Vettel elképesztő győzelmet aratott Monacóban
2011. május 29. 13:55
A rajt nagy vesztese Schumacher volt, Vettel simán megtartotta az első helyet
Sebastian Vettel hat versenyből már ötödik győzelmét aratta, de Monacóban még csak az elsőt, amikor egy késői megszakításnak köszönhetően sikerült aprópénzre váltania a Red Bull kezdetben abszurdnak tűnő, egykiállásos bokszstratégiáját. Ezzel 58 pontra növelte előnyét az összetettben Lewis Hamiltonhoz képest, aki egy zaklatott délután végén a 6. helyen ért célba.
A futamot 72 kör után átmenetileg felfüggesztették, amikor tömegbaleset (a videó itt látható) történt az Uszoda környékén. Az agyonhasznált gumikon szenvedő Adrian Sutil megcsúszott, s miután a korlátnak csapódott, az autójáról letört a jobb hátsó kerék. A mögötte érkező Hamilton hirtelen rálépett a fékre, hogy elkerülje a sikánnál lelassuló Force Indiát, ez azonban váratlanul érte üldözőjét, Jaime Alguersuarit, aki hátulról megtorpedózta a McLarent. A dominóeffektus Vitalij Petrovot is utolérte: ő a Toro Rossónak, majd a baloldali szalagkorlátnak ütközött, mégpedig olyan szerencsétlen szögben, hogy a hírek szerint rövid időre el is ájult. Bár rövidesen magához tért, a lábát fájlalta, és a helyszínre siető mentőknek kellett kiszabadítaniuk Renault-jából. Az első kórházi vizsgálatok szerint szerencsére nem sérült meg.
A tömegbaleset egy parádésnak ígérkező finálét tett tönkre. Előzőleg ugyanis Vettel, valamint Fernando Alonso és Jenson Button közvetlenül egymás mögött vonatozott, teljesen eltérő állapotú gumikon: a Red Bull csak egyszer, a Ferrari kétszer, a McLaren háromszor járt a bokszban. Lehetségesnek tűnt, hogy az idei első győzelmére hajtó Alonso vagy a legfrissebb Pirelliken kemény tempót diktáló Button megpróbálkozik az előzéssel, ekkor azonban közbejöttek a piros zászlók. S mivel az újraindítás előtt, a rajtrácson a szabályok szerint Vettel is új gumikat kaphatott, a hátralévő 5 körben már nem történt helycsere az élbolyban.
Pedig a Red Bull ironikus módon kényszerből választott olyan taktikát, hogy Vettelnek 62 kört kelljen megtennie egyetlen garnitúra slickkel: a nem működő rádió miatt első kiállásánál, a 16. körben tévedésből keményebb keverékű gumikat tettek az autójára, ezért menet közben változtattak a stratégiáján. A kockázatos húzás végül bejött nekik, nem úgy, mint Sanghajban.
A rajt nyertese Alonso volt, aki azonnal megelőzte Mark Webbert, és felkapaszkodott a 3. helyre, míg Button csak jóval később került a Ferrari mögé, amikor harmadszor is kiállt a bokszba. Végül őt is a megszakítás akadályozta meg abban, hogy kihasználja a frissebb gumikból származó előnyöket, és a hajrában támadást indíthasson Alonso ellen.
A Monacói Nagydíj az első pillanattól kezdve az utolsóig páratlanul izgalmas volt. A dobogóra áhítozó Michael Schumacher ezúttal nem tudta végrehajtani szokásos bravúros rajtjainak egyikét, mert éppen abban a pillanatban kapcsolt be autójában a lefulladásgátló, amikor a lámpák kialudtak. Noha az 1. körben megelőzte Hamiltont a sikánnál, Mercedesén elszemcsésedtek a hátsó gumik, így hamar a bokszba kényszerült, akárcsak csapattársa, Nico Rosberg. Végül egyikük sem szerzett pontot, és Schumacher alatt a légbeömlőben keletkezett rejtélyes tűz miatt hirtelen meg is állt az autó a Rascasse közepén, kis híján újabb balesetet okozva.
Webber az újraindítás után előzte meg Kamui Kobajasit, aki azonban Hamilton ellen hatékonyan védekezett az utolsó körökben. A McLaren versenyzője már a futam közben kapott egy áthajtásos büntetést, amiért a hajtűkanyarban nekiment Felipe Massa Ferrarijának egy előzési kísérlet során, szinte teljesen lekopírozva Paul di Resta korábbi manőverét Jaime Alguersuari ellen. Röviddel a leintés előtt a 6. helyezett Pastor Maldonado mellé próbált bebújni a célegyenes végén, de összeakadt a Williamszel, amely a szemközti falnak csapódva kiesett. Hamiltonra még ezért is büntetés várhat, pedig a verseny után azt állította, mindkét esetben az ellenfele kormányozta neki az autóját. "Ez vicc! Az elmúlt hat futamon ötször voltam a sportfelügyelőknél" - mondta csalódottan a BBC-nek a verseny után.
Albert herceg Vettellel
Sutilnak, miután előidézte a tömegkarambolt, három kerékkel is sikerült visszaevickélnie a bokszba, ahol új gumikat kapott, és a 7. helyen eljutott a kockás zászlóig - igaz, már körhátrányban. Az utolsó pontokat Nick Heidfeld, Rubens Barrichello és Sébastien Buemi gyűjtötte be, vagyis végre a Williams is csillapítani tudta a pontéhségét.
A megszakítás előtt már beküldték egyszer a safety cart, amikor a 34. körben, röviddel a koccanásuk után a Hamiltonnal szemben védekező Massa lesodródott az ideális ívről az alagútban, és a falnak csapta Ferrariját. Ezt többen kihasználták arra, hogy túlessenek egy kerékcserén, köztük Alonso is, aki a továbbiakban már nem akart kiállni, a piros zászlós fázis alatt azonban Vettelhez hasonlóan új gumikat kapott a rajtrácson.
Az eredménnyel Alonso a világbajnoki tabellán 7 pontra közelítette meg Buttont, aki 3 pontra dolgozta le a hátrányát Webberhez képest. Vettel előnye viszont annyira tetemesre nőtt, hogy a következő két fordulóban még biztosan nem veszítheti el a vezetést.
A versenyről élőben, percről percre készült részletes tudósításunkat az eredmények alatt olvashatják.
Az autók már a rajtrácson állnak, hamarosan kezdetét veszi a felvezető kör. Monacóban ma is gyönyörű idő van. A levegő 23, az aszfalt 42 fokos. Ez hasonló az előző napok időjárásához.
A szombati időmérőn balesetet szenvedett Sergio Pérezt az orvosok megfigyelés céljából még egy napig, hétfőig kórházban tartják.
Monacóban hosszú ideig tart egy bokszkiállás, a gumik pedig a vártnál kevésbé kopnak, ezért a csapatok valószínűleg két kiállásra fognak törekedni. Még az is lehet, hogy valaki egy kiállással próbálja teljesíteni a távot. Hamilton, akinek tegnap törölték a Q3-as köridejét, a jelek szerint a kemény gumikon rajtol.
Button jelenti a rádión, hogy nem érti, miért, de a kormányzás nehéznek tűnik.
És rajt!
Elrajtolt a mezőny: sárga zászló. Schumacher hátraesett Hamilton mögé, de aztán viszzaelőzte.
1. kör: A német a hajtűben előzte meg a McLarent. A sorrend: Vettel, Button, Alonso. Hamilton jelenti a rádión, hogy szerinte baj van a gumijával, a McLaren ellenőrzi.
Az első kör végére 2,4 másodperc a világbajnok előnye
Lehetséges, hogy az első kanyarban - Schumacher rossz rajtja után - összeért a két autó. Eképzelhető, hogy Hamilton gumija megsérült közben.
A rajt után az első kanyarban koccant Hamiltonnal, úgy tűnt, valami lerepült a német autójának szárnyáról.
A McLaren szenzorai szerint minden rendben van Hamilton gumijával.
Ők ketten 2,7 másodperccel vannak lemaradva Webbertől. Vettel 4,3 mp-cel vezet Button előtt.
Az első négy helyezett: Vettel, Button, Alonso és Webber egyformán 1:19.7-es kört autózik. Az 5. helyezett Rosberg már csak 1:20.8-at.
A visszajátszásból látszik, hogy Schumacher autóján valószínűleg bekapcsolt a leffuladásgátló, ezért ragadt be a rajtnál. A féktávon lehet, hogy nemcsak az ő első szárnyáról, hanem Hamilton diffúzoráról is letört egy darab.
1:19.327-et ment a spanyol. Schumacher a rádión arra panaszkodik, hogy a hátsó gumijai elszemcsésedtek. Már 3 mp-cel lassabb körönként, mint az élmezőny, Hamilton tolja le a pályáról.
Az első kanyarban Hamilton bebújt Schumacher mellé, és visszaelőzte a Mercedest. Majdnem összekoccantak. Alonso újabb leggyorsabb kört futott: 1:19.262
Hamilton az előzésnél mutogatott Schumachernek, a két autó majdnem összeért. Hamilton hátránya az élen álló Vettelhez képest már 28 mp. Vajon megpróbálja egy kiállással teljesíteni a távot?
A parc fermében cseréltek. Vettel jelenleg 3 tizeddel lassabb, mint Button.
A német kiállt a bokszba, új szuperlágy gumikat és új első szárnyat kap. A két Mercedes nagyon lassú, úgy tűnik, máris szétkoptatták a gumikat. Schumacher a 21. helyre tért vissza.
4,2-ről 3,4 mp-re csökkent Vettel előnye.
Felipe Massa, majd Pastor Maldonado is elment a szenvedő Mercedes mellett. Massa előzőleg nekikoccant Rosbergnek az első kanyarban, a Ferrari bal első szárnyvéglapja letört.
Button a 4. helyre tért vissza. Rosberg is kiment a bokszba. Massa megfutja egyéni legjobb körét.
Vettel is kiállt, hogy védekezzen Buttonnal szemben, aki szabad pályára tért vissza. Vettel kemény gumikat kapott. Az egyik kerekén még rajta volt a gumimelegítő, emiatt időt vesztett a kiállásnál. A Red Bull kihozta Webbert is.
Button közben valósággal vágtat, 1:19.072-vel megfutja a leggyorsabb kört, és átveszi a vezetést! A Red Bull elrontotta...
A McLaren-es 1:18.091-re javít, de ő lágy gumikon megy, Vettel pedig keményeken. Alonso a 3. helyre tért vissza a kiállás után.
A ferraris előző körét 1:23.5 alatt teljesítette, 5 mp-cel lassabban Buttonnál. Azóta visszagyorsult.
Rosberg a 18., Schumacher a 19. helyen. Schumacher körönként több mint 2 mp-et ver csapattársára. A pontszerzés elérhetetlennek tűnik számukra.
És már támadja is. Button előnye Vettellel szemben már 8,8 mp. Úgy tűnik, a brit akár meg is szerezheti idei első győzelmét.
De így is 1 mp-cel lassabb Buttonnál.
Mögötte Schumacher majdnem belecsúszott Rosbergbe
A McLaren nem várta Hamiltont. A 15. helyre tért vissza. A visszajátszásból látszik, hogy Rosberg azért sokkal lassabb Schumachernél, mert kemény gumik vannak az autóján.
A McLaren szerelői kiálltak a garázs elé, majd visszasétáltak, Hamilton ekkor jelent meg. Kommunikációs hiba történhetett.
Button a lágy gumikon folyamatosan 1-1,5 mp-et ver Vettelre, aki a keményeket használja. Webber csak a 12. helyen van, Buemi mögött.
Di Resta Alguersuarit próbálta előzni a hajtűben, amikor összekoccantak. A sportfelügyelők máris vizsgálják az ügyet.
Massa első kiállására kerített sort, előzőleg a 4. helyen volt, 19 mp-cel Alonso mögött.
Áthajtásos büntetés, amiért elkerülhető ütközést okozott Alguersuari előzése közben valószínűleg azért, mert teljesen a rázókövön fordult el.
Massa épp Hamilton elé jött ki a bokszból. Előttük Webber autózik.
Az orosz Renault-ján 28 kört bírtak ki a szuperlágy gumik. Most már a keményebb keveréket kapta.
A brazil még nem volt kint a bokszban
Ezt követően egyetlen kör alatt 1,8 mp-et ver rá, de ezt később még visszakaphatja, amikor majd ő megy kemény gumikon.
Kapásból 1:19.8-as kört ment, ami csak az élen álló hármasnál rosszabb. Schumacher ezek szerint sokat vesztett Rosberg mögött, aki 3 mp-cel rosszabb kört ment.
Az elmúlt körökben már 3-4 tizeddel gyorsabb volt, mert a kemény gumik kevésbé kopnak. Button tempója visszaesett 1:19 fölé.
Közben Glock Virginje megállt a pályán futóműproblémák miatt.
Hamilton nekiment Massának a hajtűben, mint Di Resta Alguersuarinak. Massa futóműve megsérülhetett, mert kicsúszott. Hamiltont is megbüntetik?
A Mercedes egyszer leállt a bokszbejáratnál.
A brazil valószínűleg a korábban megsérült futómű miatt csapódott a szalagkorlátnak, miközben fej fej mellett haladt az alagútban Hamiltonnal.
Igaz, hogy a német vezet, de el vannak használva a gumijai, csak egyszer járt a bokszban, miközben a mögötte haladó Button és Alonso már kétszer volt kint. Az éllovasok között sok lekörözött halad. Még mindig pályán a safety car.
Látszik, hogy Massa és Hamilton egymás mellett haladt, Massa a külső, poros, csúszós ívre kényszerült. Hamilton a rádióban Massát hibáztatta a hajtűben történt ütközésért, szerinte Massa szándékosan ment neki. Hamilton szerint az ő szárnya nem sérült meg az ütközéskor.
Zöld zászló!
Vettel 3.3 mp-cel vezetett Button előtt, aki az újraindítás után azonnal lekörözte Barrichellót.
Balesetük nagyon hasonlónak tűnt ahhoz, amiért Di Resta büntetést kapott.
A frissebb gumikon Button 1.8 mp-et vert Vettelre a legutóbbi körben, már csak 2.3 mp a hátránya.
Button utolérte Vettelt, Hamilton pedig a 6. helyezett Webbert támadja.
Amiért nekiment Massának a hajtűben. Hasonló manőverért ugyanilyen büntetést kapott Di Resta is. Hamilton azonnal le is tölti a büntetést.
A Red Bull szerint Button 10 kör múlva már küszködni fog a gumikkal. De az nem kevés...
A McLaren-es így csak két helyett vesztett a büntetéssel.
Ezúttal D'Ambrosiónak ment neki a hajtűben, megint repkednek az alkatrészek.
Mivel Vettel még valószínűleg sokáig a pályán marad, a McLaren szerint ott kell megelőznie őt Buttonnak.
Ő és akik mögötte vonatoznak, még csak egyszer jártak a bokszban. Legutóbb, amikor Sutil ennyire elöl volt Monacóban, Räikkönen hátulról nekiment...
Az elévágással megpróbálják kihozni Buttont Vettel elé, hátha az új gumikon gyorsabb lesz, de Vettel legközelebb szuperlágy gumikat fog kapni.
Hamilton sort kerít második kiállására, másodszorra is kemény gumikat kap, hiszen azokon is rajtolt.
A német autójának légbeömlőjében kigyulladt valami, a Mercedesnél még nem értik, mi történt. Button közben 1:17.894-gyel megfutotta a leggyorsabb kört. Alonso is veszélyes Vettelre, körönként 6 tizedet ver rá a frissebb gumikon.
Már csak 16 mp az előnye a 3. helyezett Buttonnal szemben, aki sorban futja a leggyorsabb köröket. Ha kiáll, Vettel biztosan Button mögé jön vissza a pályára. A kérdés csak az, hogy Alonso is kijön-e harmadszor a bokszba, vagy a pályán marad. végig?
Vettel a 16. körben volt kint legutóbb, durva lenne, ha végigmenne ezekkel a gumikkal, de lehet, hogy megpróbálják. Még azonban 24 kör hátra van, a végére nagyon le fog lassulni.
Amiért egy lekörözött feltartotta. Button már csak 9 mp-cel van mögötte, és körönként 2 mp-et ver a ferrarisra.
Ez árulkodó lehet, mert először Vettellel egyszerre volt kint.
1 mp-en belülre közelítette meg a Red Bullt, de Button rohamléptekben közeledik mindkettejükhöz. Ez izgalmas finálét ígér, mert Buttonnak mindkettejüket a pályán kellene megelőznie.
Ilyenre még nem volt példa idén.
Ha kint marad, még van halvány esélye a győzelemre, de ha kijön, már csak 3. lehet. Egyébként nyolc másik versenyző is csak egyszer járt még a bokszban.
Az első három eltérő számú bokszkiállást bonyolított le: Vettel egyet, Alonso kettőt, Button hármat. Most ugyanez a helyezésük is.
Ez egy kicsit leveheti a nyomást Vettelről.
Sutil mindössze 3 tizeddel autózik Kobajasi előtt, mindketten csak egyszer jártak a bokszban.
Jelenleg ő a leggyorsabb a pályán, 1:18.5-ös köröket megy, de 68 másodperc a hátránya, épp Maldonadót üldözi.
Össze is koccantak, úgy tűnik, a 4. hely sorsa eldőlt. A japán a hajtű előtti lejtős jobbosban előzött.
Lehet, hogy csak azért, mert támadják, de 1:19 aljáról hirtelen 1:20 közepére lassult vissza. Lehet, hogy most kezdenek elfogyni a gumijai?
Ezzel feljött az 5. helyre. Közben Alonso levágta az alagút utáni sikánt, de csak picit, ezért valószínűleg nem kap büntetést.
Bejött a safety car. A sűrű vonatozásban Alguesuari és Petrov is szalagkorlátnak ütközött. Sutil autójáról is hiányzott a jobb hátsó kerék, de ő gyorsan kiállt a bokszba, és már újra a pályán van.
Visszajátszás: Sutil falat fogott az uszoda előtt, Hamilton nagyon lelassított mögötte, Alguersuari pedig nekiment hátulról Hamiltonnak. Alguersuariba Petrov csúszott bele.
Petrov balesetének helyszínén áll, pedig úgy tűnt, mindegyik versenyző kiszállt az autójából.
Petrov nem tudott kiszállni az autójából. Hamilton a törött hátsó szárnnyal a pályán maradt, ami versenytempónál életveszélyes. Az autók felsorakoznak a piros zászlós vonalhoz. A versenyzők a táv több mint 92 százalékát teljesítették eddig. Ez azt jelenti, hogy mindenki teljes pontot kap akkor is, ha nem folytatják a versenyt.
Az autók a rajtrácson. Amint tiszta a pálya, újraindítják a versenyt. Hat kör van hátra a versenytávból.
A McLaren szerelői javítják Hamilton törött hátsó szárnyát. A szabályzat szerint a rajtrácson lehet dolgozni az autókon.
Az orosz pilóta magánál van, kommunikál, de az ütközés után átmenetileg elvesztette az eszméletét, amikor odamentek hozzá, mozdulatlan volt. Már ki is vették az autójából.
A safety car az első kör végén ki fog menni a bokszba.
Petrovnak állítólag fájdalmai voltak, csak orvosi segítséggel tudott kiszállni az autójából.
Közben Vettelnek kereket cseréltek a rajtrácson. A sportszabályzat 41.4-es paragrafusa szerint a verseny megszakítása alatt szabadon lehet dolgozni az autón. Ez teljesen átformálta a futam dinamikáját, mert Vettel üldözőinek már nincs újabb gumija. Eric Boullier, a Renault csapatfőnöke szerint Petrov a lábát fájlalta.
Hamilton autóján most a jobb oldali hátsó szárnyvéglapot cserélték, nem tudni, be tudták-e fejezni.
Vettel és Alonso autójára új szuperlágyak kerültek.
Kevés benzinnel, sokan új gumin futnak, időmérős tempóban hajthatnak a leintésig.
És máris sárga zászló, Maldonado a falban az első kanyarban. Hamilton ment neki a williamsesnek.
A német kapásból gyors, 1,4 mp-et vert Alonsóra. Maldonado autóját közben kiemelték a pályáról.
Maldonado nagyon jó helyen állt, a 6. pozícióból esett ki.
... de őt is üldözi Hamilton. Alonso 1 mp-re van Vettelhez képest. Még két és fél kör van hátra.
A ferraris 1:16.931-et futott, de így is csak 8 ezredet vert Vettelre.
Az alagút után bújt be a Sauber mellé, Kobajasi nem tudta bevenni a sikánt, utána kénytelen volt elengedni Webbert.
Alonso nem veszélyezteti.
Ez a német első győzelme Monacóban. Az utolsó körben Webber megfutotta a leggyorsabb kört.
További sorrend: Webber, Kobajasi, Hamilton, Sutil, Heidfeld, Barrichello, Buemi, Rosberg, Di Resta, Trulli, Kovalainen, D'Ambrosio, Liuzzi, Karthikeyan.
Elképzelhető, hogy Hamilton büntetést kap a Maldonadóval való ütközésért. Ha bűnösnek találják, 20 mp-et hozzáadhatnak a versenyidejéhez. Ennek ellenére nem vesztene pozíciót, mert a mögötte lévők körhátrányban vannak.