Hamilton simán nyerte a zavaros időmérőt Barcelonában
2012. május 12. 13:48
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! A délelőtti szabadedzés nemcsak nagy csatát, hanem akár meglepetést is ígért, mert a Red Bull mellett a Sauber és a Williams is erősnek tűnt, a McLaren valódi gyorsaságára nem derült fény, a Lotusszal pedig mindenképpen számolni kell. Az eredményeket és az összefoglalót itt olvashatják.
Bár holnapra 8-10 fokos lehűlést és felhős időt ígérnek, ma még szikrázó napsütés van a Circuit de Catalunyán. A levegő 29, a pálya aszfaltja 39 fokos.
Tavaly Mark Webber 1:20,981-es idővel szerezte meg a pole pozíciót. Idén az első három szabadedzés legjobb ideje eddig 1:23,168 volt, Sebastien Vetteltől. Úgy látszik, ezen a pályán nagyon érezhető a befújt diffúzor hiánya, ezért a jelentős lassulás.
Az ausztrál pilóta szerint az, aki nehezen fog most berekülni a Q3-ba, várhatóan ki sem fog jönni mért körre az időmérő utolsó szakaszában, hogy gumit spóroljon a versenyre. Ez a pálya ugyanis eléggé koptatja az abroncsokat.
Webber egyébként náthásan érkezett ide, Mugellóban fázott meg a múlt héten.
Lehetetlen megjósolni, hogy kié lehet a pole, 8-9 versenyző esélyes rá.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, de még senki sem ment ki a pályára.
A hétszeres világbajnokot azért marasztalták el a sportfelügyelők, mert a harmadik szabadedzésen levágta a 13-as kanyart, és nem tudott épkézláb magyarázatot adni arra, hogy miért.
Timo Glock Marussiájában a bal hátsó nyomtávrúd ment tönkre, Romain Grosjean Lotusában pedig az üzemanyag-ellátó rendszer romlott el délelőtt, ezért állt meg a két autó a harmadik szabadedzésen.
A Force India skót versenyzője az első, aki kiment. Kemény gumikon fut.
A mezőny közel kétharmada kiment, általában kemény gumikon. A két Marussia választotta a lágyat.
A spanyol 1:24,326-os körrel az élre állt.
Hamilton, Pérez, Alonso, Räikkönen, Schumacher a sorrend.
Az első gyors körével megelőzte Schumachert, aztán a második körét nem fejezte be. Gyors kör, hűtő kör, gyors kör a jellemző taktika a Q3-ban jelenleg.
1:23,989-es kört futott a brit, eddig csak ő ment le 1:24 alá. Pérez a második, Schumacher a harmadik.
A lágy gumikkal minden szektorban a venezuelai volt a leggyorsabb. Ezzel lavinát fog elindítani, mindenkinek fel kell tennie a lágy gumikat, amelyek 1-1,5 másodperccel gyorsabbak a keménynél.
Nagyon stabil a McLaren fara, de az orra csúszkál Button szerint. Tegnap is ez volt a wokingi istálló problémája.
Romain Grosjean ideje 1:23,248, de ez még elmarad Vettel reggeli idejétől.
A brit 1:22,583-as kört futott, ami messze a hétvége legjobb köre.
Az autót nem törte össze, de a Q2-be nem fog bejutni Bruno Senna, mert kipördült, és a kavicságyban ragadt.
A Q1 végeredménye: Hamilton, Grosjean, Alonso, Rosberg, Maldonado, Kobajasi, Räikkönen, Button, Webber, Hülkenberg.
Narain Karthikeyan csak négy kört tett meg, legjobb ideje 9 másodperccel volt rosszabb Hamiltonénál. Kérvényeznie kell majd, hogy engedjék elindulni a holnapi futamon.
Számukra fejeződött be az időmérő a Q1 végén: Senna, Petrov, Kovalainen, Pic, Glock, De la Rosa, Karthikeyan.
A pálya már 42 fokos. Sokan inkább a kemény gumikkal spóroltak a Q1-ben, mert a versenyen az hasznosabb lehet a hosszabb élettartama miatt.
Erre idén még nem volt példa az időmérőkön.
Ismét Paul di Resta ment ki először a pályára.
Button kivételével mindenki a Q1-ben használt lágy gumikkal ment ki, a brit viszont újakkal.
1:22,465-ös köre a hétvége legjobbja, ismét vezet. Vettel csak az ötödik.
Rádión arra panaszkodott, hogy fékezéskor instabil a McLaren hátulja.
Räikkönennel ellentétben új gumikat kapott a francia, csak most ment ki először.
Csak két tizeddel maradt el Hamilton űridejétől a francia lotusos.
A Q2 sorrendje: Maldonado, Hamilton, Grosjean, Pérez, Räikkönen, Alonso, Rosberg, Vettel, Kobajasi, Schumacher.
Hét autó egy tizeden belül volt, hihetetlen.
A kiesők: Button, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Vergne, Ricciardo, Massa.
Webber egy kört sem tett meg a Q2-ben, talán gumit spórolt.
A venezuelai 1:22,105-ös köre a Williamsszel a hétvége abszolút legjobbja volt, még Hamiltonnak is három tizedet adott.
A bokszutca végén áll az autójával a világbajnok, csak a zöld jelzésre vár, hogy megkezdődjön a Q3.
A Q2 végén a Sauber megállt a pályán hidraulikai problémák miatt, ezért nem mehet a Q3-ban.
Nem volt jó egész nap a McLaren balansza, ezért esett ki, elmondta a BBC-nek, hogy Hamilton könnyedén megszerzi majd a pole-t.
A világbajnok kijött a pályára, de mért kört nem ment. Ha senki sem menne mért kört a Q3-ban (ami persze nem valószínű) gumispórolási szándékból, ő indulna a pole-ból, mert az övé az 1-es rajtszám.
Eddig csak Hamiltonnak van mért köre, mindenki gumit spórol.
A Mercedes pilóta ideje 1:23,005, ezzel kettőből a második.
Sokan kijöttek, Schumacheren kívül eddig mindenki lágy gumikkal volt kint.
Hatalmas időt futott Lewis Hamilton, az ideje 1:21,707, ami kilenc tizeddel rosszabb a tavalyi Webber-féle pole-időnél.
Az első 10 sorrendje: Hamilton, Maldonado, Alonso, Grosjean, Räikkönen, Pérez, Rosberg, Vettel, Schumacher, Kobajasi.
Maldonado a nap meglepetése, csak az utolsó pillanatban csúszott le a második helyre, hátránya hat tized volt.
Az első rajtkockát megszerző brit autója nem jutott el a bokszig, a pályán állt meg.
Szép jubileum a wokingi istállónak. A 150-ből 22-t Hamiltonnak köszönhetnek.
Lewis Hamilton simán szerezte meg pályafutásának 22. pole pozícióját a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, amelyen egyébként teljesen kiszámíthatatlanok voltak az erőviszonyok. Meglepetésre Pastor Maldonadóé lett a 2. rajtkocka, a 3. helyről pedig Fernando Alonso vághat majd neki hazai versenyének, azt sugallva, hogy a Ferrari valóban előrelépett új fejlesztési csomagjával.
Már a pénteki edzésnapon látszott, hogy Barcelonában a gyorsan elhasználódó gumik jelentik majd a szűk keresztmetszetet. Az időmérő döntőjében ennek megfelelően sokan spóroltak inkább, és meg sem tettek mért kört, vagy csak tessék-lássék. Kamui Kobajasi Sauberje hidraulikai problémák miatt még a Q2 végén megállt, Sebastian Vettel viszont a Q3-ban először csak egy felvezető kört tett meg, aztán a hajrában nekivágott egy mértnek, de inkább nem fejezte be.
Azt mondta, azért nem, hogy a vasárnapi rajthoz szabadon választhasson gumit. "Ma délután egyszerűen nem volt elég gyors, talán a szél miatt" - mondta róla a Red Bullt irányító Christian Horner. "A versenyen előnyt jelent, ha valakinek négy új szett gumija marad; Marknak ennyi van, és Seb is csak eggyel többet használt el. Az F1 ma már stratégiai játék."
Webber éppen ennek esett áldozatul, ugyanis azt hitte, simán tovább fog jutni a középső etapból. "A Q2-ben futott első mért köröm nagyon jól sikerült, csakhogy hamis biztonságérzetet adott, ezért a garázsban maradtunk" - mondta a 12. helyen végző ausztrál. "Az időeredmények azonban tovább javultak, és amikor rájöttem, hogy legfeljebb neccesen juthatok tovább, már csak 50 másodperc volt hátra, így nem tehettem semmit."
A Q3-ban Michael Schumacher volt az egyetlen, aki a kemény keverékű gumikon ment ki a pályára, de ő is csak egy fel/levezető kört teljesített, aztán azonnal visszatért a bokszba. Így a 9. helyről, Kobajasi elől, illetve Nico Rosberg és Vettel mögül rajtolhat majd. "Maradt néhány szett új gumink, azokat inkább megspóroltam holnapra" - erősítette meg. "Remélem, ez a versenyen megtérül majd. Több tervünk volt, és én ezt választottam." Az első hét helyezett mind a lágy Pirelliken tette meg a mért körét, nekik tehát azokon is kell majd startolniuk.
Alonso a helyiek örömére néhány másodpercig legalább ideiglenesen a zsebében érezhette a pole-t, ám aztán nemcsak Hamilton, hanem Maldonado is jobb kört autózott nála. "Az első négy versenyen lehetetlen lett volna bejutnunk a három legjobb közé, tehát egyértelműen előreléptünk" - jelentette ki a spanyol. "Hogy mennyivel, azt nem tudom megítélni, mert szerintem a 3. hely jobb a reálisnál." Csapattársa, Felipe Massa csak 17. lett, amit a nagy forgalommal indokolt.
Maldonado, aki először indulhat majd az első sorból, úgy érezte, a Williams fejlődése annak köszönhető, hogy a csapat mérnökei kezdik megérteni a gumik viselkedését. Az istálló másik autóját vezető Bruno Senna azonban már a Q1-ben kicsúszott, s így ki is esett az időmérőről. "Rosszkor voltam a rossz helyen" - állította. "Beragadtam a lassú kivezető kört teljesítő Felipe Massa mögé, és el kellett engednem a gyors körön lévő Kimi Räikkönent."
A Lotus a pole-ra ugyan végül nem bizonyult esélyesnek, a 4-5. rajtkocka azonban így is jó esélyt biztosít majd számukra ahhoz, hogy a versenyen kamatoztassák erős hosszú etapos tempójukat. "Szerintem lett volna sanszunk a legjobb három között végezni, csak gondunk akadt a beállításokkal" - árulta el Räikkönen.
A McLaren is felemás időmérőt zárt. Bár Hamiltonnal megszerezték történetük 150. pole-ját, Jenson Button nem jutott tovább a Q2-ből, és azt mondta, fogalma sincs, miért. "Egész nap küszködtem a balansszal" - tette hozzá. "Azt hittem, tűrhetően ütőképesek leszünk, és legalább a Q3-ba be tudunk kerülni, de nem így lett. A beállításokon nem sokat változtattam, a balansszal mégis történt valami. Az utolsó körömben alulkormányzottsággal küszködtem. Semmit nem nyertem azzal, hogy kiestem a Q2-ben, mert nem maradt holnapra új szett lágy gumim."
Hamilton úgy érezte, ez volt "élete egyik legjobb időmérője", miután szinte egész délután fél másodpercet vert a többiekre. Ugyanakkor a levezető körben arra kérték, hogy parkolja le az autóját, mert valamilyen műszaki hibát észleltek rajta. A McLaren főnöke, Martin Whitmarsh azt mondta, reméli, hogy ez nem fenyegeti Hamilton versenyét, bár hozzátette, hogy "bizonyos aggodalomra" azért okot ad.
A sereghajtók közül a pénteket mért kör nélkül záró Narain Karthikeyan nem jutott a 107 százalékos határ alá, így a sportfelügyelők jóindulatán múlik, hogy engedik-e rajthoz állni a Spanyol Nagydíjon.
Az edzésről élőben készült részletes összefoglalónkat az eredménytábla alatt olvashatják.