A Borussia Dortmund a Bundesliga második fordulójának szombati napján Lipcsébe látogat, hogy megmérkőzzön a magyar válogatott kapust, Gulácsi Pétert és a középpályás Kalmár Zsoltot is soraiban tudó újonc RB Leipzig csapatával. A dortmundi szurkolók csapatuk iránti elkötelezettsége közismert, ennek ellenére sokan nem utaznak el a mindössze 420 kilométerre lévő meccsre – inkább kimennek az ificsapat meccsére, és rádión hallgatják, hogy alakul a lipcsei találkozó.
A bojkott oka Lipcsében keresendő, a dortmundi drukkerek ugyanis nincsenek kibékülve az RB Leipzig működtetésének módjával, szerintük a klub filozófiája szöges ellentéte a Németországban elfogadott és megszokottnak.
"Nyilvánvaló, hogy a Dortmund is termel pénzt, de azért, hogy azt a fociba invesztálja.
Lipcsében csak azért működtetik a focicsapatot, hogy azzal egy terméket és egy életformát reklámozzanak
– idézi a Guardian a bojkott egyik főszervezőjét, Jan-Henrik Gruszeckit.
A hirtelen meggazdagodott szászországi csapat nemcsak a dortmundi drukkerek szemében vörös posztó, hanem országosan is közutálatnak örvend. Nem is feltétlenül amiatt, hogy sok pénze van – Németországban ez nem olyan ritka –, inkább a sok pénz eredete zavarja a szurkolókat.
Az RB Leipzig 2009-ig az ötödosztályban porosodott SSV Markranstädt néven. Abban az évben Dietrich Mateschitz, az osztrák Red Bull cég tulajdonosa a salzburgi klubja mellé megvette az SSV-t is. A terve az volt, hogy a Bundesliga első osztályában stabilan elfocizgató klubot építsen. Elvégre Lipcse Németország 14. legnépesebb városa, az egykori keletnémet területen csak Berlin nagyobb nála, és a 2006-os vb-re épült egy 43 ezres stadionja.
A német szövetség (DFB) szabályzata tiltja, hogy klubok szponzornevet vegyenek föl, így a csapat nevében az RB hivatalosan nem is a Red Bull, hanem a Rasenballsport kifejezés rövidítése –
az új klubcímerben persze ettől még ott virít a két vörös bika,
és ez (Die roten Bullen) a csapat beceneve is. A pletykák szerint az új klub 2009-ben 100 millió eurós keretet kapott erősítésekre, amivel jól sáfárkodott, és szépen lépegetve egyre feljebb, idén tavasszal a Bundesliga 2 második helyezettjeként feljutott az élvonalba.
A rivális szurkolók szemét az is csípi, hogy szerintük az RB Leipzig nem a DFB szabályainak megfelelően működik. A szabályzat ugyanis kimondja, hogy
legalább 50 százalék + 1 szavazat erejéig a szurkolók kezében
kell, hogy legyen a klubok többségi tulajdonjoga, illetve a szavazati jog is. Ez alól csak 20 évnél régebbi üzleti kapcsolat esetén tesznek kivételt, és ez vonatkozik a szponzornévre is.
Lehet, hogy ez így van Lipcsében is, de az is lehet, hogy nem. Míg – a példánál maradva – Dortmundban évente 60 euróért lehet valaki a klub szavazati joggal bíró tagja, addig
Lipcsében 1000 eurót kell fizetni az "arany" tagságért, ami szavazati jog nélküli támogatói státuszt jelent.
A DFB ennek tudatában felszólította a klubot, hogy mutassa be a szabályoknak megfelelő tagsági rendszerét, amit az RB meg is tett – kiderült, hogy 17 tagjuk van, akik szinte kivétel nélkül a Red Bull dolgozói vagy a céghez más szálon köthető személyek.
Utálják is az RB-t rendesen. Az Union Berlin drukkerei már 2014-ben
fekete műanyag ponchóba öltözve, negyedórás néma csenddel tüntettek
egy lipecseiek elleni másodosztályú bajnokin. A német kupa idei kiírásának első körében a szászországi szomszédhoz, Drezdába látogattak a bikák, és itt már erőteljesebb fogadtatásban részesültek – a Dynamo ultrái egy levágott bikafejet dobtak be a lelátóról a pálya mellé.
A bajnokság első fordulójában a Bundesliga eddigi egyedüli "műanyag" klubja, a Dietmar Hopp üzletember által tolt Hoffenheim szurkolói üzentek egy vicces drapérián: "Kérjük vissza Németország leggyűlöltebb csapatának trónját!".
A dortmundi vezetés ennél kifinomultabb volt: szimplán nem járult hozzá, hogy a lipecseiek a két klub közös címerével és színeivel ellátott sálakat készítsenek és áruljanak a meccs napján.
A lipcseiek szerint viszont a gyűlöletkampány merőben hipokrata, ugyanis ennyi erővel rugdoshatnák a többé-kevésbé hasonlóan működő Wolfsburgot (a Volkswagen gyári csapata), az Audihoz tartozó Ingolstadtot vagy az ősidők óta a Bayer gyógyszergyártó által pénzelt Leverkusent is.
"Úgy látszik, hogy a többség csak megelégszik azzal, hogy köpködjön ránk,
ahelyett, hogy eljönne és megnézné, hogy reformáltuk meg az 50+1-es szabályt
– próbálta védeni a klub becsületét egyik legismertebb szurkolója, Matthias Kiessling.
Azt is felhozzák a Red Bull mellett, hogy noha van pénze, nem költi eszetlenül. Ralf Rangnick klubigazgató elvei szerint 24 évesnél idősebb játékost nem igazol, és igyekszik minél több fiatalt felhozni a 2012-ben alapított akadémiáról.
"Én nem vagyok Abramovics – mondta Mateschitz még egy 2009-es interjúban. –
A legegyszerűbb dolog a világon fogni egy nagy táska pénzt, és elmenni vásárolni. De ez hülyeség, mi pedig nem vagyunk hülyék.
A klubvezetés most igyekszik meglovagolni, hogy a keleti országrész az Energie Cottbus 2009-es (az RB Leipzig ekkor még nem is létezett) kiesése óta nem adott csapatot a Bundesligába, azaz lehet egy új szurkolói bázist kiépíteni a régióban.
A terv nincs is teljesen kudarcra ítélve: az Intelligent Research in Sponsoring nevű cég idei felmérése szerint Szászországban a Bayern München és a Dortmund után már az RB Leipzig a harmadik legnépszerűbb klub, és folyamatosan kúszik flfelé a népszerűségi indexe.
Franz Beckenbauer, a Bayern legendája a Red Bull 2009-es színre lépésekor azt mondta, hogy "ha a Red Bull hosszú távon is elkötelezett marad a lipcsei foci mellett, akkor 35 év múlva komoly kihívói lehetnek a Bayernnek".
Az osztrák üzletember azonban nem olyan rövid távon gondolkozik, mint Kaiser Franz, ő sokkal távolabbra tekint.
"Köztünk és a Bayern között csupán százévnyi hagyomány a különbség.
De ötszáz év múlva, mi egy ötszáz, a Bayern pedig egy hatszáz éves klub lesz,
azaz eljön az idő, amikor az RB Leipzig is egy tradicionális klub lesz."