionnal akkor követed el a legnagyobb hibát, ha türelmetlen vagy. Ha csak egy nagyon picit elrontod a féktávot, már óriásit buksz a kigyorsításnál. Vagyis úgy kell végig a határon autózni, hogy soha egy szemernyivel sem lehet rövidebbet fékezni a kelleténél."
A kamionos Eb futamait többek között ugyanazokon a híres versenypályákon rendezik, mint a Forma-1, a WTCC, vagy a gyorsaságimotoros-vb egyes futamait, idén például az Österreichring, a Nürburgring vagy a Le Mans-i pálya is otthont ad versenyeknek, de korábban a Hungaroringen is lehetett látni kamionokat. Vannak, akik nem örülnek ennek, mondván, hogy a monstrumok tönkreteszik az aszfaltot, Major szerint azonban semmivel sem ártalmasabbak, mint a Forma-1-es futamok. Ráadásul nagyon népszerűek is. "Tavaly a Nürburgringre kétszázezernél is többen mentek ki, de most Noganóban is több mint hetvenezren voltak. A szervezők szándékosan arra mennek rá, hogy minél többen nézzék meg élőben a versenyeket, a tévéközvetítések ebben a műfajban háttérbe szorulnak."
Benedek a jövőjét is az autók világában tervezi, később szeretne főállású versenyző lenni. "Addig is szeretnék mérnöknek tanulni, azt hiszem, az autótervezői pálya lenne a legtesthezállóbb. Aztán majd meglátjuk, mit hoz a jövő."
Férfias csaták Benedektől 1.00-nál és 1.26-nál