A Red Bullok uralták Koreát
2012. október 12. 06:47
A Red Bull könnyedén hódította el az első két helyet a Koreai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, a versenytempója azonban a Ferrarinak és a McLarennek is hasonló volt.
Eleinte szinte pillanatonként változott a sorrend az élen, de ahogy telt az idő, a Red Bullok átvették az uralmat. A tavalyi győztes Sebastian Vettel, aki a múlt hétvégén, Szuzukában 4 pontra csökkentette a hátrányát Fernando Alonsóhoz képest, már a keményebb (azaz lágy) keverékű gumikon a leggyorsabb volt, és a vezetést megőrizte akkor is, amikor mindenki megkapta a szuperlágy Pirelliket.
A forgatókönyv azonban a szokásostól eltérően alakult a napsütötte, de rendkívül poros jeongami pályán. A versenyzők ugyanis viszonylag magas üzemanyagszinttel próbálták ki a jobban tapadó gumikat, és többnyire nem is az etapjuk első mért körében javítottak korábbi időeredményükön. Alonso például akkor ugrott fel a 3. helyre, amikor már másodszorra hajtott ki a pályára az addigra már használt szuperlágy Pirellikkel.
A hátránya 0,328 másodpercre rúgott Vettelhez képest, de csak 59 ezreddel előzte meg Jenson Buttont. Egész nap meglepően jól ment a Mercedes is: a csapatnál végig Michael Schumacher vitte a prímet, s az 5. helyen zárta a napot, alig 1 tizedre Buttontól.
Kattintson a képre, galéria nyílik!
A McLaren másik versenyzője, Lewis Hamilton azonban elégedetlenül szállt ki az autójából, mert a szuperlágy gumikon nem sikerült javítania korábbi időeredményén, és az edzés vége felé, amikor már a többiekhez hasonlóan a versenyre gyakorolt, tönkre fékezte egy lágy szett Pirellijét is.
Sergio Pérez még rosszabbul járt, mert 50 perccel az edzés vége előtt megállt alatta a Sauber egy motorműködtető egység hibája miatt. Bár az autót visszaszállították a bokszba, a mexikói nem tudott újra kimenni vele a pályára.
A Lotus új fejlesztései egyelőre szerényen mutatkoztak be: Kimi Räikkönen, akinek az autóját felszerelték a Coanda-kipufogóval, több mint egy másodperces hátránnyal csak 10. lett, épphogy megelőzve csapattársát, Romain Grosjeant.
Az edzés után Michael Schumachert és Pedro de la Rosát beidézték a sportfelügyelők, amiért a 3-as kanyarban kis híján összeütköztek. Úgy tűnt, mintha Schumacher szándékosan leszorította volna a HRT versenyzőjét, aki előzőleg feltartotta őt az egyenesben. Dühösen integetett is neki, mielőtt nagy gázt adva elhúzott tőle.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Koreai Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Délelőtt szokás szerint szörnyen poros volt a pálya, de az eredmény végül nagyjából a papírformát tükrözte: Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, megelőzve Fernando Alonsót és Mark Webbert. Az összefoglalónk a tabellával itt tekinthető meg.
A Pirelli a két legpuhább keveréket hozta el Koreába. A hétvégi előzetesünk és esélylatolgatásunk itt olvasható. Alonsónak nem lesz könnyű megtartania 4 pontos előnyét, mert a Red Bull hagyományosan gyors Jeongamban.
A Coanda-kipufogót délelőtt csak Kimi Räikkönen autójára szerelték fel. A finn a 11. helyen végzett, ez azonban semmit nem jelent - már csak azért sem, mert most először vezetett a pályán, amit tehát először meg kellett tanulnia.
Tavaly óta kicsit buckásabbnak tűnik. Egyébként azért ennyire poros, mert még tegnap este 9-kor is a műfüvet fektették le néhány kanyar mellett, Charlie Whiting ugyanis elégedetlen volt vele, ezért felszedette.
Süt a nap, a levegő 21, az aszfalt 29 fokos. A délelőtti edzés két órával ezelőtt pont ilyen körülmények között ért véget.
Délelőtt négy tesztpilóta - Dani Clos (HRT), Jules Bianchi (Force India), Valtteri Bottas (Williams) és Giedo van der Garde (Caterham) - vezetett, most mind átadják a helyüket a versenyzőknek.
Az összehasonlítás kedvéért Button autóján egy új van, Hamiltonén a régi. A szplitter is eltérő rajtuk. A Marussia egyébként szintén egy új padlólemezt próbálgat ma, bár délelőtt Glock időt vesztett, mert ki kellett cserélni a kormányösszekötőjét.
Ahogy zöldre váltott a lámpa, máris kirobogott, a nyomában Räikkönennel és a két Marussiával.
Gyanúsan rezzenéstelen arccal, napszemüvege mögé bújva ül a Ferrari garázsának sarkában. Délelőtt olyan csúnyán elfékezte magát, hogy a rázkódástól a balelső futóműve is megsérült, ezért a biztonság kedvéért átnézték.
A csapatok máris belecsaptak a lecsóba. Egyelőre Button, Rosberg, Räikkönen, Hamilton a sorrend az első körök után.
A sorrend azonban egyelőre pillanatonként változik. Grosjean elég vadul kezdett, néhányszor kellemetlenül közel került a falhoz. Eddig persze mindenki a lágy (azaz keményebb) gumikat használja.
Az első szektora nem volt penge, egyébként simán rögtön az élre állt volna. Közben di Resta állt az élre, de Schumacher megint gyors...
Tovább javított 1:39.911-re, míg Alonso 0,121 másodperces hátránnyal felzárkózik mögé. Közben Hülkenberg már 5 kör után arról számol be, hogy a jobbelső gumijai szemcsésednek.
0,117 másodpercet ver Schumacherre, az ideje 1:39.794. Schumacher közben 5 kör után visszatért a bokszba. A sorrend: Vettel, Schumacher, Webber, Alonso, di Resta, Button, Pérez, Rosberg.
A célegyenes végi féktávon keresztbe állt az autója, és továbbengedte a bukótérbe ott, ahol a bokszkijárat veszélyesen közel van. Azért gond nélkül folytatni tudta. Amióta aláírt a McLarenhez, mintha kicsit összeszedetlenebbül vezetne.
A poros aszfalt sokaknak gondot okoz: legutóbb Glock és Kovalainen sokallt be. Közben Massa felkapaszkodott másodiknak, beférkőzve Vettel és Schumacher közé. Hamilton egyelőre csak 14.
A Mercedes a garázsban áll, új első szárnyat kapott. Az ő autóján is alaposan megvizsgálták a gumikat, a szemcsésedés nyomait keresve.
Az ideje 1:39.687. Megelőzte Alonsót, aki csak pillanatokkal korábban állt az élre, de a sorrend teljesen megváltozott, mert a két McLaren is futott egy-egy gyors kört. A sorrend 20 perc után: Massa, Alonso, Button, Hamilton, Vettel, Schumacher, Webber, di Resta.
A 12-es kanyar kijáratánál kitört a Williams fara, szép piruettet mutatott be, de megúszta. Délelőtt Bottas vezette az autóját, úgyhogy most kell alkalmazkodnia a pályához.
1:42.053-as kört futott a lágyakon, meglátjuk, mire megy a másik keverékkel. Rosberg felkapaszkodott a 9. helyre, miközben Räikkönen az egyik balosban úgy ráment a rázókőre, hogy az autója látványos szikrákat vetett.
Ennyivel volt gyorsabb a szuperlágy gumikon, amiket azóta Pérez is megkapott.
Délelőtt ugyanezt tették Glockéval a Marussiánál.
1:39.404-es körével 0,283 másodpercet ver Massára, aki mögött egyelőre változatlan a sorrend. Schumacher és Vettel visszatért a pályára, újra a keményebb gumikon.
Eleget javít ahhoz, hogy megszerezze a 8. helyet, közvetlenül a csapattársa mögött. Ugyanakkor arról beszélnek vele a rádión, hogy a Mercedes továbbra is alulkormányzott, és az első szárnyán valószínűleg állítaniuk kell, hogy a szuperlágy gumikon megfelelő legyen a balansz.
1:39.089-re faragta le a köridejét, 0,315 másodpercet verve Webberre, pedig csak az utolsó szektorban ért el abszolút legjobb részidőt. Button szintén javított, ő a két Ferrarit megelőzve 3. lett a Red Bullok mögött. A három élcsapat küzdelme parádésnak ígérkezik Koreában.
Vettel, Webber, Button, Massa, Alonso, Hamilton, Schumacher, Rosberg, di Resta, Grosjean. Hamilton az előbb elfékezte magát az első kanyarnál, mint nemrég utódja, Pérez. Most viszonylagos nyugi van, közeleg a roham a szuperlágy gumikon.
Leparkolta Sauberjét a pálya szélére, aztán kiszállva szemügyre vette. 2-es fokozatban, amikor ki akart gyorsítani az egyik kanyarból, beragadt a váltója. Egyelőre nem világos, hogy a váltója, a motorja, esetleg az elektronika vagy az üzemanyag-ellátás romlott el.
A két Ferrari, a két Mercedes és Grosjean is megkapta a szuperlágy Pirelliket. Azonnal meglátjuk, mire mennek vele.
Úgy tűnik, a két Mercedes és a két Ferrari először egy melegítő kört futott. Schumacher dühösen integetett az egyik HRT versenyzőjének, aki nem engedte el időben. Csak Grosjean javított kissé, míg a szuperlágy gumikon teljesített első mért körének elején Vettel mindjárt elfékezte magát.
1:38.864-re gyorsult, míg Button feljött harmadiknak, Rosberg pedig hetediknek. A sorrend: Webber, Vettel, Button, Schumacher, Massa, Alonso, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Grosjean.
1:38.832-es körével 32 ezredet ver saját csapattársára, így a Red Bull uralja a tabellát. Érdekes, hogy szinte senki nem a szuperlágy gumikkal futott első mért körében érte el a legjobb időeredményét, hanem akár az etapjának 4-5. körében. Már Hamilton az egyetlen az élmezőnyből, aki nem javított rajtuk.
A Ferrari szerint a motorhoz kapcsolódó működtetőegységek egyike romlott meg, de magát a motort nem érte kár. Hamilton még mindig a pályán van szuperlágy szettjével, javítani azonban nem tudott. Továbbra is a 8. helyen áll.
Másodszor jött ki ugyanazzal a szett szuperlágy Pirellivel, és érdekes módon képes volt javítani az időeredményén: újabb 3 tizedet faragott le belőle, így feljött a két Red Bull mögé, megelőzve Buttont.
Ő csak most tért át a szuperlágy gumikra, amelyeken 1 tizedet vert csapattársára. 1,007 másodperccel lassabb Vettelnél. Az előbb az első keresztstabilizátort is kicserélték az autójában.
A használt gumikon már szokás szerint hosszú etapokat teljesítenek, úgyhogy komoly változás már nem várható a sorrendben. Ami: Vettel, Webber, Alonso, Button, Schumacher, Massa, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen.
A különbség itt csak néhány tizednek tűnik a lágy és a szuperlágy gumik között, bár erről csalóka képet festhet, hogy a legtöbben magas üzemanyagszinttel használták az utóbbiakat, ami ritkaság. Így festett néhány versenyző eredménye a lágy és a szuperlágy Pirelliken:
MAS 1:39.687 > 1:39.422
ALO 1:39.704 > 1:39.453 > 1:39.160
MSC 1:39.766 > 1:39.330
ROS 1:40.325 > 1:39.584
GRO 1:40.410 > 1:39.957
VET 1:39.089 > 1:38.832
WEB 1:39.404 > 1:38.864
HAM 1:39.717 > -
BUT 1:39.494 > 1:39.219
A Saubert vissza tudták szállítani a garázsba, ezért úgy tűnik, Pérez a korábbi műszaki hibája ellenére még mehet néhány kört. Pillanatnyilag csak ő és Pic nincs a pályán, úgyhogy a forgalom óriási.
Massa, Vergne és Glock autóján vannak a keményebb Pirellik, mindenki más a lágyabbakkal megy. Pérez közben újra kiszállt a Sauberből, tehát valószínűleg mégsem térhet vissza a pályára.
Rosberg 320, Schumacher 319 km/ó-t ért el. Mögöttük Grosjean és Hülkenberg van a listán.
Gyorsan kiállt a bokszba, hogy az utolsó percekben ő is a lágy Pirelliken tegyen meg egy etapot. A Ferrari tempója magas üzemanyagszinttel ígéretesnek tűnik, de továbbra is a két Red Bull áll az élen.
Nemrég ő is megkapta lágy Pirelliket, a kisebb tapadás a jelek szerint váratlanul érte. A rádión most mondta, hogy kiáll a bokszba, mert a jobbelső kerekének annyi.
A szokásos helyen, a célegyenes végén füstölő kerekekkel érkezik meg a kanyarhoz, és kiengedi a Ferrarit a bukótérbe. Nem esik baja, simán folytatja.
A fejét ingatva száll ki a McLarenből, majd kisétál a garázsból. Az edzésnek vége, de még mindenki befejezheti a körét.
Vettel, Webber, Alonso, Button, Schumacher, Massa, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket a szöveges összefoglalóval is.