A motorkerékpáros Enduro GP-világbajnokság történetében először áll rajthoz magyar csapat az Enduro Team Hungary révén. Az alakulat két versenyzője, Zsigovits Norbert és Szőke Márk a hétvégén, az olaszországi Edolóban csatlakozik a szezonhoz, amelynek további fordulóin a privát indulóknak fenntartott Open kategóriában szerepelnek egy KTM és egy Sherco-motor nyergében.
Ők és a gokart Európa-bajnokságban szereplő Vida Benedek az idén létrehozott Motorsport Talent Management (MOTAM) első támogatottjai. A MOTAM a Kamion Európa-bajnokság hazai futama, valamint az ERC magyarországi fordulója, a Rally Hungary szervezésében is közreműködő Truck Race Promotion új kezdeményezése azzal a céllal, hogy
nemzetközi szinten is sikeres versenyzőket neveljenek ki.
A MOTAM a szponzoráció, a sportszakmai menedzselés, a fizikai és mentális felkészítés, a kommunikáció és a jogi háttér terén is segíti a támogatott versenyzőket, így ők a pályafutásuk minden elemében szakemberek segítségére támaszkodhatnak. A kiválasztásukban fontos szerepet játszott, hogy szakvéleményt készített róluk a technikai sportok terén több versenyzőt is felkészítő Fit4Race, és családi összefogással már mindhárman sokat tettek azért, hogy elindulhasson a pályafutásuk, a tartós, nemzetközi szintű szerepléshez viszont még nagyobb erőfeszítés szükséges.
„A Forma-1 mezőnyében Max Verstappen és Lewis Hamilton révén két olyan versenyző küzd a világbajnoki címért, akik édesapjuk segítségével kezdték meg a pályafutásukat, majd a kezdeti sikereik után profi sportvállalkozások karolták fel őket. A MOTAM révén az a célunk, hogy Magyarországon is felépüljön egy olyan szervezet, ami nemzetközi szinten el tudja látni ezt a feladatot, hazai versenyzők és ezáltal a magyar sportélet, a vállalati szektor, valamint nem utolsó sorban a szurkolók javát szolgálva” – nyilatkozta Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója.
Magyarországon az autó-motorsportok kapcsán elsősorban raliversenyekre és a Hungaroringen zajló eseményekre szokás gondolni, de a koronavírus előtt több ezres közönség előtt megrendezték a Papp László Sportarénában a SuperEnduro GP nevű motorversenyt is, ahol egyebek mellett Zsigovits Norbert is futamot nyert. Őry Tamás szerint ez felhívta a figyelmet erre a kategóriára is, ekkor döntöttek úgy, hogy a rendezvény promótere, Hadobás Ádám közreműködésével Magyarországot ismét bekapcsolják az EnduroGP-világbajnokság körforgásába.
„Úgy látom, hogy Magyarországon az emberek szeretik a technikai sportokat, de az autó-motorsport nincs a helyén. A közelmúltban történtek pozitív változások: a kormányzat már iparágként kezeli ezt a területet saját kormánybiztossal és fejlesztési ügynökséggel, és azt gondolom, hogy ez
a munka akkor lesz eredményes, ha nemzetközi szinten sikeres sportolók kerülnek ki az országból. Mi ebben szeretnénk segíteni
a saját eszközeinkkel, kapcsolatrendszerünkkel, tapasztalatunkkal, tudásunkkal. Nagyszerű dolog, ha fejlődik az infrastruktúra, az a hardver, mi pedig a szoftvert fejlesztjük. Ha ez sikerül és ehhez mi bármennyit hozzá tudunk tenni, annak személyesen nagyon fogok örülni” – mondta Őry.
Zsigovits Norbert hatéves korában kezdett el motorozni, eleinte motocrossban versenyzett, majd enduróra váltott: négyszeres német cross country-bajnok, négyszeres kategória magyar bajnok, 2016-ban az év versenyzőjének választották, és ő az első magyar SuperEnduro Európa-kupa futamgyőztes is, ez eddigi pályafutása legnagyobb eredménye. A világbajnokság mezőnyében egy 350 köbcentiméteres, négyütemű KTM EXC nyergében versenyez az „OPEN4” kategóriában. A motor vadonatúj, közel áll a szériaváltozathoz, de apróbb módosításokat végeztek rajta, speciális futóművet kapott, amit a versenyző stílusára hangoltak.
Csapattársa, Szőke Márk egy pár héttel ezelőtti sérülésből nagy akaraterővel kilábalva várja az első világbajnoki futamot, a nagy akarás már ötéves kora óta jellemző rá. Motocrossban kemény, test-test elleni csatákban edződött, a tapasztalatait kamatoztatva kezdett endurózni. Felnőttként kilencszeres motocross- és kétszeres endurocross magyar bajnok, négyszeres motocross- és egyszeres enduro válogatott, 2010-ben Közép-Európa-bajnoki címet nyert, 2017-ben a szövetség az év férfi sportolójának választotta. Egy 300 köbcentiméteres, kétütemű motorral, egy Sherco SE 300 Racinggel indul az „OPEN2” kategóriában. Ez is szériaközeli motor, a kipufogórendszer és a teleszkóp egyedi kialakítású rajta.
A versenyzők rutinosak, de így is nagy kihívás vár rájuk: az idei szezon során öt hétvégén két-két versenynapon állnak rajthoz, naponta akár 7,5 óra is lehet a küzdelem időtartama.
Az endurosport lényegében raliverseny két keréken: a résztvevők etapokat és speciál szakaszokat teljesítenek, az etapok a speciálok közötti összekötő szakaszok, ezek versenytől függően 50-60 kilométer hosszúak. A speciál szakaszok között erdőben, hegyvidéken zajló pályák, nyíltabb, réten kijelölt útvonalak és extrém, épített és természetes akadályokkal is nehezített nyomvonalak is vannak, ez rendkívül megterhelő fizikailag és folyamatos odafigyelésre van szükség a balesetek elkerülése érdekében.
Az Enduro Team Hungary 2021. június 25-27. között Edolóban (Olaszország), július 16-18. között Saaremaában (Észtország), július 22-24. alkalmával Skövdében (Svédország), október 8-10. között Zschopauban (Németország), október 15-17. között Longeac-ban (Franciaország) áll rajthoz.
Miközben a motorosok Olaszországba utaznak, a Central European Rotax Max Challenge gokart-bajnokság mezőnyében Vida Benedek Kecskeméten versenyez a hétvégén. A 14 esztendős versenyző a MOTAM támogatásával idén a közép-európai sorozat mellett a Euro Trophy-ban is szerepel. Az előző négy év során négy bajnoki címet szerzett, idén tovább folytatná ezt a sorozatot.
Az ifjú versenyző gyakorlatilag beleszületett az autósport világába, édesapja, Vida Zoltán korábban a nemzetközi szinten is sikeres Főnix Motorsport szerelője volt. Fia hétévesen ült először gokartba, 2019-ben az egykori Forma-1-es futamgyőztes, Ralf Schumacher új gokartmárkájának hazai képviselője is volt és tesztelt már Formula-Renault versenyautóban is. Jelenleg egy osztrák csapat, a KSB Racing színeiben versenyez felnőtt, ún. senior mezőnyben.
Mi az a Rotax?
Az autósportokhoz hasonlóan a szabályozói feladatokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) látja el a Nemzetközi Gokartbizottság (CIK) révén, ennek elnöke a korábbi F1-es pilóta, Felipe Massa. Az FIA-CIK világ- és Európa-bajnokságai mellett különböző gyártók önálló versenysorozatokat is szerveznek, ilyen a 2018-ban újraindított, nyugat-európai pályákon zajló Rotax Max Challenge Euro Trophy és a Central European Rotax Max Challenge, amit közép-európai helyszíneken rendeznek meg. A Rotax a kanadai Bombardier szabadidősportra szakosodott márkája, a Senior kategóriában a 125 Senior MAX típusú motort használják 30 lóerős maximális teljesítménnyel, sebességváltó nélkül.A gokartos szezon már márciusban megkezdődött, a továbbiakban 2021. június 25-27. (CEE, Kecskemét), július 16-18. (Euro Trophy, Mülsen), augusztus 13-15. (CEE, Trinec), augusztus 27-29. (CEE, Bruck), szeptember 3-5. (Euro Trophy, Wackersdorf) alkalmával rendeznek versenyeket a vonatkozó sorozatokban.